سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری؛

یاد شهدای کربلا با آیین سنتی کرپ زنی

علویان مازندرانی با برگزاری آیین سنتی کرپ زنی ، اربعین سالار شهیدان را گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،آیینی سنتی کرپ زنی در کوهپایه سرای بند پی شرقی بابل برگزار  شد .
کرب زن‌ها در حالیکه لباس سیاه به تن دارند سنگ یا پاره چوبی استوانه‌ای شکل به سنگینی 400 تا 600 گرم که از میان به دو برابر تقسیم شده را در کف دست جای می‌دهند و با حرکات مخصوصی این دو تکه چوب را در حالیکه خم و راست می‌شوند با وزن مرثیه‌ای خاص به هم می‌کوبند و قسمتی از مرثیه را به عنوان جواب مرثیه، تکرار می‌کنند.
 
کرپ زنی ، نماد ناله جمادات و زمین و زمان بر مظلومیت حسین (ع) و یاران وفادار حضرتش است.

با فرا رسیدن شام غریبان شماری از مردم کوفه و شیعیانی که توفیق حضور در سپاه امام حسین(ع) و همراهی ایشان را نداشتند ، با حالتی از پشیمانی، سنگ هایی را از زمین برداشته و بر هم کوفتند تا با صدای آن اجساد شهدا را از گزند حیوانات محافظت کنند.

در این روش عزاداران با هماهنگی و همنوایی در بر هم کوبیدن کرپ، نمادی از همدلی و اتحاد را با نوحه های ویژه و با ریتم های 3 ، 5 ، 7 ، 11 ، 15 ، 17 و 23 به نمایش می گذارند.

نام کرپ نیز برگرفته از نام درخت کرپ است که با چوب آن، کرپ را می ساختند و اکنون کمیاب شده و درختان توت و آزاد و گردو که چوبی سخت دارند و صدای باز و خوبی هم ایجاد می کند ، جایگزین آن شده است.

کرپ سازه ای دو قسمتی است و در 5 مرحله برش ، تقسیم ، سنباده کاری ، بندک زنی و روغن کاری ساخته می شود. تفاوت نوحه کرپ زنی و سینه زنی در ریتم آن و تعداد ضربات است و نوحه خوان سینه زنی نمی تواند نوحه های ویژه کرب زنی را اجرا کند زیرا ریتم نوحه های سینه زنی 1، 2 و سه ضرب است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۴۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۵
کاش می نوشتین که واژه کرپ چه جوری تلفظ میشه!