سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاپیتان تیم ملی فوتبال افغانستان در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران:

لیگ برتر ایران را حرفه‌ای دیدم پیشنهاد پیکان را قبول کردم/ با منشا صمیمی‌ام؛ اما با صادقی هم رستوران می‌رویم/ فیستر می‌تواند تیم فوتبال افغانستان را در جهان و منطقه مطرح کند

کاپیتان تیم ملی فوتبال افغانستان گفت: اگر در سال‌های آینده مسئولان فوتبال افغانستان برای حل زیرساخت‌های ورزشی کشور چاره‌ای نکنند بايد همیشه ترکیب تیم‌های ملیمان را با بازیکنان خارجی تکمیل کنیم.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، فیصل شایسته فوتبالیست مطرح افغانستانی و متولد دهم ژوئن 1991 در کابل است. او جوانی 26 ساله و بازیکنی چپ پاست. شایسته اولین بار در سال 2009 و در باشگاه توانتی (20) آلمان به فوتبال حرفه‌ای راه یافت و بعد آن به باشگاه هیررینون آلمان رفت. او در سال 2013 راهی بلغارستان شد و با تیم لیگ برتری ایتار قرارداد بست و در این باشگاه 10 بازی انجام داد. این فوتبالیست مطرح افغانستانی همچنین بازی در باشگاه سنگخالا یوناتید تایلند را در کارنامه فوتبالی خود دارد. شایسته از سال 2014 در ترکیب تیم ملی افغانستان قرار گرفت و تا حال بیشتر از  15 بازی ملی را در کارنامه دارد. او چندین گل برای تیم ملی افغانستان به ثمر رسانده است. فیصل در تیم باشگاهی‌اش شماره ۱۰ و در تیم ملی شماره ۸ را بر تن می‌کرد. بعد از انتصاب پیتر شگرت به عنوان سرمربی تیم ملی شایسته به عنوان کاپیتان تیم ملی افغانستان انتخاب شد.
 
فیصل شایسته سال گذشته به عنوان اولین بازیکن افغانستانی لیگ برتر ایران با باشگاه پیکان قراردادی را به مدت یک سال و نیم امضا کرد. 
 
 
 
 فیصل شایسته در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت کرده که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

 باشگاه خبرنگاران: ابتدا از خودتان بگویید و اینکه چه شد که وارد عرصه فوتبال شدید؟

فیصل شایسته: دو ساله بودم که به دلیل جنگ‌های داخلی و ناامنی در افغانستان همراه خانواده‌ام به کشور هلند مهاجرت کردیم. در همان سال‌های کودکی علاقه شدیدی به ورزش فوتبال داشتم به شکلی که همیشه با برادر و ساير دوستانم در زمین‌های چمن شهر مشغول به بازی بودم و هشت ساله بودم که برای نخستين بار وارد عرصه فوتبال باشگاهی هلند شدم. پس از آن نیز در ليگ‌هایی دسته دوی هلند، دسته یک کشورهای تايلند، ویتنام، مالزی و ایران توپ زدم.

باشگاه خبرنگاران: چند ساله بودید که وارد مسابقات باشگاهی شدید؟  

فیصل شایسته: دوازده ساله بودم که برای اولین بار به مسابقات باشگاهی راه یافتم.

باشگاه خبرنگاران: چه شد که با حضور در تیم پیکان موافقت کردید؟ آیا از کشورهای دیگر هم پیشنهاد داشتيد؟

فیصل شایسته: در سال گذشته از لیگ‌های دسته یک تایلند، مالزی و لیگ دسته دو هلند نیز پیشنهاداتی داشتم؛ اما برای اینکه لیگ برتر ایران را یک لیگ واقعا حرفه‌ای می‌دانستم پیشنهاد تیم باشگاهی پیکان را پذیرفتم. چون باور دارم که یک بازیکن حرفه‌ای زمانی در فوتبال رشد می‌کند که در یک تیم و به تبع آن در یک لیگ حرفه‌ای فعالیت کند.

باشگاه خبرنگاران: مبلغ قرارداد شما با تیم پیکان چه قدر است؟

فیصل شایسته: در این مورد نمی‌توانم پاسخی به شما بدهم، متأسفم!

باشگاه خبرنگاران: چند بازی ملی و گل ملی دارید؟

فیصل شایسته: من توانسته‌ام در 30 بازی ملی حضور داشته باشم که در این بازی‌ها 7 گل به ثمر رساندم.

باشگاه خبرنگاران: استقبال مهاجرین افغانستانی از حضور شما در ایران چگونه بود؛ آیا موردحمایت هموطنانتان هستید؟

فیصل شایسته: بله؛ هموطنان عزیز مهاجرم از همان بدو ورودم به جمهوری اسلامی ایران لطف و محبت فراوانی به بنده داشته و دارند به گونه‌ای که در هر بازی که در ترکیب اصلی آن قرار گرفته‌ام حضور مهاجرین افغانستانی بسیار چشمگیر بوده است که آخرین بار هم بازی مقابل استقلال خوزستان بود.

باشگاه خبرنگاران: آیا در فصل بعد نیز در باشگاه پیکان خواهید ماند؟


فیصل شایسته: من برای ادامه حضور در لیگ برتر ایران مشکلی ندارم به شرط آنکه در ترکیب اصلی تیم قرار بگیرم.

باشگاه خبرنگاران: چه قدر توانستید با بازیکنان پیکان ارتباط بگیرید؟ با کدام بازیکن صمیمی‌تر هستید؟

فیصل شایسته: با همه بازیکنان تیم رابطه بسیار خوبی دارم؛ اما بیشتر از همه با گادوین منشا آن هم به دليل اینکه هر دو خارجی هستیم صمیمی‌ام. هرچند گاهی اوقات با دیگر دوستان مثل امیر حسین صادقی نیز برای صرف شام و ناهار به رستوران می‌روم.
 
باشگاه خبرنگاران: دلیل جذبتان در تیم پیکان را چه می‌دانید؟ فکر می‌کنید مسائل فنی مد نظر بوده یا جذب تماشاچی؟

فیصل شایسته: به نظرم اگر یک بازیکن از نظر فنی در سطح قابل قبولی قرار نداشته باشد هيچ تیم حرفه‌ای نیز آن بازیکن را جذب نخواهد کرد. در مورد من هم به همین شکل است هر چند به شخصه معتقدم هر دو دلیل از سوی تیم پیکان برای دعوت از من مد نظر بوده است.

باشگاه خبرنگاران: در مدتی که در ایران بوده‌اید چقدر با فوتبالیست‌های مهاجر ارتباط گرفته‌ايد؛ سطح کیفی کار آنان را چگونه می‌بینيد؟

فیصل شایسته: به قول دوستان ایرانی من تازه وارد هستم و آشنایی چندانی با شرایط و فضای ورزشی داخل ایران ندارم، اما تا آنجا که با دوستان صحبت کرده‌ام متوجه شدم هموطنان مهاجرم را در جمهوری اسلامی ایران در زمینه ورزش بسیار فعال یافتم.

باشگاه خبرنگاران: به نظرتان تیم ملی افغانستان می‌تواند به جام ملت‌های آسیا راه یابد؟ با توجه به اینکه بازی مقابل ویتنام را در خانه مساوی کردن!

فیصل شایسته: بله؛ چرا که نه خوشبختانه تیم ملی افغانستان در سال‌های اخیر چه از نظر فنی و کیفی رشد قابل قبولی داشته است به شکلی که در حال حاضر این تیم بیشترین شانس را برای راهیابی به جام ملت‌های آسیا دارد.

باشگاه خبرنگاران: انتظارتان از فدراسیون فوتبال افغانستان به عنوان کاپیتان تیم ملی چیست؟

فیصل شایسته: اصلی‌ترین خواسته‌ام از فدراسیون فوتبال افغانستان این است که یک لیگ برتر استاندارد در کشور برگزار کند که دست کم یک سال به طول بيانجامد تا بازیکنان تیم‌ها بتوانند در طول سال مشغول بازی و تمرین باشند؛ چون لیگ برتر افغانستان در حال حاضر متأسفانه بیشتر شبیه یک کاپ است تا یک لیگ برتر کشوری!

باشگاه خبرنگاران: نظرتان در مورد تغییرات اخیر کادر فنی تیم ملی افغانستان چیست؟

فیصل شایسته: به نظرم «انوش دستگیر» یک افغان به تمام معنا و یک مربی لایق است که انرژی بسیار بالایی دارد و باور دارم این فرد می‌تواند اتفاقات بسیار خوبی را برای تیم ملی کشور رقم بزند. در مورد آقای فیستر هم باید بگویم که فردی بسیار با تجربه است که در کنار دستیاران جوانی چون آقایان انوش دستگیر و منصور فقیر می تواند تیم ملی افغانستان را در جهان و منطقه مطرح کنند.

باشگاه خبرنگاران: آیا امروز افغانستان را به گونه‌ای می‌بینید که یک جوان افغانستانی بتواند فوتبال حرفه‌ای را در شهر و کشورش ادامه دهد؟

فیصل شایسته: معتقدم فوتبال تنها ورزشی است که می‌تواند در یک کشور تغییر ایجاد کند؛ اما در پاسخ به سوال شما باید با تاسف عرض کنم که خیر! متاسفانه زیرساخت‌های ورزش در افغانستان یا اصلا وجود ندارد و یا بسیار کم و محدود است. برای مثال بنده خودم در زمین‌های چمن برای نخستین بار فوتبال را آغاز کردم و این در حالی است که ما در افغانستان حتی یک زمین چمن قابل قبول نداریم و اگر در سال‌های آینده مسئولان چاره‌ای برای حل این معضل نکنند باز بايد همیشه ترکیب تیم های ملیمان را با بازیکنان خارجی تکمیل کنیم.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.