عرضه دخانیات تجارت مرگ است/80 تا 90 درصد اعتیادها در سنین کمتر از 19 سال آغاز می‌شود

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه عرضه دخانیات نوعی تجارت مرگ است، گفت: 80 تا 90 درصد اعتیادها در سنین کمتر از 19 سال آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت و دبیر ستاد کشوری مبارزه با دخانیات در همایش روز جهانی بدون دخانیات که صبح امروز در این وزارت‌خانه برگزار شد، با بیان اینکه به دلیل وجود سود بالا در حوزه دخانیات، کنترل آن دشوار است، گفت: هیچ بازاری در ایران به اندازه بازار دخانیات سودآور نیست.

وی ضمن تأکید بر اینکه عرضه دخانیات تجارت مرگ است، عنوان کرد: عرضه‌کنندگان دخانیات سم را به قیمت سرطان و مرگ به مردم می‌فروشند.

سیاری در خصوص اهداف عرضه‌کنندگان دخانیات گفت: هدف از عرضه دخانیات رفع نیاز یا رفع ضرر، است یعنی تجار واردکننده، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان دخانیات به دنبال منافع خود هستند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه 6 استراتژی برای کاهش مصرف دخانیات توسط اندیشمندان مطرح شده، افزود: یکی از 6 استراتژی سود است که متأسفانه ایران با تمام تلاش‌‌های خود نتوانسته فعالیت مؤثری در این حوزه داشته باشد چرا که هر زمان وزارت بهداشت و وزارت اقتصاد برای شروع حرکتی در این راستا تلاش کردند همه اقدامات با یک کلمه افزایش قاچاق خنثی می‌شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با تصویب افزایش تعرفه سیگار و قلیان در مجلس اقدام اساسی در زمینه کنترل مصرف دخانیات برداشته شده اما این کفایت نمی‌کند.

سیاری در خصوص توجه ویژه وزارت بهداشت به مصرف قلیان و کنترل آن عنوان کرد: بر خلاف اینکه کشیدن سیگار یک عمل غیرارزش محسوب می‌شود اما قلیان در همه دورهمی‌ها و تفریح‌ها وجود دارد.

سیاری در خصوص میزان مصرف سیگار در کشور بیان کرد: 0.6 از مصرف‌کنندگان سیگار را زنان و 20 درصد از آن را مردان تشکیل می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه قلیان چندین برابر سیگار آسیب می‌رساند، گفت: علاوه بر وجود قارچ و فلزات سنگین در تنباکوها مسئله استفاده از مواد روان‌گردان و شیمیایی سرطان‌زا نیز به این مشکلات اضافه شده است.

سیاری تأکید کرد: مصرف دخانیات دروازه ورود مصرف قلیان است تا جایی که اخیراً به جای آب برای قلیان از الکل استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه 80 تا 90 درصد از اعتیادها در سنین کمتر از 19 سال آغاز  می‌شود، اظهار داشت: با کنترل مصرف دخانیات 700 کارگر بیکار می‌شوند که راه حل آن ایجاد خط تولید مواد غذایی به جای تنباکو است. باید همه ارگان‌ها دست به دست هم دهند تا با کمک هم قلیان‌ها را نبدیل به گلدان کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار