سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

نمایش جزئیات عکس های اماکن تاریخی در نمایشگاه "حالِ گذشته

نمایشگاه عکس"حالِ گذشته"با نشان دادن جزئیات عکس‌های اماکن تاریخی، ابتدا ذهن مخاطب را به چالشی دعوت می‌کند که این تصویر دقیقا از کدامین نقطه مکان تاریخی به ثبت رسیده و سپس او را درگیر شناسایی مفهوم آن می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، نمایشگاه عکس «حالِ گذشته» با دارا بودن عکس‌هایی متفاوت از اماکن تاریخی ایران و به خصوص اصفهان درحالی کار خود را آغاز کرد که شاید برای بسیاری از علاقه مندان به هنر عکاسی و عکاسان بسیار جالب توجه باشد.
مهران مهاجر در ارتباط با برگزاری نمایشگاه خود گفت: این عکس‌ها عموماً از اماکن تاریخی اصفهان مانند مسجد جامع، چهل‌ستون، گنبد سلطانیه و غیره است که به خاطر احساس تعلق‌خاطری که همه ما به این مکان‌ها داریم گرفته‌شده است و البته هدف اصلی من این بوده که این احساس به مرور زمان به آگاهی و فرهنگ اجتماعی تبدیل شود و بلایی که در این چند دهه سر معماری شهرها آمده با استمرار در زیست سنت از بین برود.
وی افزود: عکاسی به صورت کلی گفت‌و گویی بین حال و گذشته است لیکن برای من مهم همین مسئله و مکانیزم‌های اصلی عکاسی بود و برای من عکاسی به عنوان یک میانجی محسوب می‌شد که با فضای تاریخی ارتباط بی‌واسطه و درونی برقرار کنم.
مدیر اجرایی نمایشگاه «حالِ گذشته» در خصوص ارتباط شخصی عکاس با عکسی که از فضا می‌گیرد، بیان کرد: اگر دقت کنید ممکن است در برخی عکس‌ها حتی سایه من در تصویر مشخص باشد و دل‌بستگی من به‌نوعی رابطه‌ای بین واقعیت محض و رفتن به‌سوی تجرید و انتزاع را بیان می‌کند.
وی با اشاره به سبک عکاسی خود در این نمایشگاه عنوان کرد: شاید توجه به جزییات در تصاویر در وهله اول این سبک را به ذهن متبادر کند اما عموماً کارهای من کم‌گو است و حداقل المان‌ها را در بر دارد که به‌نوعی بازی با فضاست به نحوی که من تصویری از مسجد جامع گرفته‌ام که اگر نگاه کنی شاید ابتدا متوجه تاریخی بودن مکان نشوی و تصور کنی این یک سالن سینماست که در قدیم ساخته شده و در هر عکسی سعی شده شکلی از مکاشفه باشد.
مهاجر تصریح کرد: من در عکاسی به دنبال انتقال پیام و معنای صریح و مشخصی نبودم ولی اصولاً بین سنت تصویری و سنت زبانی ارتباطی هست که گاهی ممکن است این رابطه شکل رمزی به خود گیرد و این نوع از بیان در ادبیات و عرفان ما به‌وفور دیده می‌شود و حتی می‌توان گفت جهان را می‌توان در حد یک نقطه فشرده کرد.
وی افزود: رابطه بین تصویر و عکاس در هنر مدرن بسیار مورد توجه قرار گرفته و عکاسی جنبه‌ای دارد که به عنوان پنجره‌ای رو به جهان شناخته می‌شود و من تنها سعی کردم این پنجره را کمی کدر و تار کنم تا مخاطب خودش به دنبال جهان پشت پنجره بگردد.
مدیر اجرایی نمایشگاه «حالِ گذشته» خاطرنشان کرد: هدف من از عکس برداری اماکن تاریخی بیان توصیفی از فضای معماری نبوده و ارتباط شخصی خودم بین سه ضلع مثلثی است که یک راس آن من، یک راس آن دوربین و راس دیگرش را مکان تاریخی تشکیل داده برای همین در نگاه اول مخاطب شاید دیرتر متوجه تاریخی بودن مکان عکس شود ولی در تمامی تصاویر عناصری وجود دارد که آن را به فضای تاریخی منتسب کند.
گفتنی است؛ نمایشگاه عکس "حال گذشته" پنجم آبان ماه در محل موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان گشایش یافته و تا پنجم آذرماه در محل موزه مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرد .



انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.