در آستانه عید باستانی نوروز، تولید شیرینی « گز » در بلداجی؛ پایتخت گز ایران در استان چهارمحال و بختیاری، دو برابر افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه گزسازان استان چهارمحال و بختیاری گفت:‌ در آستانه عید باستانی نوروز، تولید شیرینی « گز » در بلداجی؛ پایتخت گز ایران، دو برابر افزایش یافته است.
رفیعی، با اشاره به تدوام تولید گز در این شهر تا پایان اسفندماه جاری گفت: گز بلداجی به دلیل کیفیت بالا و مرغوبیت، بهترین نوع گز ایران است که علاوه بر تأمین نیاز داخلی کشور، به کشورهای عربی و اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
وی، صادرات 40 درصدی گز بلداجی به خارج از کشور را مرهون تولید با کیفیت، و استفاده از انگبین و عسل طبیعی در تولید این محصول برشمرد و گفت: دریافت گواهی کیفیت بین المللی و دو نشان برتر کیفیت کشورهای آلمان و سوئیس، مؤید این ادعاست.
رئیس اتحادیه گزسازان استان چهارمحال و بختیاری گفت: کارگاه های گزسازی بلداجی، زمینه اشتغال افزون بر 2 هزار نفر را به طور مستقیم فراهم کرده است.
سالانه 15 هزار تن گز در شهر بلداجی در استان چهارمحال و بختیاری ( پایتخت گز کشور ) تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود که معادل سالانه یک سوم گز تولیدی و موردنیاز کشور می باشد.
گز تولیدی در بلداجی، شامل انواع گزهای سکه‌ای، لقمه‌ای، شکلاتی، رژیمی، زعفرانی و آردی می باشد.
« گز » نام یکی از شیرینی های معروف، پرطرفدار و خوشمزه است که از ترکیب چند ماده، از جمله؛ انگبین کوهی، عسل، سفیده تخم مرغ، و مغز پسته یا بادام، تهیه می‌شود. 
شهر بلداجی، از توابع شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری، و در 35 كیلومتری شهر شهرکرد؛ مركز این استان قرار دارد که مركز تولید گز در کشور و یا به اصطلاح « پایتخت گز ایران » محسوب می شود و کمتر مسافر و گردشگری است که از سوغات « گز » این شهر، چشم پوشی کند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.