سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

روستاها در ورطه نابودی قرار گرفته‌اند

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: روستاها در حال احتضار هستند و اگر برنامه‌ریزی صحیحی صورت نگیرد در دهه‌های آینده از روستا اثری نخواهد ماند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عبدالله کیانی در جلسه شورای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: روستا یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تولید مواد حیاتی در رفع نیازهای جامعه است به نحوی که 96 درصد از تولیدات کشاورزی کشور در روستا انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از انقلابی برنامه‌ای برای روستا به‌ صورت مدون قرار نداشته، تصریح کرد: پس از انقلاب و با فرمان امام خمینی (ره) با تشکیل جهاد کشاورزی اقدامات شاخصی در حوزه‌های عمرانی، آموزشی، ارتباطی انجام شد و باعث شدن تا روستا از وضعیت مطلوبی به نسبت قبل برخوردار شود.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی و مسائل اجتماعی و فرهنگی قابل قبولی صورت نگرفته است، عنوان کرد: تبعات ناشی از خالی شدن روستاها از جمعیت می‌تواند اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و حتی امنیتی و میراثی باشد که در نتیجه مشکلات فراوانی را برای کشور درپی خواهد داشت.

کیانی ضمن اشاره به اینکه توسعه در روستاها بیشتر توسعه عمرانی بوده است و روستائیان به علت مشکلات اقتصادی و... به سمت شهرها آمده‌اند، خاطرنشان کرد: توسعه صرفاً یک امر عمرانی نیست کما اینکه امروز نگاه عمران محور بر توسعه روستاها حاکم شده است.

وی از مغفول ماندن توجه به حوزه اجتماعی و فرهنگی در توسعه روستاها خبر داد و گفت: الزاماتی چون تصویب برنامه راهبردی روستایی، احصاء نیازهای توسعه پایدار روستایی، اختصاص منابع و تسهیلات مورد نیاز، تصویب تشکیل شورای عالی توسعه روستایی و تصویب مشوق‌های لازم به منظور حمایت از توسعه اقتصادی روستاها از جمله مواردی است که باید برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان در ادامه اضافه کرد: امروز در کشور با روند شتابی رشد شهرها مواجه هستیم که به قیمت نابودی زیرساخت‌های تولیدی روستا تمام شده است و روستای مولد تبدیل به مصرف‌کننده خدمات شهری شده است.

کیانی با بیان اینکه در سال 35 تنها 119 شهر در کل کشور وجود داشته خاطرنشان کرد: طبق سرشماری‌هایی که سال 90 صورت گرفت این میزان به بیش از هزار شهر با افزایش 80 درصدی رسیده بود.

وی از چرخش نظام حقوقی ایران به سمت حمایت از تقویت شهرها گفت: شهرهایی که نه به خاطر ملزومات توسعه صنعتی بلکه تنها به خاطر اینکه ویترین فریبنده‌ای از خدمات هستند روستائیان درمانده را در مسائل اقتصادی، کشاورزی و فرهنگی و اجتماعی به شهرهای کوچک تبدیل کرده‌اند تا شاید در حاشیه نظام خدمات شهر بتوانند از امکانات بهره ببرند.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان نیاز امروز را ارجحیت توسعه پایدار روستایی را بر توسعه شهری خواند و افزود: روستاها در حال احتضار هستند و اگر برنامه‌ریزی صحیحی صورت نگیرد در دهه‌های آینده از روستا اثری نخواهد ماند که به معنای نابودی کامل نظام تولید کشاورزی است.

کیانی با اشاره به وجود برخی از مشکلات در روستاها و شوراهای روستایی بیان کرد: از جمله این مشکلات می‌توان به عدم همکاری ادارات شهرستان‌ها با شورای روستا در جهت رفع مشکلات روستاها، انجام پروژه‌های نیمه‌کاره در روستاها با توجه به پایان دوره شوراها، حل مشکل آب شرب روستایی اشاره کرد.

وی در پایان حل مسائل مطرح درباره طرح‌های هادی روستایی را از دیگر مشکلات در روستاهای استان بیان کرد و گفت: از دیگر مشکلات روستاها موضوع بیمه اعضا شورا و حق جلسات شوراها در روستاها است که متأسفانه با وجود الزامات قانونی در بسیاری از موارد برای اعضا شوراها محقق نشده است.



انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.