سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحقیقات واکسن سل نوترکیب ایران 3 ساله شد/ هم پیمانی کشورهای جهان اسلام با پاستور ایران در تهیه و ساخت تازه ترین واکسن نو ترکیب

رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به پیشرفت چشمگیر تحقیقات 3 ساله این مرکز در خصوص واکسن نوترکیب سل، از هم پیمانی کشورهای جهان اسلام برای حمایت و مشارکت در تهیه و تولید این واکسن حیاتی خبرداد.

مصطفی قانعی رییس انستیتو پاستور ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به یکی از دستاورد های علمی تحقیقاتی بین المللی ایران در بخش تولید واکسن اظهار داشت: در نخستین گردهمایی 3 روزه انسیتیتو پاستورهای جهان اسلام افزایش آگاهی بیش از پیش کشورهای الجزایر، تونس و مراکش از توان علمی و پیشرفت چشمگیر کشورمان در زمینه تحقیقات برای تهیه واکسن نوترکیب سل ریوی، موجب افزایش تمایل این کشورها برای سرمایه گذاری و مشارکت در این مورد با ایران شد. 

وی با اشاره به تحقیقات 3 ساله کشورمان برای واکسن سل ریوی، بیان کرد: اکنون تنها کشورهای چین، کره، و یکی دو مورد از انستیتوپاستور های جهان در حال تحقیق بر روی چنین واکسنی هستند، تحقیقاتی نوپا که شاید ایران کمی از آنها پیشی گرفته است. 

قانعی تصریح کرد: با توجه به گسترش و شیوع بالای سل ریوی در اغلب کشورهای در حال توسعه جهان و تلاش برای جلوگیری و انتشار این بیماری به دلیل سفر، تجارت، مهاجرت و مواردی مانند آن در سایر نقاط دنیا، تلاش برای ساخت واکسنی نوترکیب و بسیار قوی تر از نوع کنونی بیشتر شده است.

رییس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه قدرت اثرگذاری و مقاومت واکسن های کنونی سل در همه نقاط دنیا تنها 30 یا 40 درصد است، گفت: این واکسن ها با داشتن باکتری ضعیف شده سل   عموما برای مقاومت در برابر سل مننژیت یا همان تهاجم باکتری و عفونت به پرده های مننژ مغز موثرتر هستند، بنابراین نسل جدید و نوترکیب این واکسن باید بتواند بطور کامل در برابر سل مقاومت و از ابتلای به آن جلوگیری کند. 

وی با بیان اینکه کشورهای در حال توسعه مهمترین بستر گسترش سل ریوی در جهان هستند، تصریح کرد: این بیماری به علت تشخیص و درمان بسیار سریع تقریبا در کشور های توسعه یافته ریشه کن شده یا دیده نمی شود اما علی رغم همه تدابیر و پیشرفت های پزشکی ایران به عنوان کشوری در حال توسعه برای تشخیص و درمان این بیماری مهلک، سر ریزی مبتلایان به آن از کشور های مرزی شرقی مانند افغانستان، همسایگان مرزهای جنوبی شامل عراق و همسایه مرزی شمال مانند ترکمنستان به ایران خطر انتقال و انتشار این بیماری عفونی مهاجم را افزایش می دهد.

قانعی اظهار داشت: همسایگان ایران مهمترین جولانگاه بیماری سل هستند و بنابراین توجه به واکسیناسیون و ضرورت افزایش تحقیقات برای ساخت و تولید نسل جدید واکسن سل ریوی بسیار حائز اهمیت است. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.