سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز؛

شناسایی آثار تاریخی و مذهبی در اندیمشک

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اندیمشک از شناسایی 250 اثر باستانی و گردشگری و مذهبی در اندیمشک خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد صادقی رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اندیمشک گفت:از زمان تاسیس این اداره از سال 1379 تاکنون 250 اثر تاریخی،گردشگری و مذهبی در شهرستان اندیمشک شناسایی شده است.

 وی افزود:از این تعداد 40 اثر تاریخی پس طی مراحل قانونی ، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اند.

صادقی اظهار کرد:برای 80 اثر دیگر هم تشکیل پرونده شده و برای ثبت ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور معرفی شده اند و مابقی آثار نیز در دست بررسی و انجام سایر تحقیقات هستند.

وی گفت:برخی از آثار تاریخی شهرستان اندیمشک دارای قدمت چهار هزار ساله هستند که تپه بردپنیر از جمله این آثار است که به دوران اوروک برمی گردد.

 رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اندیمشک گفت:در بخش مرکزی اندیمشک نیز آثاری همچون تپه سنجر،تپه های سیاهگوش و تپه ویس قره از دیگر آثار تاریخی به شمار می روند همچنین کاروانسرای رضه، آباره عباس پل صیحه و شهر باستانی اریت‌رینگ از دیگر آثار شاخص تاریخی شهرستان هستند که به ثبت ملی رسیده اند.

وی افزود:کاروانسرای رضه متعلق به دوره‌ی صفوی در 50 کیلومتری شمال اندیمشک واقع شده که این بنا دارای 14 اتاق و محوطه‌ای بزرگ به‌شکل کاروانسراهای دوره‌ اسلامی است.

صادقی تصریح کرد:آباره عباس پل صیحه از دیگر آثار این شهرستان است که قدمت آن به دوره‌ی ساسانی و اوایل اسلامی بر می گردد و در هشت کیلومتری جاده‌ی اندیمشک ـ شوش قرار دارد. این آباره 12 دهانه، پل سنگی و آجری دارد و کاربری اصلی آن را انتقال آب از رودخانه‌ دز به سمت زمین‌های کشاورزی پایین دست تعریف کرده‌اند.

وی با اشاره به لزوم مرمت برخی آثار تاریخی اندیمشک افزود:برخی از آثار تاریخی شهرستان نیازمند مرمت و بازسازی هستند که مرمت این آثار موجب افزایش تعداد گردشگران خواهد شد.
صادقی با اشاره به آغاز مرمت برخی آثار تاریخی اندیمشک بیان کرد:قلعه رزه در بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک از جمله آثاری است که کار مرمت آن پارسال شروع شده و در حال اتمام می باشد.

وی گفت:چهار ستون ستاره دار در بخش الوار گرمسیری در کنار بقعه ثبت ملی 'داوود خادم' نیز کشف شده که با توجه به اینکه در کنار این بقعه واقع شده اند احتمال می رود به لحاظ قدمت تاریخی همدوره باشند اما تحقیق در این زمینه ادامه دارد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اندیمشک در پایان افزود:کلیه آثار تاریخی این شهرستان از سوی یگان حراست این اداره پاسداری می شوند.

انتهای پیام/ص

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.