وزیر نیرو گفت: افزایش مصرف برق از سوی مشترکان هزینه های گوناگونی را به وزارت نیرو تحمیل می کند.

افزایش مصرف برق هزینه‌های گوناگونی را به وزارت نیرو تحمیل می‌کند
به گزارش خبرنگار مجلس  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید چیت‌چیان وزیر نیرو با حضور در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 9 آبان ماه) در پاسخ به سوال نماینده مردم قم درباره دلایل افزایش قیمت انشعاب برق در سال های اخیر گفت: هنگامی که ما یک انشعاب برق داریم، نگاه غالب مردم این است که از سرتیر یک سیم وصل می‌شود به منزل در حالی که چنین نیست.

وی ادامه داد: به ازای هر اشتراک ما تأسیسات عظیمی را باید ایجاد کنیم بنابراین هزینه‌های بسیار سنگینی دارد حتی در مواقعی که یک مصرف کننده موجود یک کولر 4 میلیونی می‌خرد اما 10 میلیون هزینه به وزارت نیرو وارد می‌شود.

وزیر نیرو افزود: از سال 1383 تا امروز ما افزایش قابل توجهی در هزینه‌های انشعاب نداشتیم بلکه در سال 92 اتفاقی که افتاد با شروع فعالیت دولت یازدهم هزینه‌هایی که به اسامی مختلف از مشترکین دریافت می‌شد همه این‌ها تجمیع شد و در قالب یک رقم برای شهرهای مختلف این رقم مشخص شد که شفافیت کامل در رابطه با هزینه‌های انشعاب صورت گیرد.

چیت چیان اضافه کرد: اگر ما از سال 1383 که آخرین مصوبه هزینه انشعاب بوده است فقط نرخ تورم سالانه را اعمال می‌کردیم، می‌بایست به جای متوسط 1.6 میلیون تومان فقط به ازای افزایش تورم از تمام مشترکین جدید دریافت می‌کردیم در حالی که اکنون با توجه به افزایشی هم که در ماه مرداد حاصل شد بیش از 925 هزار تومان صورت حساب نمی‌شود یعنی هزینه‌های انشعاب حتی منطبق با نرخ تورم افزایش پیدا نکرده است.

چیت چیان تصریح کرد: در مجلس گذشته نمایندگان محترم به ویژه کمیسیون انرژی یک بررسی همه جانبه‌ای را انجام دادند که نتیجه آن شد که صنعت نفت در ازای هزینه‌های بسیار بالایی که برای تأمین برق دارد، درآمد کافی ندارد.

وی افزود: قانونی تصویب شد تحت عنوان قانون حمایت از صنعت برق که در ماده 4 این قانون آمده است که وزارت نیرو موظف است جدول هزینه برقراری انشعاب را به تفکیک مناطق کشور در کلان شهرها و غیره به گونه‌ای تنظیم کند که میانگین آن از هزینه تمام شده بیشتر نشود و ما در راستای همین قانون پیشنهاداتی را تنظیم کردیم و آن را به سازمان برنامه و بودجه و حمایت از مصرف کننده اعلام کردیم که چند ماه بررسی‌های آن طول کشید.

وزیر نیرو تصریح کرد: قرار بر این شد که نتیجه آن بررسی به شورای تنظیم بازار مطرح گردد تا در طی شش سال هزینه انشعاب به هزینه واقعی برسد و در سال 95 به دلیل اینکه سالهای گذشته بسیار بسیار هزینه‌های انشعاب ناچیز بوده افزایشی مصوب شد که ما دقیقا براساس آن عمل کردیم.

وی ادامه داد: در تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز که شش کلان شهر هستند هزینه انشعاب قبل از اجرای این مصوبه یک میلیون و 172 هزارتا بود که در نتیجه مصوبه به یک میلیون و 747 هزار تومان افزایش پیدا کرد.

چیت چیان افزود: در شهرهای گرمسیری مانند بندرعباس، اهواز که میزان مصرف برق بسیار بالاست 415 هزار تا به ازای هر انشعاب 25 آمپر از مشترکین دریافت می‌شد که با این مصوبه تبدیل شد به 618 هزار تومان در حالی که هزینه واقعی این‌ها 4.7 میلیون تومان است بنابراین در چنین شهرهای گرمسیری ما فقط 13 درصد هزینه‌های واقعی انشعاب را از مشترکین دریافت می‌کنیم.

وزیر نیرو اضافه کرد: در روستاها 217 تومان دریافت می‌شد اکنون تبدیل به 324 هزار تومان و این 324 هزار تومان در ازای 4.7 میلیون تومان هزینه یک انشعاب است که می‌شود 6.9 درصد هزینه‌ها که این‌ها هزینه‌های بالایی نیست.

وی ادامه داد: هزینه‌ها بالاست و نرخ‌های مصوب بسیار پایین است بنابراین چکار باید کرد؟ یا باید دولت این مابه‌التفاوت را تأمین کند و یا باید مشترکین به تأمین آن بپردازند در زمانی که درآمد دولت از نفت بسیار بالا بود و هر بشکه نفت را 120 دلار می‌فروخت نتوانست این هزینه‌ها را تأمین کند. حال چگونه می‌توان انتظار داشت که دولت بتواند از پس آن بربیاید.

وزیر نیرو تأکید کرد: ما حداکثر اگر به صورت متوسط در کل کشور 20 درصد از هزینه‌های واقعی انشعاب را از مصرف کننده می‌گیریم و مقادیر قابل توجهی بدهی به پیمانکاران داریم و من به اتکای آمارهای دقیق عرض می‌کنم که در طول تاریخ صنعت برق اقدامی که در این سه سال انجام شده است برای کاهش تلفات در شبکه سابقه نداشته است این تلفات از بالای 15 درصد به زیر 11 درصد رسیده است.

وی افزود: وزارت نیرو به ازای هزینه نصب یک انشعاب تنها 20 درصد را دریافت می کند. در حال حاضر تمام اعداد گواه این هستند که برخی از شرکت های سازنده قطعات از شرکت های توزیع ما طلب دارند ولی ما نمی توانیم طلب آنها را پرداخت کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه ما یک پنجم هزینه ها را دریافت می کنیم، گفت: دولت امکان پرداخت مابه التفاوت را ندارد و اگر از مردم هم هزینه ها را دریافت نکنیم وضعیتی شبیه به کشورهای همسایه ایجاد می شود که سیم ها را همانند تار عنکبوت کشیده اند و در طول شبانه روز چندین ساعت برق ندارند.

وی با بیان اینکه صنعت برق ایران چهاردهمین صنعت برق در جهان است، گفت: هزینه هر انشعاب قریب به 5 میلیون هزینه دارد ولی ما تنها 300 هزار تومان را دریافت می کنیم.

چیت چیان ادامه داد: در ابتدای سال 95، 32 هزار میلیارد تومان بدهی انباشته داشته ایم برای پرداخت این بدهی ها چه باید کرد؟

وزیر نیرو گفت: شبکه انتقال ما حداکثر 3 درصد تلفات دارد، برای مشترکینی که توان پرداخت هزینه ها را ندارند می توان امکان تقسیط را فراهم کرد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار