سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

تولید یک هزار و ۵۰۰ تن گز در بلداجی

در اسفندماه امسال، یک هزار و ۵۰۰ تن گز در شهر بلداجی تولید شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مهران ترکیان رئیس اتحادیه گزسازان بلداجی گفت: طی اسفندماه جاری و در آستانه عید نوروز، یک هزار و ۵۰۰ تن گز در کارگاه‌های گزسازی این شهر تولید و روانه بازار مصرف شد.
 
وی، گز لقمه‌ای، آردی، سکه‌ای، شکلاتی، بید مشکی، زعفرانی، مغز پسته‌ای و بادامی را از انواع گز تولیدی بلداجی برشمرد.
 
ترکیان با اشاره به فعالیت ۱۰۰ کارگاه گزسازی در شهر بلداجی افزود: نزدیک به ۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند.
 
وی اضافه کرد: ۲۰ درصد از گز تولیدی بلداجی در چهارمحال و بختیاری توزیع و مابقی به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور ارسال می‌شود.
 
ترکیان با بیان اینکه گز بلداجی به دلیل طعم، مرغوبیت و کیفیت بالا از معروف‌ترین گزهای تولیدی ایران شناخته می‌شود گفت: این محصول به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و عراق، و به صورت چمدانی به اروپا و آمریکا هم صادر می‌گردد.
 
به گفته وی؛ گز بلداجی با کسب نشان ستاره طلایی ژنو، به رقیب شیرینی و شکلات‌های سوئیسی در منطقه تبدیل شده است.
 
«گز» نام یکی از شیرینی‌های معروف، خوشمزه، مقوی و پرطرفدار است که از ترکیب چند ماده از جمله انگبین، عسل، گلاب، شکر، سفیده تخم مرغ و مغز پسته یا بادام تولید می‌شود.
 
شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن (در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر بروجن) در چهارمحال و بختیاری و در ۶۵ کیلومتری شهرکرد مرکز این استان قرار دارد که مرکز تولید گز در کشور و یا به اصطلاح «پایتخت گز ایران» محسوب می‌شود و کمتر مسافر و گردشگری است که از سوغات «گز» این شهر چشم پوشی کند.
 
سالانه یک سوم گز ایران در بلداجی تولید و روانه بازار می‌شود.
 
انتهای پیام/ف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.