سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزنامه ها از فضای مجازی چه می گویند؟

فضای مجازی آمار طلاق را افزایش داده است/جدیدترین نرم افزار های باج‌گیر/قاضی دیجیتالی در دادگاه های انگلیسی

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه‌های مختلف کشور از جمله کسب‌وکار، جوان، خراسان، تفاهم، شهروند و... نگاهی به سوژه‌های روز فضای مجازی داشته‌اند که  مهم‌ترین آن ها را در بسته‌ای برای شما آماده کرده‌ایم و به نظر شما مخاطبان می‌رسانیم. در ادامه تعدادی از این مطالب را مشاهده می‌کنید.


روزنامه ایران: ســـازمان تنظیـــم مقـــررات و ارتباطـــات(رادیویی) رگواتوری از بارگذاری نرم افزار محاســـبه تعرفـــه ســـرویس اینترنـــت پرســـرعت (ADSL ) در جهت امکان کنترل تعرفه دریافت این سرویس برای کاربران خبر داد. به گزارش ایران رگواتوری اعلام کرد: این نرم افزار به منظور تســـهیل و شفاف ســـازی نظارت مشـــترکان بر تعرفه ارائه خدمات اینترنت پرسرعت از طریـــق فناوری هـــای ADSL و وای فـــای و کســـب اطلاعات لازم از تعرفه سرویسی که قصد خرید آن را دارند، طراحی شده است. کاربران با اســـتفاده از این نرم افزار می توانند تعرفه کف و سقف سرویس ADSL و وای فـــای مـــورد نظر خـــود را محاســـبه کرده و درصورت مشـــاهده هرگونـــه مغایرت در نرخ ارائه خدمات توســـط دارندگان پروانه ADSL و وای فای با مراجعه به سامانه پاســـخگویی به شکایات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعـــات به آدرس ir.۱۹۵.www یا تماس تلفنی با شـــماره ۱۹۵ ،شـــکایت خـــود را ثبت و پیگیری کنند. این نرم افزار در دو نســـخه ویندوزی و اندرویدی تهیه شـــده و در صفحـــه اصلی پایگاه اینترنتی ســـازمان رگواتوری به آدرس ir.cra.www قابل دانلود است.




روزنامه ایران: بســـیاری از کمپانی ها پیـــش از این توجـــه چندانـــی بـــه امنیـــت ســـایبری نداشتند و نظرسنجی ماه فوریه کمپانی مشاوره ای NTT Com Security در زمینـــه امنیت ســـایبری، نشـــان داد نیمی از هـــزار کمپانی تجاری امریکاییو اروپایی(فعـــال در بخـــش مالـــی) که مورد تحقیق و نظرســـنجی قرار گرفتند هنوز یـــک برنامه و طرح رســـمی برای محافظت کردن کمپانـــی خود و ایمنک ردن آن در مقابل ســـارقان و مجرمان ســـایبری ندارنـــد ولی حالا بـــا توجه به ظهور هک های بسیار گسترده و حملات فلج کننـــده هکرهـــا بیشـــتر بنگاه هـــای تجـــاری و مراکز و مؤسســـات تجاری به فکر تصحیح وضع امنیت خود و ایجاد موانعی بر ســـر راه هکرهـــا افتاده اند که خود، خبـــر خوبی برای دنیـــای فناوری محســـوب می شود. شـــاید هیچ چیز به اندازه ترس از هک شدن و مورد حمله ســـایبری قرار گرفتـــن، نتوانـــد فعلان عرصـــه تجـــارت را در سراســـر جهـــان ترغیب کنـــد تا برای هزینه کـــردن و دراختیـــار گرفتن ابزارها و وســـایل امنیت ســـایبری و نیز ســـرویس های مربوط به آن اقدام کنند. گفته می شود حمله ســـایبری اخیرکه نتیجه آن، از کار افتادن ســـایت های پرطرفـــدار اینترنتـــی جهـــان از جملـــه توئیتر، نت فلیکس، آمـــازون، پی پال،اسپاتیفای و ساوند کاود و نیز دسترس نداشتن برخی کاربران به سـایــت هایرسانـه هایــــی همچـــون گاردیـــن و ســـی ان ان بـــود، باعث شـــد تـــا این ســـایت ها متحمل زیان قابـــل توجهی شـــوند و همین موضوع چشـــم ســـایر کمپانی ها را نیز ترسانده است. به دنبال حمات گســـترده سایبری که تاکنون در ســـال ۲۰۱۶ رخ داده و بیشتر آنها هم از نوع دی داس( ارســـال نرم افزارهای مخرب) بوده است، مؤسسه اطاعاتی International Data Corporation بتازگـــی گزارشـــی را منتشـــر کـــرده و در آن تخمیـــن زده اســـت که بـــا توجه به شرایط فعلی، سازمان ها و کمپانی های تجاری در ســـال ۲۰۲۰ میـــادی حدود ۶/۱۰۱میلیـــارد دار در زمینـــه نـــرم افزارهای امنیت ســـایبری، سرویس ها، ســـخت افـــزار و... مربوط بـــه مقابله با تهدیـــدات ســـایبری هزینـــه می کننـــد.



روزنامه ایران: متخصصان انگلیســـی دانشـــگاه کالج لندن با اســـتفاده از هـــوش مصنوعی،رایانه ای ســـاخته اند که قادر است با بررســـی مستندات قانونی و پاسخگویی به پرسش های اخلاقی، نتیجه رسیدگی در دادگاه را پیش بینی کند. به گزارش ایرنا، این قاضی دیجیتال هوشمند در چهار مورد از هر پنج پرونده مطرح شده در دادگاه حقوق بشر اروپا که مربوط به جرایمی همچون شکنجه، بدرفتاری و تجاوز به حریم خصوصی بودند، همان رأیی را صادر کرد که توسط قضات واقعی این پرونده ها صادر شـــده اســـت. این رایانه هوشمند با استفاده از الگوریتم هایـــی خـــاص، اطاعات مربوط به ۵۸۴ پرونـــده قضایی با موضوع شـــکنجه و بدرفتاری، دادرســـی منصفانـــه و حفظ حریم خصوصـــی را به زبان انگلیسی مورد بررســـی قرار داده و رأی صادر کرد که پس از مقایسه معلوم شد  همان رأی قضات را داده اســـت. پیش از این نیز در ۷۹ درصد از پرونده ها دقیقا سامانه های هوشمندی برای پیش بینی نتایج رسیدگی در دادگاه ساخته شده بود ولی تمام نمونه های قبلی، رأی دادگاه را شبیه سازی می کرد، درحالی که در این سیستم هوشمند برای نخستین بار، اطلاعات لازم برای صدور رأی در پرونده ها از طریـــق بازخوانی متون تحلیلی تدوین شـــده در دادگاه ها به دســـت می آید و سیستم با استفاده از همان استدال ها اقدام به صدور رأی می کند.


روزنامه ایران: مرکز مدیریت امـــداد و هماهنگی عملیـــات رخدادهای رایانه ای با اعلام شناسایی جدیدترین بدافزارهای باجگیر، نسبت به سوءاستفاده از این نرم افزارهای مخرب از طریق ایمیل و صفحات وب به کاربران هشدار داد. به گزارش مهر، باج افزارها گونه ای از بدافزارها (نرم افزارهای مخرب) به شـــمار می آیند که قادرند به روش های مختلف از جمله رمزنگاری، دسترسی قربانی به فایل ها یا کل سیستم را محدود کرده و در ازای دریافت باج، محدودیت را برطرف سازند. مرکز ماهر در گزارشی جدیدترین باج افزارها را برای آگاهی کاربران معرفی کرده است.

۱-بـــاج افـــزار FenixLocker :این باج افـــزار فایل های قربانی را با اســـتفاده از الگوریتـــم AES رمـــز کـــرده و عبـــارت.com.india@centrumfr را در انتهـــای فایل هـــای رمز شـــده قرار می دهـــد. در هر فایل رمز شـــده یادداشـــت FenixILoveyou قرار داده شده است.

 ۲-باج افزار HDDCryptor :این باج افزار با نام Mamba نیز شناخته شده و گونه جدیدی از باج افزارها به حســـاب می آید که MBR بخش بوت را بازنویسی کرده و کاربران را قفل می کند.

 ۳-نسخه جدید باج افزار Fantom :از ویژگی های نسخه جدید این باج افزار اســـتخراج اطلاعات و رمزنگاری شبکه به اشتراک گذاشـــته شده، تولید تصویر پس زمینه تصادفی و رمزنگاری آفلاین است.

۴-تغییر در باج افزار Locky :در نســـخه جدیدی که از این باج افزار شناسایی شده، پسوند فایل های رمز شـــده از ZEPTO به.ODIN تغییر یافته است. البته فایل های رمز شـــده با این باج افزار نباید با فایل های رمز شـــده توسط باج افزار Odin اشتباه گرفته شود.

 ۵-بـــاج افـــزارVbs SpLiTTer Cyber : به نظر می رســـد این بـــاج افزار هنوز در حال توســـعه باشـــد چرا که تاکنون هیچ عملکرد مربوط به رمزنگاری در آن مشاهده نشده است.


رونامه ایران: دبیر شــورای عالــی فضای مجازی در نخســتین همایش فرصت هــا و چالش هــای فضــای مجــازی بــا رویکــرد پپیشگیری و ارتقای سلامت، با اشاره به اینکه با وجود فضاهای مجازی نقش نهاد ها ضعیف تر و نقش مردم پررنگ تر می شود، گفت: شبکه های اجتماعی رکن اصلی فضــای مجــازی را تشــکیل می دهند طوری کــه در حال حاضر 5 تــا 6 میلیارد نفر در دنیا تحت پوشــش شبکه های اینترنتی و مجازی بوده و 3.5 میلیارد نفر تحت پوشش تلفن های هوشمند هستند و پیش بینی می شود تا سال 2020 این تعداد به 50میلیارد نفر برسد چراکه اکنون نیز 13 میلیارد اشیا و انسان در فضای مجازی به هم مرتبط است. به گزارش ایران، سید ابوالحسن فیروزآبادی افزود: امروز برای مقابله با چالش ها وآسیب ها باید نگاه ها به سمتی باشد که مردم در صحنه باشند چراکه تصدی دولت به صورت سوزنی امکان پذیر نیست.

فیروزآبادی، با اشاره به اینکه روزانه یک میلیون پیام از سوی 10 میلیون نفر تولید می شود و در واقع ذهنیت مردم تصویری شده، تصریح کرد: تصور اینکه برای حل این مسائل اجتماعی یک راه حل وجود دارد مربوط به دوران مدرنیته است و باید اکنون بر حسب موقعیت، جغرافیا و غیره آســیب ها را کشــف و حل کرد؛ امیدوارم در بهزیســتی تقســیم کار ملــی خوبی انجام شــود. وی افزود: ما نیز در فضای مجــازی آمادگی کمک داریم و از پتانســیل آموزش و پرورش باید در حل این آســیب ها استفاده کنیم همچنین امیدواریم در تعامل با بهزیستی بر ایجاد مراکز رصد آسیب های اجتماعی جامه عمــل بپوشــانیم؛ چراکه در حــال حاضر در رصد آســیب های اجتماعی ناشــی از فضــای مجــازی با خلا آمــاری مواجهیم.


روزنامه خراسان: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی یک شنبه گذشته میزبان دومین نشست تجربه نگاری همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی با بررسی اپلیکیشن آخرین خبر بود که میهمانان این نشست با موضوع حوزه قانون و قانون گذاری و بحران تولید محتوای پاک در فضای رسانه ای و سایبر به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.

در این مراسم سید احمد موسوی صمدی، مدیر عامل موسسه مسیر و مدیر کمیته نشست ها و کارگاه های همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی، محمد صادق افراسیابی، دبیر کل همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی، سید علی علوی، سردبیر روزنامه خراسان، علی اکبر شیرکوند، سرپرست معاونت رسانه مرکز توسعه فناوری های دیجیتال وزارت ارشاد و سیدمحمد تقی کمالی، دبیر هیئت علمی همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی سخنرانی کردند.

در ابتدای این نشست محمد صادق افراسیابی، دبیرکل همایش سواد رسانه ای گفت: درباره چارچوب های سواد رسانه ای، هم اکنون بسیاری از کانال ها در شبکه های اجتماعی هستند از جمله تلگرام که مخاطبان بسیاری دارند؛ اما با سوءاستفاده برای خود مخاطب جمع کرده اند و شمار مخاطبان خود را افزایش می دهند. این از نظر ما یعنی احترام نگذاشتن به مخاطب.

مطالبی که در این کانال ها گذاشته می شود، متاسفانه در چارچوب سواد رسانه ای نمی گنجد. از اطلاعاتی استفاده می شود که مخاطب را فریب می دهد یا هیجانات او را تحریک می کند و او را با خود همراه می کند افراسیابی سپس گفت: در مطالعاتی که داشتیم پی بردیم برخی از کانال ها در تلگرام و شبکه های اجتماعی از تکنیک های بی اخلاقی برای جذب مخاطب استفاده می کنند و گاه مطالب مستهجن عرضه می کنند تا مخاطب خود را به سرعت افزایش دهند، اما در نرم افزار آخرین خبر، 80 درصد از مطالب منطبق با سواد رسانه ای است و از هیچ درگیری، هیجانات منفی یا مطالب مستهجن استفاده نمی کند. هر چند 20 درصد مطالب این رسانه به مطالب زرد گرایش داشته باشد اما مطلب مستهجن نیست؛ ما نیز پ تاش داریم، تجارب موفق را بررسی کنیم؛ مثال این که چطور اپلیکیشن آخرین خبر از یک ایده آغاز می شود به یک محصول می رسد و درآمدزا، ثروت آفرین و کارآفرین می شود.



روزنامه خراسان: وزیر بهداشت به قول مساعد وزیر ارتباطات درباره شناسایی و انسداد پیامک های تبلیغاتی غیرمجاز در حوزه سلامت اشاره و اظهار کرد: پیامک های اغواکننده ای در حوزه درمان درباره روش ها و شیوه های جدید درمانی تبلیغ می شود و مردم گمراه می شوند. اگر این کنترل در حوزه سامت اعم از دارو، غذا، بهداشت و ... انجام شود، بسیار تشکر می کنیم.

وی همچنین از ثبت 50 میلیون پرونده الکترونیک سلامت در سامانه الکترونیک این وزارتخانه خبر داد.

وی در صبحانه کاری با وزیر ارتباطات گفت: امیدواریم با همکاری وزارت ارتباطات بتوانیم خدمات سلامت را الکترونیک کنیم. وی درباره یکی از تصمیمات این جلسه مبنی بر این که تا یک ماه دیگر چالش های سامانه الکترونیک سلامت برطرف می شود، گفت: یک ماه دیگر را مهلتی برای اجرایی شدن این تصمیمات اعلام می کنیم.

وزیر ارتباطات نیز درباره پیامک های غیرمجازی که در حوزه سلامت و برای تبلیغ ارسال می شود، گفت: در این زمینه تصمیم گرفتیم پیامک های غیر مجاز در این حوزه را که از طریق سرشمارهای تبلیغاتی ارسال می شود، بلافاصله وزارت بهداشت به ما اعلام کند تا ما آن ها را مسدود کنیم. 

رورنامه خراسان: در پی نبود واردات رسمی توسط شرکت های دارای مجوز واردات آیفون و برخورد جدی با کالای قاچاق، بازار محصوات آی تی با کمبود گوشی آیفون روبه رو شده است. بررسی ها نشان می دهد، گوشی های آیفون به ندرت در ویترین مغازه ها دیده می شوند. در حالی گوشی های نو از این برند در بازار کمیاب شده که چندی پیش چندین شرکت به صورت رسمی برای واردات قانونی این برند از وزارت صنعت مجوز گرفته اند.

وضعیت بازار نشان می دهد هنوز کلایی که از طریق این شرکت ها به صورت رسمی وارد و گارانتی شده باشد ،وارد بازار نشده است. همچنین در پی عزم جدی دولت در برخورد گسترده با کلای قاچاق در تمامی صنوف، فروشندگان از به معرض نمایش گذاشتن کلایی که به طور رسمی وارد نشده است، پرهیز می کنند.

چند فعال بازار در این باره گفتند: اگرچه آیفون 7 را به تعداد در مغازه دارند اما حتی به مشتری غریبه نیز نمی فروشند.احتمالا عدم واردات رسمی تاکنون و برخورد با کلای قاچاق، باعث کمبود گوشی آیفون در بازار شده است.

روزنامه خراسان: اینترنت هنوز در دست 14 نفر است که 7 کلید سری اصلی و 7 کلید یدکی را در اختیاردارند.به گزارش خبرآناین، جمله بالا شوخی نیست، بلکه 100 درصد واقعیت دارد.پس از حمله سایبری به Dyn ،شرکت مسئول مدیریت بر DNS اصلی اینترنت، چشم ها بدین سو خیره شده و بد نیست باکسانی که کلید اینترنت را در اختیاردارند، بیشتر آشنا شویم!شرکت Dyn که مدیریت آدرس های اینترنتی System Name Domain را بر عهده دارد و کار اصلی اش برگردان آدرس اینترنتی به آی پی آدرس های تعریف شده است، از سال 2010 هر ۳ماه یک بار کلیدی ساخته که کار به روزرسانی دیتابیس دی ان اس های اصلی اینترنت از روی آن را انجام می دهد و برای دستیابی به کد اصلی 7 کلید به صورت فیزیکی و اصلی ساخته و در کنار آن 7 کلید بک آپ نیز برای مواقع ضروری تعبیه کرده اند و به همین خاطر گفته می شود این 14 نفر کلید اصلی اینترنت را در دست دارند و در مراسمی ویژه به نام ceremony Key کنار هم قرارگرفته و قفل دی ان اس های اصلی اینترنت را به وسیله آن باز می کنند.


روزنامه رویش ملت: مدیر روابط عمومی مرکزفناوری اطلاعات و رســانه های دیجیتال وزارت فرهنگ وارشــاد اســلامی درگفتگو بااین روزنامه گفت: این نمایشگاه تا هفتم آبان ماه 95 در مصلی حضرت امام خمینی (ره) دایر خواهد بود.

محمدرضا کاوه افزود: این نمایشــگاه در بخش هایی همچون بخش نشر دیجیتال، پایگاه های اینترنتی، رســانه های همراه هوشــمند، فناوری هنرهای دیجیتال، دانش دیجیتال، شــبکه ملی فرهنگ، خانواده سبک زندگی دیجیتال، مســابقات و بازی های رایانه ای و فرصت ها و تهدیدها فعالیت دارد. کاوه با اشاره به اینکه هر کدام از بخشهای نمایشگاه برنامه های متنوع و جذابی برای مخاطبان و عاقمندان در نظــر دارد، گفت: کارگاه های متعددی برای آشــنایی و آموزش مردم و علاقمنــدان تدارک دیده شده است و در هر روز برگزاری نمایشــگاه که با حضور خیل عظیم مردم و جوانان همراه خواهد بود حدود 10 کارگاه و نشست تخصصی پیش بینی شــده اســت.

به گفته مدیر روابط عمومی مرکزفناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشــاد، از جمله کارگاه ها و نشست های تخصصی می توان به دوره های پدافند غیر عامل در فضای مجازی، امنیت در اندروید، شناخت شــیوه های صحیح دوســت یابی در فضای مجازی، شیوه های کنترل زوجین بر فعالیت مجازی یکدیگر، لوگوی هوشمند، راهبردهای فرهنگی - اجتماعی مواجهه با آسیب های شبکه های اجتماعی، معرفی صنعت واقعیت مجازی در عرصه های مختلف، شروع بازی سازی با یونیتی، گیمیفیکیشن و محصولات دیجیتال، استانداردهای گرافیک در طراحی وب و اپلیکیشن و آشــنایی با اعتیاد های اینترنتی و تأثیر آن بر شخصیت است.



گردآوری: سمیه سلامت


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.