سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در صحن علنی امروز؛

امیرآبادی از توضیحات وزیر نیرو قانع شد

نماینده مردم قم از پاسخ وزیر نیرو در زمینه افزایش قیمت انشعاب برق و اقدامات وزارت نیرو در کاهش تلفات برق قانع شد.

به گزارش خبرنگار مجلس  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 9 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سوال از چیت چیان، وزیر نیرو از پاسخ های وزیر قانع شد.

اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی پیش از ورود به سوال گزارشی از بررسی سوال ملی احمد امیرآبادی در کمیسیون انرژی ارائه کرد.

وی گفت: نماینده مردم قم دلایل افزایش قیمت انشعاب برق در  سال های اخیر، سهم مردم از سرمایه گذاری در صنعت برق و اقدامات وزارت نیرو درکاهش تلفات خطوط انتقال برق را جویا شد.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بررسی سوال در کمیسیون انرژی جلسه ای با حضور چیت چیان برگزار شد که امیرآبادی سوال خود را اینگونه بیان کردکه از ابتدای مسئولیت وزیرمبلغ انشعاب از 250 هزارتومان به یک میلیون و 250 هزار تومان افزایش یافته است به چه دلیلی در طول سه سال این مقدار افزایش قیمت انشعاب داشتیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی افزود: امیرآبادی همچنین مطرح کرد  سهم  مردم در سرمایه گذاری صنعت برق و پرداخت انشعاب کجاست و چرا در اداره وزارتخانه تحت مسئولیت چیت چیان  این مقدار دست در جیب مردم می شود.

قره خانی با بیان اینکه سوال آخر امیرآبادی در خصوص هدررفت برق در خطوط انتقال بود گفت: چیت چیان در پاسخ عنوان کرد گردش مالی شرکت توانیر سالانه 26 هزار میلیارد تومان است در حالی که تنها 30 میلیارد تومان اعتبار در قالب بودجه سنواتی در اختیار شرکت قرار می گیرد.

وی بیان کرد: به گفته چیت چیان به ازای هر انشعاب جدید باید ظرفیت تولید برق اعم از نیروگاه، پست، خط انتقال، ترانس و ... متناسب با افزایش تعداد انشعاب ها نیز افزایش یابد که این امر هزینه های سرسام آوری برای صنعت برق دارد.

این عضو کمیسیون انرژی توضیح داد: وزیر ادامه داده است که قانونا دولت مکلف است مابه التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده خدمات را به دستگاه خدمات رسان پرد اخت کند اما به دلیل محدودیت مالی دولت نمی تواند بپردازد. هزینه تمام شده انشعاب برق روستایی 47 میلیون ریال است که وزارت نیرو قبلا 2 میلیون و 170ریال از مشترکین دریافت می کرد و هم اکنون این رقم به 3 میلیون و 240 ریال افزایش یافته است.

قره خانی ادامه داد: به عبارت دیگر وزارت نیرو یک چهاردهم هزینه تمام شده را  از مشترک روستایی دریافت می کند. به گفته چیت چیان قبل از دولت یازدهم هر متقاضی باید هزینه های حق انشعاب، دستگاه اندازه گیری و نیرورسانی را جداگانه پرداخت می کرد و در بسیاری از موارد نارضایتی هایی از عملکرد پیمانکاران این امر وجود داشت.

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: وزیرتوضیح داد در دولت جدید وزارت نیرو از ابتدا تا انتهای تکمیل فرایند تامین انشعاب مشترکین را رأسا انجام می دهد و نیاز نیست مردم برای هر مرحله مبالغ متفاوتی پرداخت نمایند. در پایان با توجه به عدم اقناع سوال کننده از توضیحات وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داد.

انتهای  پیام/
برچسب ها: مجلس ، امیرآبادی ، وزیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.