سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

75 هزار دانشجو در کشور نیازمند خوابگاه هستند

75 هزار دانشجو در سطح کشور بدون خوابگاه هستند که برای برطرف شدن مشکلات انها نیازمند ساخت 300 خوابگاه هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در جلسه هم اندیشی با دبیران کانون ها و انجمن های علمی و رفاهی دانشگاه فناوری های نوین سبزوار گفت: در بازدیدی که امسال از 116 دانشگاه زیرمجموعه صندوق رفاه داشتیم مشکلات زیادی در حوزه خوابگاه و تغذیه و وام دانشجویی به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته مشاهده کردیم که با توجه به سیاست های وزارت علوم مبنی بر ارتقائ کیفی دانشگاه ها و سند آمایش دانشگاه ها سعی داریم بر مشکلات پیش رو فائق ائیم.

ذولفقار یزدان مهرکمک خیرین و بخش خصوصی را برای ساخت و تکمیل طرح های خوابگاهی ضروری دانست و گفت: خوشبختانه با کمک بنیاد مستضعفان ساخت 13 خوابگاه دانشجویی آغاز شده و ما امیدواریم با صحبت هایی که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشته ایم اعتبارات خوبی برای ساخت خوابگاه و برطرف شدن مشکل دانشجویان در این زمینه انجام دهیم.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات دولتی برای پرداخت وام دانشجویی گفتک متاسفانه در سال 93 نتوانستیم مبلغی از دولت برای وام شهریه دانشجویی بگیریم که در سال 94 به 40 میلیارد تومان افزیش یافت لذا تلاش کردیم از محل درامدهای اختصاصی صندوق رفاه در این زمینه کاری انجام دهیم و توانستیم پارسال200 میلیارد تومان تسهیلات توسط صندوق رفاه دانشجویی به دانشجویان پرداخت کنیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص جذب کمک های خیرین در بخش ساخت خوابگاه و دیگر طرح های عمرانی صندوق رفاه گفت: ما سال گذشته موفق به جذب 140 میلیارد تومان کمک خیرین شدیم .

یزدان مهربا اشاره به تغذیه دانشجویان گفت: سالانه هزارو 200میلیارد تومان برای تغذیه دانشجویان در دانشگاهها هزینه می شود که دولت بخاطر مشکلات مالی تنها 170 میلیارد تومان آنرا پرداخت می کند که این امر باعث بوجود امدن مشکلاتی برای دانشگاه ها شده است .

وی تسهیلات پرداختی این صندوق به دانشجویان ممتاز، روشندل، نخبه و مدال آور در رشته های ورزشی را دو برابر دانشجویان عادی دانست و گفت: تسهیلات پرداختی برای مسکن دانشجویان متاهل نیز در حدود 7 تا 10 میلیون تومان است که این میزان به دانشجویان ممتاز تا سقف15 میلیون تومان پرداخت می شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم میزان بدهی دانشجویان فارغ التحصیل از سال 1353 تاکنون را 420 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با برنامه ریزی که انجام شد و بخشودگی دیر کرد وام های دانشجویی حدود 220 میلیاردتومان از طلب صندوق از دانشجویان پرداخت شد.

یزدان مهر با بیان اینکه در سالهای گذشته مکشلاتی برای پرداخت وام دانشجویی داشتیم گفت: خوشبختانه از طریق درامد اختصاصی صندوق بخشی از مشکلات ما در این حوزه برطرف شده و بنده سقفی جهت اعطای وام برای دانشجویان فناوری های نوین قائل نیستم و پوشش 100درصدی را برای این دانشگاه در نظر می گیرم.

وی با بیان اینکه دانشگاه فناوری های نوین با وجود نوپا بودن در عرصه کار آفرینی گام های خوبی برداشته گفت: صاحبان واحدهای فناور و دانشجویان پزوهشگر می توانند برای تامین مالی طرح های خود با صندوق رفاه تفاهم نامه امضائ کنند چرا که ما حاضر به سرمایه گذاری در طرح های تجاری سازی دستاوردهای علمی هستیم.

رئیس دانشگاه فناوری های نوین سبزوار هم در این نشست گفت : این دانشگاه با 800 دانشجو در 6 رشته مهندسی به عنوان دانشگاه نسل سوم با رویکرد استفاده از رشته های بنیادی و جدید از سال 1392 فعال شده است.

حسین جلیلوند با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص وظیفه دانشگاه ها که وظیفه دانشگاه ها صرفا حل مسایل موجود در دانشگاه ها نیست بلکه تعیین سمت و سوی حرکت آینده جامعه است گفت : در این راستا این دانشگاه با بررسی نقاط مغفول مانده آموزش عالی در منطقه ۹در حوزه های معدن، مالی و مدیریت این بخش ها، فضایی را فراهم اورده که به این حوزه ها بپردازد.

انتهای پیام//ف.ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.