عینک مطمئن‌ترین وسیله برای درمان بیماری‌های چشمی/ بیش از 7 هزار پیوند قرنیه در سال گذشته انجام شده است

دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران با بیان اینکه عینک مطمئن‌ترین راه درمانی بیماری‌های چشمی است، گفت:‌ در سال گذشته بیش از 7 هزار پیوند قرنیه در کشور انجام شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود جباروند رییس انجمن چشم پزشکی ایران در نشست خبری کنگره سالیانه بین‌المللی انجمن چشم پزشکی با اشاره به مراحل اجرای پیوند قرنیه از بیماران متوفی اظهار داشت: عضوی که به وسیله اهداکنندگان با رضایت خانواده‌اش اهدا می‌شود به پزشکی قانونی تحویل داده شده و چشم‌های آن کاملا تخلیه و برای انجام آزمایش‌های لازم در زمینه آلودگی ‌های ویروسی، ‌میکروبی و قارچی تحت مراقبت صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: در صورتی که آزمایش سلولی و میکروبی منفی باشد، در مرحله بعدی قرنیه متوفی از نظر کیفی بررسی و سپس در اختیار چشم‌ پزشکی برای پیوند قرنیه قرار می‌گیرد که به طور کلی بانک چشم وظیفه حرمت بافت متوفی را با رعایت موازین شرعی و قانونی دارد. 

جباروند با بیان اینکه مدت زمان نگهداری قرنیه چشم متوفی 2 هفته است،‌ افزود: در سال گذشته بیش از 7 هزار عمل پیوند قرنیه بدون هیچ مشکلی انجام شده است و حتی در مواردی برای بیماران قرنیه مصنوعی به خوبی پیوند داده شده است.

وی با بیان اینکه اولین پیوند قرنیه در کشور در 65 سال گذشته در بیمارستان فارابی به وسیله پروفسور شمس انجام شده، ادامه داد: ‌امروزه والدین توجه بسیاری به بیماری تنبلی چشم کودکان دارند که موجب کاهش این مسئله نسبت به سال‌های گذشته در کشور شده که هرچه بیماری تنبلی چشم زودتر تشخیص داده شود عوارض بدخیم آن مانند کوری کم می‌شود و این یکی از موفقیت‌های نظام سلامت در کشور است.

رییس انجمن چشم پزشکی ایران با بیان اینکه در بعضی موارد خاص از فلز طلا برای گلوکم استفاده می شود، تصریح کرد: قرار دادن قطعه طلا بر روی چشم سبب سنگینی پلک می‌شود که جلوی چسبندگی و انسداد چشم را می‌گیرد اما این روش در حال گذراندن آزمایش‌های اولیه است که در بعضی از مراکز درمانی این عمل هم اکنون صورت می‌‌گیرد.

جباورند یادآور شد: عینک سالم ترین وسیله برای اصلاح عیوب انکساری است که دید خوبی به انسان می‌دهد اما به طور کلی محدودیت‌های خاص استفاده از آن بعضی از افراد به خاطر مشاغل اجتماعی‌شان از روش های دیگری برای اصلاح دید خود استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: من استفاده از لنزهای را توصیه نمی‌کنم زیرا در صورت آلوده شدن آنها بروز بیماری‌هایی چون ضعف قرنیه، سوراخ شدن قرنیه و دیگر بیماری‌های خطرناک می‌شود ولی به طور کلی بعد از عینک من جراحی را بهترین روش برای درمان به شرط رعایت کردن تمام استانداردهای لازم را توصیه می کنم.

رییس انجمن چشم پزشکی ایران با بیان اینکه برخی از آرایشگاه‌ها و مراکز غیرمجاز اقدام به فروش لنز می‌کنند، ادامه داد: تجویز لنز باید به وسیله پزشک انجام شود و مردم باید این لنزها را از مراکز بهداشتی و درمانی خریداری کنند.

وی ابراز داشت: تشخیص ندادن خشکی چشم سبب بروز بیماری‌های مختلفی در سطح چشم و قرینه می‌شود و فشار چشم را به صورت ناگهانی تغییر می‌دهد.

جباروند گفت: تشخیص بیماری‌های چشم بر عهده چشم پزشک بوده و یک اپتومتریک که دوره چهار ساله آموزشی را گذرانده است نمی‌تواند دخالت در تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی داشته باشد و بهترین روش برای شستن چشم در زمان رفتن یک جسم خارجی شستن آن به وسیله شامپو بچه و آب است.

بیماری انکساری ساده‌ترین عارضه چشم
در ادامه مراسم علی ثابتی طاری دبیر اجرایی کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران گفت: تعداد مراجعان عیوب انکساری از بدو تولد تا پیری در درجه اول قرار دارند که بیماری آب مروارید رتبه نخست بیماری‌های چشم است که برای اصلاح این عارضه فرد بیمار باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

وی بیان کرد: بیماری شبکیه جاری پلک استرابست و گلوکم از جمله بیماری‌های شایع چشم است و یکی دیگر از مشکلاتی که یک چشم پزشک در موقع جراحی با آن مواجه است متأسفانه بیماری قند و دیابت مراجعه کنندگان در هنگام عمل‌های جراحی است.

ثابتی طاری گفت:‌ جراحی چشمی دومین عامل خارجی بیماری چشم است که اغلب موتورسواران به دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی و افراد شاغل دچار چنین عارضه‌هایی می‌شوند و ضربات سنگینی بر چشم خود وارد شده که متأسفانه عوامل کوری چشم در اینگونه موارد بیشتر است.

وی با بیان اینکه طلاهای مورد استفاده در زیر پلک چشم وزنی در حدود 10 گرم دارد، تصریح کرد: محل نگهداری لنزهای چشم باید در دمای خاصی و تحت شرایط متفاوتی باشد که متأسفانه خیلی از مراکز بهداشتی این موارد را رعایت نمی‌کنند.

دبیر اجرایی کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران گفت:‌ بهترین روش برای پاک کردن شستن چشم است و باید با آب گرم و شامپوی بچه این کار صورت بگیرد تا چربی‌ها از منافذ خارج شوند

حضور 19 متخصص خارجی در کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران 
در ادامه مراسم محمد ابراهیم جعفری مدیر اجرایی انجمن چشم پزشکی گفت: کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران با هدف ارتقای دانش چشم پزشکی کشور 26 سال برگزار می‌شود که در همایش امسال از بهترین متخصصان خارجی جهت سخنرانی در مورد پیشرفت‌های چشم پزشکی به ایران دعوت بودند.

وی بیان کرد: در میان دعوت شدگان 19 نفر از کشورهای خارجی و 161 نفر از همکاران داخلی با عنوان سخنران در این کنگره حضور دارند که از میان مهمانان خارجی هشت متخصص از آمریکا، سه نفر از انگلیس، یک نفر از کانادا و هفت نفر از اروپا به ایران سفر می‌کنند و در این کنگره 31 ورک شاپ، 10 سمپوزیوم و یک برنامه پرستاری یک روزه با هدف آموزش پیشرفت‌های چشم پزشکی انجام می‌شود و داوری مقالات پزشکان متخصص صورت می‌پذیرد.

جعفری ادامه داد: از میان 250 مقاله ارسال شده به این کنگره تعداد 226 مقاله مورد تأیید قرار گرفته است که از این تعداد 103 مقاله به صورت سخنرانی و 123 مقاله دیگر به صورت پوستر ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه از میان مهمانان خارجی 10 نفر از آنها در کنگره امسال سخنرانی می‌کنند، افزود: چهار نفر از این افراد از طرف انجمن بین‌المللی چشم پزشکی دنیا (ICO) که تعداد کینوت‌های ارائه شده 17 عدد است.

جعفری با بیان اینکه پنج شرکت تجاری برای ارائه محصولاتشان کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنند، تصریح کرد: در کنگره چهار روزه ما مباحث قرنیه،‌ شبکیه، گلوکوم و  بحث و بررسی می‌شود و طبق برنامه صورت گرفته پنج کلینیک خصوصی جراحی زنده را اجرا می‌کنند.

وی افزود: در این کنگره برای چهارمین سال جشنواره فیلم و عکس جراحی چشم پزشکی برگزار می‌شود و در این همایش 40 فیلم در معرض نمایش گذاشته می‌شود که به سه فیلم و عکس برتر جوایزی اهدا می‌شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.