ابوالقاسمی در سی و هفتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها؛

مشکلات بر سر مردم استان البرز سایه افکنده است/ طرح های روستایی بازنگری شوند

نماینده استان البرز در شورای عالی استان ها گفت: هم اکنون مشکلات بر سر مردم استان البرز سایه افکنده و موجب نارضایتی آن‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید اسحاق میر ابوالقاسمی نماینده استان البرز در شورای عالی استان ها در سی و هفتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با اشاره به نقش و جایگاه شوراها در سطح مدیریت محلی، اظهار داشت: پس از موافقت امام راحل(ره) با تشکیل شوراها، آیت‌الله طالقانی 6 نفر از افراد متخصص همراه با 2 حقوقدان را خواستند تا طرح جامع تدوین تشکیل شوراها را آماده و به مرحله اجرا رسانند.

وی با بیان اینکه این طرح در 14 ماده در تاریخ 20 اردیبهشت ماه سال 58 به تصویب رسید، افزود: این طرح بالاخره به کرسی نشست و  به اجرا درآمد.

نماینده استان البرز در شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه نهاد شوراها نهادی قرآنی و مردمی است که با 117 هزار پست در کشور خدمت رسانی می‌کند، گفت: مردم سرنوشت خودشان را به وسیله شوراها به دست گرفته‌اند و این امر باعث شده یک حکومت مردم بر مردم تشکیل شود.

ابوالقاسمی با بیان اینکه آیت‌الله طالقانی شوراها را پاد زهر استبداد می‌دانست، تصریح کرد: آیت الله طالقانی نخستین کسی بود که از شوراها سخن گفت، به همین دلیل گزافه نیست اگر بگوییم که وی اصل شورا را کشف کرد.

وی ادامه داد: پیش از پیشنهاد وی برای تشکیل شوراها حتی یک کتاب در این حوزه نوشته نشده بود، به همین دلیل معتقدم این نهاد خود جوش مردمی دستی برای دولت شده تا از نزدیک مسایل و مشکلات را لمس کند و در جهت رفع آن‌ها برآیند.

نماینده مردم استان البرز در شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات و کمبودهای مردم این استان، افزود: سال هاست که مشکلات و دردها بر سر مردم محروم این استان سایه افکنده و گویی سایه سار شومش ابدی است که هیچ‌گاه بر نخواهد تابید.

ابوالقاسمی با بیان اینکه در خصوص توجه و تامین اعتبار از محل کمک های دولتی برای راه اندازی متروی کلانشهر کرج با مشکل مواجه هستیم، گفت:  تسریع در تکمیل بزرگراه همت و احداث و ادامه کنارگذرهای شمال و جنوبی کرج به منظور روانسازی ترافیک موجود در محدوده پل کلاک تا پل حصارک نیز با مشکل مواجه است.

وی ادامه داد: مردم استان البرز از کمبود شدید مدرسه و ضرورت احداث و نوسازی مدارس فرسوده رنج می‌برند، به همین دلیل نیاز است که در طرح‌های روستایی بازنگری انجام شود.

نماینده استان البرز در شورای عالی استان ها با اشاره به اینکه باید در طرح گاز رسانی به بخش‌های مختلف توابع شهرستان کرج و طالقان نگاه ویژه‌ای شود، افزود: همچنین در رفع تداخل حریم‌های شهری و روستایی گام‌های موثری باید برداریم.

ابوالقاسمی به ایجاد زیرساخت‌های لازم در جاده چالوس و طالقان که به عنوان دو قطب مهم گردشگری این استان هستند، اشاره کرد و گفت: متاسفانه در ایجاد زیرساخت‌های این دو محور هیچ اقدام جدی صورت نگرفته است. 

وی ادامه داد: باید کمبود و بحران آب در استان البرز را جدی بگیریم و زمینه‌های لازم در این حوزه مهم را فراهم کنیم.

نماینده استان البرز با بیان اینکه بی تردید باید قانون نظام مهندسی اصلاح شود تا افزایش نقش نظارتی را در استان البرز شاهد باشیم، تصریح کرد: با این می توانیم از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنیم.

ابوالقاسمی با اشاره به مشکلات شهرستان طالقان، تصریح‌ کرد: این شهرستان محروم در 120 کیلومتری پایتخت با محرومیت‌های بسیار، شرایط ویژه‌ای را دارد.

وی یا بیان اینکه یکی از تامین کنندگان آب شرب استان‌های تهران و البرز و تامین کننده آب زراعی استان قزوین، طالقان است، تاکید کرد: اما وزارت نیرو هیچ گونه خدمت رسانی برای این منطقه نداشته و اصولا حقی برای این منطقه قایل نیست. 

نماینده استان البرز ادامه داد: دامداری و کشاورزی در این شهرستان به حداقل رسیده و تا جایی مشکلات پیش رفته که مردمانی که نسل اندر نسل به کار دامداری و کشاورزی مشغول بوده‌اند، امروز بیکار شده‌اند.

ابوالقاسمی تاکید کرد: در حقیقت یکی از مشکلات حاد مردم این منطقه بیکاری و کوچ اجباری آنان به شهرهای اقماری است.

نماینده استان البرز با بیان اینکه مهاجرت و تخلیه روستاها با پایین آمدن آمار جمعیتی روستاها، علاوه بر اینکه شهرها را با مشکلات کمبود زیرساخت‌های درمانی، آموزشی، رفاهی و خدماتی مواجه می‌کند، مشکلات بسیاری هم برای شهرها و کشور ایجاد می‌کند، تاکید کرد: آلودگی آب سد طالقان در  اثر هجوم گردشگران قطعی است.

وی ادامه داد: این مشکل برای تمام جمعیت تهران و کرج مشکل ساز خواهد بود. 

نماینده استان البرز با بیان اینکه مهم‌ترین راه حل مهاجرت معکوس از شهر به روستا است، گفت: متاسفانه امروز برخی در فکر تخلیه طالقان هستند که این مسأله فاجعه‌ای بزرگ را در پی خواهد داشت. 

ابوالقاسمی اضافه کرد: بی‌تردید مهم‌ترین هنر دولت مهاجرت معکوس است که با ساماندهی مسائل زیست محیطی سد طالقان، محدود شدن ساخت و ساز در مناطق روستایی، ایجاد صنایع مولد و کارآفرین، برنامه ریزی برای توسعه‌ باغداری مدرن، برنامه‌ریزی برای توسعه دامداری صنعتی، برنامه‌ریزی برای توسعه کشت دیم و برنامه‌ریزی توسعه سازمان‌های مردم نهاد در این منطقه امکان پذیر است.

وی تاکید کرد: مردم این استان از وزارت بهداشت و درمان درخواست دارند برای شهرستان طالقان یک بیمارستان پنجاه تخت خوابی و مراکز بهداشت و درمان مجهزی همراه با پزشکان مجرب احداث کند و همچنین اعتبار ویژه ای برای این امر اختصاص دهند.

نماینده استان البرز گفت: درخواست داریم برای توسعه کشت های درآمد زا مانند کشت گیاهان دارویی، گل محمدی و امثال آن در طالقان برنامه ریزی هایی انجام شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار