سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین؛

تحقق 94 درصدی سهم صادرات استان از اقتصاد مقاومتی

استاندار گفت : 94 درصد از سهم صادرات اقتصاد مقاومتی استان در سطح ملی محقق شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ فریدون همتی در کار گروه توسعه صادرات غیر نفتی استان افزود: سهم در نظر گرفته شده برای استان ۴۵۰ میلیون دلار است که در ۸ ماه امسال٬ ۴۰۵ میلیون دلار از آن محقق شده است.


استاندار هدفگذاری استان را هم ۸۰۰ میلیون دلار صادرات بیان کرد که نیمی از آن تحقق یافته است.

همتی افزود: در کنار محصولات صنعتی با صادرات محصولات کشاورزی ، صنایع دستی و بویژه فرش این میزان صادرات دست یافتنی است.

استاندار با بیان اینکه پیش از برجام صادرات فرش به آمریکا در تحریم قرار داشت افزود: پس از برجام 120 هزار دلار فرش از استان به کشورهای مختلف از جمله آمریکا صادر شده است.

*رشد 9 درصدی صادرات

رئیس سازمان صنعت٬ معدن و تجارت استان هم دراین جلسه از رشد 9 درصدی صادرات استان به نسبت مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: میزان صادرات پارسال استان در 8 ماهه ۳۵۰ میلیون دلار بوده است.

پرزحمت افزود: پلاستیک و نایلون های رولی٬ مواد شوینده٬ چیپس و سیب زمینی سرخ شده نیمه آماده٬ کاشی و سرامیک٬ انواع شیشه از قبیل شیشه های ساختمانی٬ ظروف شیشه ای٬ شیشه های دارویی و همچنین پارافین٬ زرین٬ تخم مرغ٬ کشمش٬ پسته٬ پریفرم٬تریلی کشنده٬ انواع مواد شیمیای٬ روغن موتور و عسل کالاهای صادراتی استان است.

وی افزود: کالاهای استان به بیش از ۵۰ کشور جهان از جمله عراق٬ ترکیه٬ افغانستان ٬پاکستان٬ آذربایجان ٬امارات٬ ایتالیا٬ ارمنستان٬ هلند و آلمان صادر شده است.

بگفته پرزحمت سهم بخش صنعت از صادرات استان٬ ۳۴۴ میلیون دلار بوده که حدود ۸۵ درصد کل صادرات استان را شامل می شود که در ۸ ماه امسال ۷۶ درصد از هدفگذاری تعیین شده استان در این حوزه محقق شده است.

پرزحمت اضافه کرد: سهم بخش کشاورزی از صادرات استان نیز ۴۰۵ میلیون دلار بوده که ۶۱ میلیون دلار٬ و حدود ۱۵ درصد کل صادرات بوده که تاکنون ۲۴ درصد آن تحقق یافته است.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت افزود: در بخش خدمات نیز بنابراعلام سازمان میراث فرهنگی استان٬ در آمد این بخش از جذب گردشگرخارجی حدود یک میلیون دلار بوده است که توانسته ۲ درصد از هدفگذاری ۵۰ میلیون دلاری را محقق کند.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان همچنین از برگزاری سه طرح ملی کشمش٬ شوینده و شیشه در سال آینده خبر داد و گفت:این طرح ها بصورت ملی و به میزبانی استان برگزار می شود .

* تحقق ۶۰ درصدی صادرات محصولات کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی گفت: با توجه به هدفگذاری ۲۵۰ میلیون دلاری صادرات محصولات کشاورزی استان ٬ تاکنون ۶۰درصد از آن محقق شده است.

علی اکبر متقی در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان افزود: در ۸ ماه امسال از ۱۳ محصول کشاورزی٬ 61 میلیون دلار محصول خام کشاورزی و 69 میلیون دلار در زمینه صنایع تبدیلی کشاورزی صادر شده است .

وی افزود: کشمش٬ گوجه فرنگی٬ تخم مرغ٬ پسته٬ محصولات خشکباری و صیفی جات بیشترین میزان محصولات صادراتی کشاورزی است.

متقی اضافه کرد: محصولات استان راهی بازار کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس شده اند.

*نمایشگاه اتاق بازرگانی استان در آفریقا

رییس اتاق بازرگانی استان گفت: این اتاق بهمن ماه در کنیا نمایشگاه برپا می کند.

کشاورز قاسمی در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان گفت : این نمایشگاه 15 تا 18 بهمن برپا و در آن خدمات فنی مهندسی٬ محصولات غذایی٬ کشاورزی٬ شوینده٬ کاشی و سرامیک عرضه می شود.

وی افزود: در این نمایشگاه به دنبال ارائه خدمات فنی و مهندسی٬ ساخت وساز٬ انبوه سازی ، پل سازی و همچنین به دنبال تولید کالا در ایران و بسته بندی آن در کنیا هستیم.

رییس اتاق بازرگانی اضافه کرد : با تشویق صادر کنندگان و سرمایه گذاران و همچنین فعال کردن گمرک و ترغیب تولید کنندگان به صادرات از گمرک استان می توان بخش صادرات را شکوفا کرد.

*پرداخت تسهیلات به صادر کنندگان

سرپرست بانک توسعه و صادرات استان از پرداخت تسهیلات به صادر کنندگان با دو درصد کمتر از
تسهیلات شورای پول و اعتبار خبر داد.

انیسی در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان گفت: تسهیلات شورای پول و اعتبار حداکثر با نرخ ۱۸ درصد است که این تسهیلات با اعمال تخفیفات بانک توسعه با نرخ ۱۶ درصد در اختیار صادرکنندگان استان قرار می گیرد.

انیسی افزود: تاکنون۸۲ واحد تولیدی صادراتی در استان ۲۸۵میلیون دلار صادرات داشته اند که به ۴۵واحد از آنها ٬ ۱۱۸۲ میلیون ریال تسهیلات به آنها پرداخت شده است.

وی همچنین از اختصاص خط اعتباری به روسیه و عراق برای صادرکنندگان خبر داد که آنان می توانند با مراجعه به کارگزاری های این بانک از این خط اعتباری استفاده کنند.

انتهای پیام/


 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.