سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش محسوس دما در کربلا و نجف/تمهیدات لازم برای بازگشت ایمن زائران اربعین

با توجه به استقرار توده هوای سرد زمستانی، دمای هوای کربلا و نجف و همچنین برخی شهرهای هم مرز عراق به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

مجتبی میهن پرست رئیس پیش بینی هواشناسی ایلام در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش محسوس دما در شهرهای کربلا و نجف خبر داد و گفت: با توجه به استقرار توده هوای سرد زمستانی، دمای این شهرها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی افزود: دمای هوا در مناطق سردسیری حدود صفر و گرمسیری 8 درجه سانتی گراد است.

میهن پرست در ادامه گفت: در حال حاضر دمای مناطق مهران8 الی 12 درجه ،کربلا و نجف 6 تا 10 درجه و ایلام صفر درجه سانتی گراد است.

وی با اشاره به اینکه کاهش دما توام با وزش باد است، گفت:کاهش دما همراه با وزش باد 10 الی 15 متر بر ثانیه است که با این وجود احساس سرما مضاعف خواهد بود از این رو در مصرف حامل های انرژی باید تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود.


رئیس پیش بینی هواشناسی ایلام ادامه داد: با وجود موج برگشت زائرین کاهش محسوس دما همراه با وزش باد می تواند مشکلاتی برای آنها ایجاد نماید از این رو انتظار می رود زائرین مراقبت های لازم را به عمل آورند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان هفته در مناطق بازگشت زائرین بارندگی نخواهیم داشت، بیان کرد: براساس نقشه های هواشناسی تا پایان هفته موج بارندگی در مناطق مهران، شلمچه و چذابه نخواهیم داشت.

جابه جایی 100 هزار نفری در مرزهای خرمشهر و شلمچه

علی کاظمی منش مدیر کل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن در گفتگو با خبرنگار راه و شهر سازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با ارائه آمارهایی از وضعیت حمل و نقل زائرین عنوان کرد: تا صبح امروز شاهد جابه جایی حدود 100 هزار مسافر به صورت رایگان در مسیرهای خرمشهر تا شلمچه بوده ایم که این رقم تا 5 آذر ماه در حال تغییر خواهد بود.

وی در ادامه افزود: از روز 17 آبان ماه شاهد اعزام حدود 50 هزار زائر به مرزهای کربلا و نجف بوده ایم علاوه بر این از روز گذشته اقدامات جهت اعزام حدود 38 هزار مسافر از خرمشهر به تهران انجام شده است، لازم به ذکر است که شرکت راه آهن با ایجاد دو سکو در مرز شلمچه زمینه را برای انتقال و جابه جایی مسافرین سهل تر نموده است. 



هشدار ! احتمال یخ زدگی مسیر بازگشت زائران / 40 درصد زائران هنوز به کشور بازنگشته اند 

یاسر خالدی رییس سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به این که 40 درصد زائران اربعین حسینی که هنوز به ایران باز نگشته اند در دو روز آینده به کشور باز می گردند اظهار کرد : تاکنون بیش از یک میلیون و صد و هفتاد و شش هزار و هفتصد و بیست و یک نفر از طریق مرز های سه گانه مهران ، شلمچه و چذابه به کشور باز گشته اند و حدود 40 درصد زائران با جمعیتی معادل حدود هشتصد هزار نفر  در دو روز آینده به ایران باز می گردند . 

وی ادامه داد : بنابراین با توجه به ورود جمعیت کثیری از زائران اربعین حسینی به داخل کشور، محدودیت های تردد در محور حمیل ، سرابله ، ایلام و مهران اعمال می شود و هموطنان می تواند از  مسیر جایگزین ازطریق اسلام آباد غرب ، ایوان ، ایلام  ، ملک شاهی و مهران تردد داشته باشند و مسیر از سمت مهران به ایلام یک طرفه است و تا اطلاع ثانوی و بازگشت زائران این وضعیت ادامه دارد تا به شرایط عادی برسد . 

خالدی تصریح کرد : بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی کشور ،تمامی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور به صورت آماده باش هستند تا درصورت لزوم اقدام به امداد رسانی و اسکان اضطراری زائران در راهدارخانه ها شود . 

رییس سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشورگفت : با توجه به بارش های روز گذشته  13 استان درگیر بارش برف بودند به همین دلیل با استفاده از بیش از 200 دستگاه ماشین آلات راهداری و مصرف حدود هزار و پانصد تن شن و نمک بیش از هزار و نهصد کیلومتر محورهای ارتباطی به مسیر بازگشت زائران برف روبی شد  و صد ویک خودروی گرفتار در برف رها سازی شدند . 

وی افزود : از هموطنان خواهشمندیم به محض ورود به کشور از طریق مرز مهران در استان و شهرایلام اقدام به تهیه تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ کنند تا در صورت لزوم برای جلوگیری از حوادث احتمالی از این تجهیزات استفاده کنند . 

خالدی تاکید کرد : هموطنان برای کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت جوی و ترافیک مسیر های منتهی برای بازگشت به استان ها و شهرهای خود با شماره تلفن 141 تماس بگیرند . 

رییس سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور افزود : بارش ها برای شب سه شنبه 2 آذر ماه سال 95 پیش بینی شده است این بارش ها حوزه کرمانشاه و همدان را دربر می گیرد و ادامه این گستردگی بارش ها به سمت استان مرکزی ، تهران و البرز کشیده می شود اما نکته قابل توجه در حوزه همدان برودت هوای شامگاه دوشنبه و دمای منفی 9 درجه است و احتمال یخ زدگی مسیرهای منتهی به بازگشت زائران وجود دارد. 

وی اشاره کرد : هموطنان توجه داشته باشند در طول روز و روشنایی هوا حرکت کنند و از تردد در شب یا اوایل صبح پرهیز کنند تا با مشکلات یخ زدگی مسیر مواجه نشوند . 

خالدی در پایان گفت : با توجه به بارش ها و تلاش راهداران کشور خوشبختانه محورهای منتهی به مسیر بازگشت زائران تا کنون مسدود نشده و فقط کمربندی دهلران به سمت اندیمشک بسته است که مسیر جایگزین داخل شهر دهلران است همچنین وسایل نقلیه بیش از نیاز زائران در پایانه های مرزی برای خدمات رسانی به زائران در آماده باش کامل هستند . 

انتهای پیام / 

 



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.