495 مورد عرضه کننده قلیان به مراجع قانونی معرفی شدند/ اجرای کمپین عاری از دخانیات برای 24 هزار مدرسه راهنمایی

مدیر کل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از معرفی 495 مورد عرضه کننده قلیان به مراجع قانونی خبر داد و گفت: کمپین عاری از دخانیات برای 24 هزار مدرسه راهنمایی اجرا شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خسرو صادق نیت مدیر کل دفتر سلامت، محیط و کار وزارت بهداشت در نشست خبری ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات که در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد،، در خصوص نتایج بازرسی های این وزارت خانه از اماکن عرضه کننده قلیان گفت: از 264 هزار بازرسی صورت گرفته، 11 هزار و 600 مورد مغایر با قانون بوده که از این تعداد 3 هزار و 670 اخطار کتبی و 495 مورد متخلف و به مراجع قانونی معرفی شدند.

وی افزود: ممنوع شدن استفاده از طعم، اسانس و مزه در سیگار و تنباکو از ابتدای مهر سال95 با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله اقدامات موثر در این حوزه بوده است.

صادق نیت با بیان اینکه میزان مصرف سیگار در سریال ها برای مردان 10 برابر، زنان 20 برابر و نقش اول 9.5 برابر افزایش یافته، عنوان کرد: باید از نمایش مصرف دخانیات خودداری شود.

وی از ممنوع شدن تولید و واردات سیگارهای الکترونیکی خبر داد و در خصوص تصاویر روی تنباکوها گفت: جلوگیری از کاربرد تصاویر گمراه کننده روی بسته‌های تنباکو و استفاده از عکس میوه‌ها و ممنوع شدن جامع تبلیغات، ترویج و حمایت از دخانیات از جمله برنامه‌های صورت گرفته است.

مدیر کل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: اجرای کمپین عاری از دخانیات برای 24 هزار مدرسه راهنمایی و 3 میلیون دانش آموز  صدور پروانه فروش در سطح خرده فروشی با رعایت فاصله 100 متری مدارس و اجرای طرح بررسی وضعیت استعمال دخانیات در بین دانش آموزان از جمله برنامه های اجرا شده در راستای کنترل مصرف دخانیات است.

صادق نیت از عدم ارایه مجوز جدید عرضه قلیان به صنوف به ویژه هتل ها و رستوران ها خبر داد و افزود: 600 آزمایش برای بررسی 25 نمونه از تنباکو در مراکز عرضه کننده قلیان نشان دهنده وجود 70 تا 80 درصدی مواد آروماتیک و سرطان زا از جمله بنزن و استفاده از تنباکوهای فاسد و آلوده به قارچ است.

وی از کشف یک وانت گراس و حشیش در یک مرکز ارائه کننده قلیان خبر داد و گفت: اخیرا شاهد استفاده از مواد روانگردان در قلیان ها هستیم.

مدیر کل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن ابراز نگرانی از فروش غیر مجاز و تبلیغات مواد دخانی در دکه‌های مطبوعات بیان کرد: آموزش مجازی کنترل دخانیات آغاز شده که در قالب آن بسیاری از هنرمندان در "کمپین قلیان را گلدان کنیم" عضو شدند.

صادق نیت ادامه داد: در هفته اخیر هزار و 600 بازرسی داشتیم که از این تعداد 189 مورد اخطار تعطیلی و 75 مورد اخطار بهداشتی دریافت کردند.

وی در پایان با بیان اینکه با تصویب قانون افزایش مالیات بر سیگار به دنبال کاهش 30 درصدی در مصرف آن بودیم، گفت: متاسفانه هنوز به این آمار نرسیدیم ولی این هدف را دنبال می کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار