سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو مجلس قانونگذاری فلسطین: هیچ هماهنگی قبلی در مورد قطعنامه شورای امنیت وجود نداشت

عضو مجلس قانونگذاری فلسطین گفت: دولت اوباما در هشت سال گذشته فرصت های زیادی را در اختیار اسرائیل گذاشت و وقت را تلف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از سی ان ان ، «حنان عشراوی» عضو مجلس قانونگذاری فلسطین، واکنش اسرائیل  به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را واکنشی غیرمعقول توصیف کرد.

وی همچنین از دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا خواست که اطمینان حاصل کند اسرائیل از قانون بین المللی تبعیت می کند.

عشراوی در واکنش به موضع اسرائیل مبنی بر تبانی آمریکا با فلسطینی ها درباره قطعنامه شورای امنیت گفت:  فکر می کنم چنین جملاتی فراتر از چرندیات است و بلکه مضحک است. حتی یک دولت هم در آمریکا نبوده است که با ما در موضوعی تبانی کرده باشد یا اینکه با ما همدست شده باشد.آنها همیشه با اسرائیل همدست بودند و با اسرائیل هماهنگ کردند ، آنها همیشه به اسرائیل هرچیزی که می خواهد می دهند.اکنون دولت آمریکا پس از گذشت هشت سال از عدم پیروی اسرائیل، توهین ها، تحقیر و خودداری اسرائیل از همکاری، تغییری صورت داده که باعث شد اسرائیلی ها به شدت عصبانی شوند. من قطعا بدون هیچ تردیدی این موضوع را تکذیب می کنم. هیچ هماهنگی قبلی (درباره قطعنامه شورای امنیت) وجود نداشت.

وی همچنین درباره اهمیت این قطعنامه شورای امنیت گفت: این قطعنامه البته که نمادین است اما همچنین اهمیت سیاسی هم دارد. این قطعنامه مطابق با قانون بین الملل و قانون بشردوستانه بین المللی است. این قطعنامه بخشی از سیاست جهانی و سیاست آمریکا است اما تنها فرق این است که آمریکا مرتبا در مورد نقض هایی که اسرائیل مرتکب شد برایش مصونیت ایجاد کرد اما اکنون برای نخستین بار در سالهای اخیر، آمریکا تصمیم گرفت که قطعنامه ای را که مطابق با سیاست آمریکا است، وتو نکند.

عشراوی افزود:اسرائیل به جای عصبانی شدن ، عدم عقلانیت و فریاد زدن باید به دقت نگاهی به داخل خود داشته باشد و ببیند چه اشتباهی مرتکب می شود که باعث می شود چنین واکنش منفی در دنیای خارج ایجاد شود؟ کاری که آنها می کنند شانس صلح را از بین می برد.

وی در پاسخ به این که دوست دارد پس از تصویب این قطعنامه، شاهد چه اقدامی باشد، گفت:
قطعا این قطعنامه باید باب را برای برداشتن سایر گام ها باز کند. ما باید به صورت کامل به عنوان یک کشور تمام عیار در سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شویم. البته ما همچنین  باید شاهد طرحی واضح در کنفرانس پاریس در پانزدهم ژانویه باشیم تا براساس این طرح واضح، اشغال پایان یابد و جدول زمانی آن نیز الزام آور باشد چون اسرائیل از سال 1991 میلادی به صورت یکجانبه اقدام کرده است. اسرائیل مشغول گسترش شهرک سازی ها و تصرف غیرقانونی سرزمین های بیشتری بوده است و احتمال تشکیل یک کشور فلسطینی را از بین می برد. علاوه بر همه این ها، ما اسرائیل را به دیوان بین المللی کیفری می کشانیم چون براساس قانون مربوط به دیوان بین المللی کیفری، فعالیت های شهرک سازی جنایت جنگی است و اسرائیل  به صورت مداوم و سازمان یافته مشغول شهرک سازی در اراضی فلسطینی بوده است و زندگی را برای فلسطینی ها غیرممکن کرده است.
 
عشراوی درباره پیش بینی خود از چشم انداز صلح در دولت ترامپ گفت: اوباما هشت سال وقت تلف کرد و در این سالها هر فرصتی را در اختیار اسرائیل قرار دارد تا صلح را نابود کند. اوباما در دوره ریاست جمهوری خود حمایت های بیشتر مالی و نظامی از اسرائیل کرد و آنها نیز اکنون به او دهن کجی کردند. در مورد ترامپ باید بگویم که به شدت خطرناک است چون شما شاهد پیوند ایدئولوژی افراطی ، انحصار طلب و نظامی گرایانه در اسرائیل با نظیر خود در آمریکا یعنی بیگانه ستیز، انحصار طلب و نظامی گرایانه در آمریکا هستیم. این دوطیف ذهنیت یکسان دارند و می خواهند شهرک ها را حفظ کنند و گسترش دهند . آنها نمی خواهند کشور فلسطینی را به رسمیت بشناسند. قطعا این لحن که در پیش است، لحن صلح نیست بلکه زبان نظامی گری است.





انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.