سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

برگزاری بیست و ششمین نشست جوانه در مشهد

مشاور شهردار مشهد در امور جوانان گفت: پژوهش و انجام فعالیت‌های آسیب‌شناسانه راهی برای تسهیل در مدیریت شهری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ هادی قاسم‌پور در در بیست و ششمین نشست جوانه با اشاره به نقش پژوهش در مدیریت شهری افزود: به بیانی دیگر، برای مدیریت هرچه بهتر شهر، نیاز به پژوهش، تحقیق و ریشه‌یابی داریم و باید از ظرفیت جوانان در این زمینه بهره‌مند شویم.

او ادامه داد: انجام پژوهش‌‌های کاربردی و مبتنی بر نیازهای امروز شهر، می‌تواند مشهد را به جایگاه واقعی خود برساند و موجب گسترش فرهنگ رضوی شود.

قاسم‌پور، گروه مشاوران جوان را پلی میان جوانان پژوهشگر و مدیران شهری دانست و تاکید کرد: گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد با حمایت از شهریاران و جوانان پژوهشگر، نتایج تحقیقات صورت پذیرفته را در قالب خروجی‌های مشورتی در اختیار مدیران شهری قرار می‌دهد تا سبب تسهیل در مدیریت شهر شود.

در ادامه این نشست، شهریار گروه مشاور جوان شهرداری مشهد، ارایه دهنده طرح " اظهار کرد: پیچیدگی‌‌های دهه‌های اخیر که به تغییرات رویکرد‌های ساختاری شهرها و به تبع آن روابط اجتماعی انجامیده، در تغییر نیاز‌های ذاتی بشر ناتوان مانده است. لذا نیاز به گذران فراغت در فضای اجتماعی و محیط سبزی پالایشگر زیستی در برخورد با شرایط که اکنون در هم تنیده، ضروری‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.

عماد ابراهیمی ثانی با اشاره به پژوهش صورت‌ گرفته در منطقه ۷ شهرداری مشهد برای بررسی فضای سبز شهری افزود: مشهد که به عنوان دومین کلان شهر ایران سالانه با ازدحام جمعیتی و تغییرات اجباری ساختاری روبه رو است، هنگامی می‌تواند آسایش و آرامش را به زائران و مجاوران هدیه کند که بتواند فضای سبز قابل توجهی را ایجاد نماید. در یکی از پژوهش‌ها، با استفاده از روش‌های نرم افزاری و همچنین توزیع پرسشنامه در سطح منطقه 7 شهرداری مشهد که بیشترین سرانه فضای سبز شهری را داراست، چگونگی دسترسی ساکنان به پارک‌های محلی مورد کنکاش قرار گرفته است.

او ادامه داد: پراکندگی فضای سبز در دسترس ساکنان که به وسیله پارک‌های محلی مشخص می شود؛ متاسفانه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. هر چند که این منطقه با در اختیار داشتن پارک‌های بزرگی نظیر غدیر، ریحانه، باغ گیاه‌شناسی و فضاهای سبز آیلند ها و خیابان‌ها، سرانه‌ای بیش از استاندارد‌های تعریف ‌شده دارد با این وجود ساکنان این منطقه چندان از این فضای سبز به وجود آمده، بهره‌مند نیستند.

ابراهیمی در ادامه گفت: هرچند اینکه این فضای سبز می‌تواند در تلطیف فضا و بهبود شرایط زیست محیطی منطقه کمک کند ولی رعایت نشدن عدالت فضایی در پراکنش و همچنین استفاده از این فضاها به عنوان فضایی برای گذران اوقات فراغت ساکنین، فضای سبز را کمی از کارکردهای دیگر خود دور ساخته است.

شهریار گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد عنوان کرد: باتوجه به اینکه این مطالعه به صورت تفکیکی انجام شده است، لذا می‌توان این کمبودها را مورد کنکاش جزئی‌تری نیز قرار داد. سطح دید ساکنان محلات ناحیه سه به دلیل تعدد پارک‌ها نسبت به دیگر نقاط منطقه از وضعیت بهتری برخوردار است و اما در مقابل، محله عسگریه بیشترین نارضایتی را به ثبت رسانده است.

ابراهیمی در پایان با اشاره به راهکارهای نهایی برای حل معضلات مذکور بیان کرد: امکان سنجی احداث پارک‌های کوچک در نقاط محروم، تفکیک استفاده از سرانه فضای سبز و پارک‌ها و استفاده از متوسط فاصله واحد مسکونی از پارک‌ها، تجهیز فضاهای سبز و آیلندها و پیاده‌روهای خیابان‌های زیر محلی که سرعت وسایل نقلیه پایین است به امکاناتی نظیر نیمکت، وسایل ورزشی و... در محل‌هایی که این استفاده از طریق ساکنان صورت می‌گیرد و امکان استفاده رایگان ساکنان از پارک‌ها بزرگ و باغ گیاه‌شناسی می‌تواند به عنوان راهکارهای عملیاتی در دستور کار قرار بگیرد.
انتهای پیام// ا ه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.