سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

اجرای طرح پایش بیماری VHS در ماهیان سردآبی

طرح پایش بیماری VHS در سطح تمامی مزارع ماهیان سردآبی خراسان رضوی اجرایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کارشناس مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: بیماری VHS مهمترین بیماری ماهیان سردآبی است و عامل آن ویروسی است که میزبان اصلی آن ماهی قزل آلا می باشد.

علیرضا آریان افزود: این بیماری با علائم اگزوفتالمی وبیرون زدگی چشم، ملانوز و تیرگی پوست و خونریزی در عضلات و کم خونی آبشش با تلفات زیاد بروز می کند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان تلفات این بیماری در دمای آب 4 تا 12 درجه سانتیگراد اتفاق می افتد و بیماری عمدتا به صورت افقی از طریق وسایل، ابزار، جا به جایی های بین مزارع، پرندگان و غذا منتقل شده، همچنین عامل این بیماری تنها ماهی ها را آلوده کرده و خطری را متوجه انسان نمی سازد.

کارشناس مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: جهت اطلاع از وضعیت شیوع بیماری های ویروسی درسطح استان در مقاطع زمانی مختلف با انجام نمونه گیری، طرح های پایشی انجام می‌شود.

علیرضا آریان افزود: در مورد این بیماری نیز این طرح شروع شده و کارشناسان این مجموعه با مراجعه به مزارع پرورشی فعال سردآبی شهرستانهای استان و نمونه گیری از استخرها و تکمیل پرسشنامه های مربوط، نمونه های لازم را اخذ و به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی جهت تشخیص بیماری ارسال می نمایند و تشخیص قطعی بیماری بر اساس جداسازی ویروس از کشت سلولی و با استفاده از روش های سلولی- ملکولی می باشد.

وی گفت: پرورش دهندگان آبزیان استان موظف هستند هرگونه تلفات ماهیان پرورشی خود را به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها اطلاع دهند و همچنین از خرید تخم های چشم زده، بچه ماهی، غذا و سایر نهاده های غذایی از مراکز غیرمجاز خودداری کنند و نسبت به ارتقای سلامت بهداشتی و اصلاح ساختار بهداشتی مزارع پرورشی خود زیرنظر مراجع ذی صلاح دامپزشکی اقدام نمایند.

انتهای پیام//ف.ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.