سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره تقاضای تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا:

یک‌سوم حجم واردات کالا به کشور قاچاق است/ عسلویه به بزرگترین منطقه قاچاق کالا تبدیل شده است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: هدف از این تفحص شناسایی رخنه‎ها و ضعف‌های مبارزه با این امر مهم و عملکرد دستگاه‌ها است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 3 آذر ماه) گزارش این کمیسیون مبنی بر رد تقاضاهای تحقیق و تفحص از بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا و بررسی سیاست‌های دولت در مقابله با قاچاق و دلایل ناکارآمدی آن در دولت‌های مختلف را قرائت کرد.

متن گزارش به شرح زیر است:

تعدادی از نمایندگان مجلس به نمایندگی آقای جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد به عنوان تحقیق و تفحص از بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا به شماره 281، 4.227 مورخ 29/4/95

جناب آقای حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده محترم  اسلام‌آباد به عنوان تحقیق و تفحص از بررسی سیاست‌های دولت در مقابله با قاچاق و دلایل ناکارآمدی آن در دولت‌های مختلف به شماره 227، 4.27 مورخ 29/4/95 که در جلسه روز یکشنبه در دستور کار کمیسیون قرار گرفت، ایفا می‌گردد.

آقای کریمی قدوسی به نمایندگی از سوی متقاضیان تحقیق و تفحص مذکور در جلسه شرکت کردند و اعلام نمودند در موضوع یک اجماع کلی وجود دارد و در بحث آن مطالبه مقام معظم رهبری نیز که در دیدارهای ایشان در فضای اقتصاد مقاومتی مطرح شده است.

هدف از این تفحص شناسایی رخنه‌ها و ضعف‌های مبارزه با این امر مهم و عملکرد دستگاه‌ها است که اگر حل شود بیش از یک سوم مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.

آمار رسمی این است که بیش از 70 میلیارد دلار حجم واردات ما در سال است که 22 میلیارد به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و جلوگیری از آن می‌تواند برای 2 میلیون جوان بیکار اشتغال ایجاد کند، خیلی از کارخانجات ما تعطیل و کارگرانش بیکار هستند.

این موضوع در زمانی که مسئولین سپاه تحقیقاتی را انجام دادند کاملا مشهود بود هم اکنون عسلویه نیز به عنوان منطقه بزرگ قاچاق کالا تبدیل شده است که دیگر به صورت کامیونی قاچاق کالا وارد کشور نمی‌شود بلکه به صورت ماشین‌های سواری انجام می‌پذیرد.

وزارت اطلاعات اعلام کرده این مقدار مبارزه با قاچاق کالا 3 درصد از 100 درصد مبارزه است به عنوان مثال فردی به کره جنوبی می‌رود چند صد میلیارد خریداری می‌کند، افراد قاچاقچی به او تضمین می‌دهند اجناس ظرف چند ماه به دستشان خواهد رسید.

برای انجام این کار یک گروه 6 هزار نفری مشغولند و کشتی‌ها هم همین وضعیت را دارند، کالای یک کشتی بین چند لنج تقسیم می‌شود به عنوان مثال هم اکنون در مشهد مقدس سالی 20 میلیون نفر به زیارت می‌آیند اگر هر نفر بین 200 تا 500 هزار تا خرج کند رقمی می‌شود که سالی ده هزار میلیارد تومان نقدینگی که با این رقم دیگر نباید مشهد بیکار و معتاد داشته باشد.

هنگامی که پرسیده می‌شود این پول به کجا می‌رود می‌گویند این پولها به چین و امارات جهت قاچاق داده می‌شود.

سوال پرسیده شد دستگاه‌ها چه اقدامی برای مبارزه با قاچاق انجام دادند و چرا آمارها افزایش یافته و نحوه هزینه اعتبارات چگونه است گمرک چه کرده است؟

آقای حقیقی رئیس مبارزه با قاچاق کالا در پاسخ به سوالات مطرح داشتند: من هم یقین دارم که قاچاق یکی از معضلات اقتصادی است و جز مطالبات رهبری و رئیس جمهور است و مسئله‌ای که باید اعلام کنم این است که قاچاق یک مسئله پیچیده و چند وجهی است و منوط به یک برنامه زمان‌بندی نیست.

قانون قاچاق کالا در سال 1312 تصویب شد جهت اجرای آن می‌بایست از پتانسیل‌های دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، مجلس و قوه قضتئیه نسبت به برخورد با این معضل استفاده شود، در رابطه با این که آیا برنامه‌ریزی انجام شده یا نه؟

گزارشی در دو حوزه توسط همکارانم تقدیم می‌شود تا عزیزان در جریان باشند، سپس آقای زارعی معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام داشت چرا در دولت‌های قبل روند کار مطلوب نبوده؟ علت آن در وهله اول عدم استمرار مدیریت ثابت در این حوزه است ستاد تا سال 81 زیر نظر وزارت کشور بود و پس از ان در اختیار دولت قرار گرفت.

اولین حکم دولت برای قالیباف زده شد، یک سال بعد آقای نقدی و یک سال بعد آقای الهام (البته آقای الهام به دلیل کثرت کارهای خود کمتر در ستاد حاضر می‌شد) یک سال بعد آقای مرتضوی یک سال و نیم بعد آقای مالکی که این روند ریاست بوده تا کنون.

 عملکرد ما در این ایام کشف سنتی بود و از زمان مدیریت‌های دولت هفتم و هشتم به بعد برنامه جامع در راستای فرمان رهبری وجود نداشت، ستاد پیگیر کارهای اجرایی بوده و کار گمرک و نفت را ساماندهی می کرد. اینها باعث آسیب به دستگاه ستاد گردید و  از طرفی نداشتن بودجه کافی، چرا که تا قبل از تصویب این درآمدها صرف ستاد می شد. با قانون جدید نیز که 20 میلیارد برای ستاد در نظر گرفته شده نمی توان با این بودجه انتظار زیادی از ستاد داشت.

چالش دیگر، پیش از مبادی است که در کشورهای همسایه کمترکار شده بود که جدیداً اسناد را از مبدأ اخذ و با تطبیق با کالا از سوی گمرک در اختیار ستاد قرار می دادند. مناطق آزاد از مبادی های رسمی است. قرار بود این مناطق 30 درصد کم شود که نشد و چندین منطقه آزاد و ویژه نیز مجدداً اضافه شده و می شود. این چالش قبل و حال ماست.

کمبود امکانات مشکل دیگری است در گمرک که قرار بود 20 ایکس – ری در گمرک نصب شود که حتی یک دستگاه تحویل داده نشد. پس چه انتظاری می توان داشت. اخیراً از دولت مصوبه ای گرفتیم که این معضل را حل کنیم.

مشکل دیگر ما اسکله های غیرمجاز هستند. در حال حاضر 60 درصد از اسکله های کشور غیرمجاز هستند اعم از نظامی، انتظامی، نفتی، تجاری،  صیادی و هر کاربردی که در نظر گرفته شود که این هم مشکل دیگر است.

در همه کشورها حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده را ملاک وارداتشان قرار می دهند. علاوه بر این دو مورد هزینه های دیگر نیز ما بر وارد کننده  وارد می کنیم که نزدیک به 22 مورد است و این باعث می شود هزینه واردات رسمی گران و سود کالاهای قاچاق افزایش پیدا کند.

معضل دیگر ما کارت بازرگانی است که در حال حاضر 9 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی دارد. 8 هزار میلیارد در حوزه مالیات و هزار میلیارد در حوزه گمرک که باید جهت حل آن یا کارت بازرگانی حذف و یا ضوابط صدور کارت اصلاح شود.

در حوزه مرزها نیز 3 هزار میلیارد در حوزه  کوله بری جنس وارد کشور می شود و بسیار مسائل دیگر. اسکله های پدافندی، سهمیه های ملوانی، انسداد خلاءهای مرزی (که در حال حاضر 2500 کیلومتر فاقد نگهبانی است) با تمام این تفاسیر از سوی دیگر دو دستگاه بزرگ در کشور یعنی شهرداری و صدا و سیما با تبلیغات کالاهای خارجی این موضوع را گسترش می دهند.

خورشیدی معاون برنامه ریزی اعلام نمودند که دستاوردهای مجموعه ستاد در سال 1392، 25 میلیارد قاچاق ورودی و خروجی بوده که 7 میلیارد خروجی و 18 میلیارد ورودی بوده است. در سال 1393، 19.8 میلیارد بودهکه 3.8 میلیارد خروجی و 16 میلیارد دلار ورودی بده است. در سال 1394، 15.5 میلیارد که 14.5 ورودی و  یک میلیارد خروجی. در قاچاق خروجی بخشی از آن را فرآورده های نفتی تشکیل می داده که عامل اصلی آن نوسانات قیمت نفت در کشورهای همسایه بوده است.

در خصوص میزان کشفیات که مورد سوال ریاست محترم کمیسیون نیز بود؛ بله میزان کشفیات ما 3 درصد بود ولی در سال 1392 که بالغ  بر 1200 میلیارد تومان بود. در سال 1393 این میزان به 1800 میلیارد یعنی 5 درصد افزایش پیدا کرد. در سال 1394 به 5 هزار میلیارد یعنی  10 درصد و در پنج ماهه سال 1395، 7 هزار میلیارد یعنی بیش از 22 درصد و 40 درصد بیشتر از سال قبل بوده است.

امروزه کشف قاچاق در گمرک چند ده برابر شده و عملکرد ستاد را بسیار خوب و خوشبینانه در سال های آینده می بینیم و کاهش چشمگیر کالای قاچاق را انشاءالله شاهد خواهیم بود.

قابل ذکر است در پایان جلسه آقای فلاحت پیشه جهت بررسی تقاضای خود درکمیسیون حضور یافته و به ایشان نیز اعلام شد که  به نیابت از شما، سوالاتتان مطرح و با توجه به وجود نکات مشترک، پاسخ های لازم از سوی مسئولین ارائه گردید.

نامبرده اعلام نمود که این جلسه پیش از این با حضور سه نفر از اعضای هیأت رئیسه مجلس و با حضور برخی از عزیزان حاضر برگزار گردید و پس از استماع پاسخ مسئولین، نه تنها به پاسخ لازم نرسیدیم بلکه ابهامات نیز بیشتر شد. بنده اعلام می کنم که قاچاق به مرز 15 میلیارد رسیده و این میزان قاچاق باعث قطع یک میلیون شغل گردیده که هزینه سه سال عمرانی کشور است.

در نهایت با توجه به سوالات مطروحه و پاسخ های ارائه شده، در کمیسیون رأی گیری به عمل آمد و کمیسیون با توجه به فعالیت ها و آمارهای ارائه شده، پاسخ مسئولین را قانع کننده تشخیص داد و این دو تقاضا را رد نمود.

انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.