سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نظرسنجی: افزایش شکاف در جامعه آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری/ تنها 47 درصد آمریکایی‌ها موافق ترامپ هستند

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این کشور بیش از پیش دچار دودستگی و شکاف شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، براساس یک نظرسنجی جدید پس از رقابت‌های‌ پر تنش ریاست جمهوری آمریکا، 80 درصد مردم این کشور معتقدند ایالات متحده بیش از گذشته دارای دو دستگی و شکاف شده است.

نظرسنجی مشترک جدید سی ان ان و "او آر سی" نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردم آمریکا از روند دموکراسی در کشورشان خشنود نیستند. نتایج این نظرسنجی که روز یکشنبه منتشر شد نشان داد اقلیت قابل توجهی دستکم در برخی از موارد با حزب رقیب موافق است. همچنین نزدیک به 80 درصد مردم آمریکا امیدوار هستند که حزب پیروز جمهوریخواه در سیاست‌هایش برخی از اصول حزب دموکرات را بکار گیرد. (جمهوریخواهان علاوه بر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، موفق شدند اکثریت سنا و مجلس نمایندگان آمریکا را نیز بدست بیاورند).

در ادامه این مطلب آمده است: بیشتر مردم آمریکا علاقه دارند دونالد ترامپ، نامزد پیروز انتخابات آمریکا – که در آرای الکترال پیروز شد ولی در مجموع، آرای مردمی کمتری کسب کرد – فارغ از آنکه کدام حزب از او حمایت کرده است، از سیاست‌های حامیان جدید خود (تمامی مردم آمریکا) پیروی کند. 

تنها 40 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی معتقدند ترامپ باید از سیاست‌های حامیان نخستین خود (حزب جمهوریخواه) پیروی کند. در مقابل، 53 درصد معتقدند به دلیل آنکه ترامپ در مجموع آرای تمامی ایالت‌های آمریکا رای مردمی کمتری را کسب کرده است، باید سیاست‌هایی را اتخاذ کند که منجر به جذب طرفداران جدیدی برای او شود. 

درصد کسانی که اعلام کرده‌اند جمهوریخواهان باید اصول حزب دموکرات را در سیاست‌هایشان وارد کنند نسبت به نظرسنجی سال 2008 که دموکرات‌ها پیروز شدند، افزایش یافته است. همانطور که قابل پیشبینی بود، نظرسنجی سی ان ان نشان می‌دهد درصد دموکرات‌های ناراضی از روند دموکراسی در آمریکا از جمهوریخواهان بیشتر است. پس از آنکه کلینتون علی‌رغم بیش از دو میلیون رای بیشتر در مجموع آرای ایالت‌های آمریکا، به خاطر رای الکترال کمتر در انتخابات شکست خورد، این نظرسنجی نشان می‌دهد 63 درصد دموکرات‌ها از دموکراسی آمریکا ناخشنود هستند. این رقم درباره جمهوریخواهان تنها 47 درصد است. 

همچنین 60 درصد اِوانجلیست‌ها، 62 درصد روستاییان، 61 درصد سفید پوستان با تحصیلات پایین و 52 درصد از سفیدپوستان دارای مدرک دانشگاهی از دموکراسی موجود در آمریکا ناراضی هستند. 

در نظرسنجی سی ان ان 43 درصد افراد هر دو حزب نیز اعلام کردند دیدگاه‌های مشترک در برخی موضوعات با حزب رقیب دارند. همچنین 28 درصد از دموکرات‌ها و 26 درصد از جمهوریخواهان اعلام کردند با برخی از عقاید حزب رقیب موافق هستند. مردان 38 درصد در مقابل 30 درصد زنان و نیز 40 درصد افراد زیر 40 سال در مقابل 28 درصد از افراد کهنسال موافق برخی از عقاید حزب رقیب خود بودند. 

در سوی دیگر، محبوبیت دو رهبر حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان و سنا مورد دیگری بود که در این نظرسنجی به آن پرداخته شد. نزدیک به 47 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی پال رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا را مطلوب ارزیابی می‌کنند. این درحالی است که 35 درصد او را گزینه‌ای مطلوب نمی‌دانند. در مقابل، مک کانل – رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا – 39 درصد به عنوان گزینه‌ای نامطلوب و تنها 25 درصد فردی مطلوب قلمداد شده بود. با این وجود، در میان شرکت‌کنندگان جمهوریخواه، پال رایان 48 درصد و مک کانل 40 درصد محبوبیت داشتند.

شاید مهمترین نتیجه نظرسنجی سی ان ان را بتوان میزان محبوبیت دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب آمریکا از دید شرکت کنندگان دانست. ترامپ از منظر شرکت کنندگان در نظرسنجی تنها 47 درصد فردی محبوب برای ریاست جمهوری آمریکا قلمداد شد. این درحالی است که 50 درصد شرکت کنندگان او را فردی مطلوب برای سکان‌داری کاخ سفید نمی‌دانند. 

پس از آنکه هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات ترامپ در مجموع، آرای مردمی بیشتری در ایالت‌های آمریکا کسب کرد، 51 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند قانون اساسی آمریکا باید اصلاح شود و به جای انتخاب رییس جمهور براساس رای اعضای کالج انتخاباتی (مجمع گزینندگان)، مجموع آرای مردم باید رییس جمهور آتی آمریکا را مشخص کند. از این رو، تنها 44 درصد خواهان پایداری سیستم فعلی انتخابات آمریکا شدند. با این وجود، طرفداران حفظ شرایط موجود در این دوره بیشتر از زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2000 است که جرج بوش با رای کمتر در مجموع ایالت‌های آمریکا تصدی کاخ سفید را برعهده گرفت. در نظرسنجی سال 2000، 37 درصد شرکت‌کنندگان اعلام کردند خواهان باقی‌ماندن قوانین فعلی انتخابات و انتخاب رییس جمهور براساس رای الکترال کالج هستند و 59 درصد خواهان تغییر این قانون بودند. 

در پایان این مطلب آمده است: 40 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی هیلاری کلینتون را گزینه‌ای مطلوب برای ریاست جمهوری آمریکا قلمداد کردند و 57 درصد او را نامطلوب توصیف کردند. در میان دموکرات‌ها نیز میزان محبوبیت کلینتون به 79 درصد رسید که کمتر از میزان محبوبیت 86 درصدی در ماه اکتبر است. 

نظرسنجی سی ان ان و "او آر سی" در 17 تا 20 نوامبر (27 تا 30 آبان ماه) به صورت تصادفی در میان 1003 نفر برگزار شد و ضریب خطای آن 3 درصد عنوان شده است. 

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.