سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشكری هاشمی:

دولت ها شهرداری تهران را در توسعه جهادی مترو تنها گذاشتند/ تاکید مدیریت شهری بر چابک سازی و پویایی مجموعه شهرداری است

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران گفت: تاکید مدیریت شهری بر چابک سازی و پویایی مجموعه بوده، این در حالی است که مجموعه مترو تهران به دلیل توسعه جهشی طی سال های اخیر نیازمند تامین نیروی انسانی لازم بوده است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سيد جعفر تشكری هاشمی معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با بيان اينكه طی ١٠ سال اخير، اجرای طرح جامع ترافيک شهر تهران كه مصوب شورای شهر و شورای عالی هماهنگی ترافيک كشور است و همچنين برنامه ٥ ساله توسعه مترو در دستور كار شهرداری تهران قرار گرفته است، اظهار داشت: در چارچوب اين سياست كلان، برنامه مدونی در حوزه اجرای زيرساخت و توسعه مترو آماده شد كه به موجب آن، افزايش ١٢٠ كيلومتر خط و ٧٠ ايستگاه مترو و یک هزار واگن به مجموعه خطوط و ايستگاه های در دست بهره برداری مترو برای دسترسی هر چه بهتر و بيشتر شهروندان به ناوگان ريلی اضافه شد و این در حالی است که ظرف چند ماه آینده حدود 100 کیلومتر خط جدید و ایستگاه مترو به سرمایه های حمل و نقل ریلی شهر تهران اضافه خواهد شد.

تشكری هاشمی با تاكيد بر اينكه مترو به عنوان يک مد حمل و نقل ايمن، پاک و انبوه بر، حتماً نياز مبرم امروز شهر تهران و شهروندان آن است، تصريح كرد: دولت ها در تمام اين سال ها، شهرداری تهران را در توسعه جهادی مترو تنها گذاشتند.

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران افزود: توسعه مترو تنها در خط و ايستگاه و واگن خلاصه نمی‌شود، چراكه بهره‌برداری از اين خطوط و ايستگاه‌ها و قطارها، نيازمند نيروی انسانی متعهد، متخصص، اجرايی و توانمند است و به همين منظور، در سال های اخير برنامه‌ريزی های لازم هم تراز با توسعه سريع و جهشی مترو در جهت تأمين نيروی انسانی مورد نياز بخش‌های راهبری مترو، مديريت ايستگاه، پشتيبانی ستادی و غیره صورت گرفته است.

تشكری هاشمی با بيان اينكه طی يک دهه گذشته 70 ايستگاه به ايستگاه های مترو افزوده و حدود یک هزار دستگاه واگن به ناوگان ريلی اضافه شده، گفت: تأمين نيروی انسانی مورد نياز و آموزش حرفه ای نيروهای مترو به عنوان مجموعه ای تخصصی، امری بسیار ضروری و الزامی است.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: از آنجایی که کشور ما دانش آموخته تخصصی در حوزه مترویی ندارد، بالطبع باید توسط خود این مجموعه آموزش های لازم به پرسنل داده شود. به عنوان مثال در مورد «راهبری»، حداقل 15ماه آموزش های تخصصی شامل آموزش های تئوری و عملی لازم است تا در صورت موفقیت در آزمون و طی 20 هزار کیلومتر راهبری، فرد متقاضی بتواند گواهینامه مورد نظر را اخذ کند.

وی افزود: مترو تهران با توجه به تمام دوره‌های آموزشی که تاکنون برای نیروهایش داشته، توانسته از حوادثی همچون سیلاب 91 سربلند بیرون بیاید و تاکنون هیچ گونه حادثه و تلفات انسانی را که نشان از عدم مهارت دست اندرکاران باشد، نداشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه عده ای به دلیل عدم شناخت کافی از مترو حتی بدون آگاهی از نیازهای تخصصی این حوزه اظهارنظرهای نادرستی می کنند، تصريح كرد: همزمان با توسعه زيرساخت‌های مترو و بهره برداری از ايستگاه‌ها و خطوط جديد، نسبت به تأمين نيروی انسانی مورد نياز نيز اقدام شده و اينكه گفته می‌شود چرا در مترو نيرو استخدام شده، پرسشی است كه پاسخ آن بسيار روشن است! مگر می شود توسعه مترو فوق تصور و به عنوان نماد حمل و نقل پاک و با جابجایی روزانه 3 میلیون و 500 هزار مسافر بی نیاز از نیروی انسانی ماهر باشد، جادوگران هم قادر به انجام آن نیستند.

تشكری هاشمی با بیان اینکه اگر معترضان به توسعه مترو این حقیقت را باور ندارند که مترو تهران رشد داشته از آن ها دعوت می کنیم تا از این مجموعه دیدن کنند، گفت: وقتی تمام داشته هايمان در مترو در دهه اخير ٣ تا ٤ برابر شده، افزايش نيروی انسانی به منظور پاسخگويی به اين افزايش ظرفيت نيز از اين قاعده مستثنی نيست.  به طوری که طول خطوط مترو 380 درصد و تعداد ایستگاه ها 350 درصد و براساس تعداد واگن 400 درصد و براساس تعداد مسافر 530 درصد رشد داشته ایم. این درحالی است که نیروی انسانی این مجموعه به هیچ عنوان رشد متوازن با توسعه فیزیکی را نداشته است.

وي ادامه داد: آیا مسئول دولت قبل که اکنون مدعی چرایی تغییر وضعیت نیروی انسانی مترو شده، مصوبه آن دولت و فشارهای آن به دستگاه های اجرايی مبنی بر انعقاد قرارداد مستقیم با نیروهای شرکتی و تبديل وضعيت آن ها را فراموش کرده است؟! كه اين موضوع پيرو پيگيری‌های مستمر وزارت كار و فشارهای عديده دستگاه های مسئول، در شركت بهره برداری مترو مانند ساير دستگاه ها نیز صورت گرفته است و جمع قابل توجهی از همین ادعای استخدام در واقع تبدیل وضعیت پرسنل شرکت تأمین نیروی انسانی به قرارداد مستقیم بوده ‌اند و به عبارتی این افراد از گذشته نیز شاغل در مترو بوده اند.

تشكری هاشمی تاکید کرد: براير مصوبه دولت بیش از ٢ هزار نفر از نيروهای با سابقه مترو كه سال ها در اين مجموعه مشغول به كار بودند، حدود 4 سال پیش از شرکت تأمین نیرو به قرارداد مستقیم مترو تبديل وضعيت شده اند.

معاون منابع انسانی شهرداری تهران با رد شایعات درخصوص پرداخت حقوق های بالا به کارکنان مترو گفت: متوسط حقوق و دستمزد دریافتی کارکنان مترو با احتساب مزایای مستمر و غیر مستمر حدود 3 میلیون و 500 هزار تومان است. شغلی که شاید پرسنل خطوط و ایستگاه ها هرگز نور خورشید و هوای طبیعی را در طول خدمت نتوانند تجربه کنند.

معاون شهردار تهران خاطرنشان كرد: مترو در شرايط  قبل از توسعه نيز با چالش كمبود نيروی انسانی مواجه بود و اكنون نيز به نسبت ماموريت های تعريف شده باز هم با حداقل نيرو در حال خدمات رسانی به شهروندان است.

معاون شهردار تهران با پرداختن به استاندارهای جهانی افزود: براساس اطلاعات تجارب جهانی (UITP) نیروی انسانی در مجموعه مترو نُرم شناخته شده ای دارد که با توجه به اینکه مجموعه مترو پایتخت هم با متروهای برتر دنیا برابری دارد، از  داشتن نیروی انسانی استاندارد قاعدتا نباید مستثنی باشد.

وی با بیان اینکه با نزدیک شدن به انتخابات، این گونه اظهار نظرها قابل پیش بینی بوده، افزود: از نامهربانی عده‌ای خاص در این روزها متاسف هستیم، به عنوان مدیریت شهری قدردان زحمات پرسنل جهادی مترو و اعتماد مردم عزیزمان به خادمان خود در شهرداری هستیم و اطمینان داریم این بی مهری ها آنان را دلسرد نمی کند و با قوت و قدرت به خدمت به مردم ادامه می دهند.

تشکری هاشمی تاکید کرد: امروز عده‌ای به جای اینکه درباره کوتاهی هایشان در توجه به حمل ونقل عمومی و حل مشکل آلودگی هوا پاسخگو باشند، تلاش می کنند تا با دادن آدرس غلط و اطلاعات نادرست اذهان عمومی را مشوش کنند تا به ظن خود با فرار به جلو از پاسخگویی به مردم درباره تعهدات انجام نشده شان طفره روند.

معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: با وجود توسعه حمل و نقل عمومی در سال‌های اخیر توسط شهرداری تهران، از مهم‌ترین دلایل بی توجهی به امکانات حمل و نقل عمومی، عدم پرداخت بودجه این حوزه از سوی دولت است. همچنین در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی قوانینی همچون قانون حمایت از سامانه های ریلی، قانون هدفمندسازی یارانه و تخصیص بخشی از منابع به حمل و نقل عمومی، قانون استفاده از صندوق توسعه ملی و ذخیره ارزی برای تأمین منابع مورد نیاز توسعه مترو، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی و سایر قوانین مرتبط مغفول و بی توجه باقی مانده است.

معاون شهردار تهران در خاتمه از منتقدان مترو خواست که اگر شده حتی برای یک بار همسفر مردم در مترو تهران بشوند تا اگر قرار است حرفی بزنند، حرف دل مردم باشد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.