سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

افزایش آگاهی افراد با تغییر بسته بندی دخانیات/ سیگار عامل 14 سرطان مختلف

سازمان جهانی بهداشت شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات را "با تغییر بسته بندی دخانیات، آگاهی افراد را نسبت به زیان های ناشی از استعمال دخانیات افزایش دهیم"، اعلام کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ روز جهانی بدون دخانیات هر سال سی و یکم می مصادف با دهم خرداد، از سوی سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر زیان های ناشی از استعمال دخانیات، گرامی داشته می شود.

 
مهناز زادانی فرد کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سازمان جهانی بهداشت، شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات را "با تغییر بسته بندی دخانیات، آگاهی افراد را نسبت به زیان های ناشی از استعمال دخانیات افزایش دهیم"، اعلام کرده است.
 
وی با بیان اینکه دود سیگار دارای چهار هزار ماده شیمیایی است که سرطان زا بودن پنجاه نوع از آن ها به اثبات رسیده است، اضافه کرد: به طور متوسط مدت عمر افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری 13 تا 15 سال کمتر است؛ سیگار عامل 14 سرطان مختلف در بدن انسان می شود که از جمله آن ها می توان به انواع سرطان ریه، گلو، دهان، حلق، بینی، مری، معده، لوزالمعده، کلیه و مثانه، اشاره کرد.
 
زادانی افزود: مصرف سیگار در زمان بارداری، جنین را در معرض خطراتی قرار می دهد که شامل تولد نوزاد مرده، تولد زود هنگام نوزاد، به دنیا آمدن نوزاد کم وزن و مرگ ناگهانی نوزاد است، نیکوتین موجود در سیگار موجب انقباض رگ های خونی بند ناف و رحم می شود که در نتیجه میزان اکسیژن در دسترس جنین را کاهش می دهد.
 
این کارشناس بهداشت عمومی ادامه داد: احتمال ابتلا به سندرم مرگ زودرس نوزاد مادرانی که در دوره بارداری سیگار کشیده اند، سه تا چهار برابر افزایش می یابد، همچنین میزان نیکوتین(موجود در سیگار) و کوتینین(موجود در دود خارج شده از دهان شخص سیگاری) در ریه کودکانی که دچار سندرم مرگ زودرس شده اند، نسبت به کودکانی که به دلایل دیگری فوت کرده اند بیشتر است، این کودکان بیشتر دچار مشکلاتی مانند عفونت های گوش، آسم حاد، سرفه، تنگی نفس، پنومونی(ذات الریه)، برونشیت و افزایش احتمال ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می شوند.
 
زادانی فرد با بیان اینکه مصرف سیگار، خطر بروز بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی را دو تا چهار برابر افزایش می دهد، افزود: قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، احتمال گرفتگی قلبی عروقی را 25 تا 30 درصد و احتمال بروز سکته مغزی را 20 تا 30 درصد افزایش می دهد.
 
وی بیان کرد: استعمال سیگار و دخانیات، سبب آسیب به پوشش دیواره رگ های خون رساننده قلب و مغز و سایر اعضای بدن شده، در نتیجه ضربان قلب و فشار خون بالا می رود؛ همچنین باعث می شود که خون آسان تر لخته شود، لخته در صورت انسداد رگ ها می تواند منجر به بروز حمله قلبی و سکته مغزی شود.

این کارشناس بهداشت عمومی، احتمال بروز دیابت در افراد سیگاری را نسبت به افراد غیر سیگاری 30 تا 40 درصد بالاتر عنوان کرد و گفت: همچنین سیگار کشیدن می تواند افراد را مستعد ابتلا به آرتریت روماتوئید کند یا موجب پیشرفت سریع تر و بیشتر این بیماری شود، زنان سیگاری نیز دو سال زود‌تر از سایر زنان دچار قطع قاعدگی می‌شوند، از طرفی مصرف دخانیات باعث ناتوانی جنسی و عقیمی در مردان و زنان می شود.
 
زادانی فرد تصریح کرد:  تحقیقات نشان می دهد که استفاده از آدامس، چسب(patch)  و قرص‌های نیکوتین دار زمانی که با رفتار درمانی همراه باشد، احتمال ترک موفقیت‌آمیز سیگار را تا دو برابر افزایش می دهد.
 
او دلگرمی و تشویق اطرافیان برای ترک را نیز موثر خواند و یادآور شد: فعالیت هایی مانند ماساژ منظم، گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش و یا فراگیری یوگا، کاهش  استرس و انجام فعالیت های ورزشی مانند پیاده روی و دویدن، به کاهش اعتیاد به نیکوتین و کاهش نشانه های ترک آن، کمک می‌کند.

انتهای پیام/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.