سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش 2.5 برابری کشت زعفران در افغانستان

وزیر زراعت، مالداری و آبیاری می‌گوید با حمایت حکومت مزارع زعفران توسعه یافته و در مقایسه با سال گذشته به بیش از دو و نیم برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، اسدالله ضمیر، وزیر زراعت، مالداری و آبیاری می‌گوید حمایت حکومت سبب توسعه مزارع کشت زعفران در افغانستان شده و امسال در مقایسه با سال گذشته کشت زعفران بیش از دو و نیم برابر افزایش یافته است.

 آقای ضمیر امروز در نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت امسال مزارع کشت زعفران از ۱۰۰۰ هکتار زمین به ۲۸۰۰ هکتار زمین توسعه یافته است که یک افزایش ۲۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

او می‌گوید آمار وزارت زراعت نشان می‌دهد که در سال جاری دهقانان افغان نزدیک به شش متریک تُن زعفران حاصل برداشت کرده‌اند درحالی‌که سال گذشته این رقم به سه‌ونیم متریک تُن رسیده است.
وزیر زراعت گفت عامل عمده‌ی این افزایش حمایت مالی-تخنیکی حکومت از دهقانانی که زعفران کشت می‌کنند، می‌باشد.

او گفت جلب علاقه‌مندی کشورهای عربی در زمینه خرید زعفران افغانستان و امضای تفاهم‌نامه فروش زعفران میان افغانستان و چین از دیگر عامل‌های رشد و توسعه مزارع زعفران در کشور می‌باشد.

به گفته‌ی آقای ضمیر، وزارت زراعت پلان دارد تا ماشین آلات خشک‌کن زعفران را نیز در اختیار سرمایه‌داران این بخش قرار بدهد. او گفت: «با توزیع این ماشین‌ها بسته‌های زعفران افغانستان پس از جمع‌آوری به سرعت وارد بازارهای معتبر جهانی خواهد شد و هم این بسته‌ها می‌تواند اعتبار و تصویر روشن از زعفران افغانستان را به مشتریان بین‌المللی پیشکش نماید.»

براساس آمارهای وزارت زراعت، درحال حاضر در ۳۱ ولایت کشور زعفران کشت می‌شود و حاصل زعفران امسال میلیون‌ها دالر برای دهقانان عاید داشته است.

ساحه‌ی کشت زعفران در کشور درحالی افزایش یافته است که سال گذشته انستیتوت بین‌المللی ذایقه و کیفیت در بروکسل برای سومین بار جایزه بین‌المللی بهترین زعفران از میان ۳۰۰ نوع زعفران را به افغانستان داد.

۲۳ سال است که در افغانستان زعفران کشت می‌شود و برای اولین بار پیاز زعفران در ولسوالی غوریان ولایت هرات کشت شد؛ پس از آن به سایر مناطق کشت زعفران رواج پیدا کرد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۵۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
ما بهترین زعفران رو داریم و این جای بسی تاسقف است که با بی تدبیری و سوء مدیریت داریم فقط گزارش های رشد زعفران رو در کشوری مثل افغانستان میبینیم و میخونیم!!...