سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

بوتوليسم از كشنده‌‏ترين انواع مسموميت‎هاي غذايي

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه، بوتوليسم را از كشنده‎ترين انواع مسموميت‎هاي غذايي نام برد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مجيد حنيفه در چهارمين روز از هفته پيشگيري از مسموميت‎ها با عنوان پيشگيري از مسموميت‎هاي ناشي از مواد غذايي و گياهان سمي گفت: باكتري‎ها، ويروس‎ها، قارچ‎ها، مواد افزودني غير مجاز، فلزات سنگين و باقي مانده سموم نباتي از عوامل مهم ايجاد مسموميت‎هاي غذايي محسوب مي‎شوند.

وي افزود: مسموميت با مواد غدايي مي‎تواند در اثر آلودگي غذا در جريان توليد، تهيه و نگهداري فرآورده‎هاي غذايي ايجاد شود.

دكتر حنيفه،‌ بوتوليسم را از كشنده‌ترين انواع مسموميت‌هاي غذايي برشمرد و گفت: بوتوليسم در اثر مصرف مواد غذايي  مانند سوسيس، كالباس، كنسرو ماهي، كنسرو ذرت، كنسرو لوبيا، كشك خام و عسل طبيعي كه در شرايط نامناسب و غير بهداشتي تهيه و نگهداري شده‎اند، ايجاد مي‎شود.

وي اظهار كرد: علائم و نشانه‎هاي بوتوليسم به صورت تأخيري (12 تا 24 ساعت پس از مصرف غذاي آلوده به باكتري) و به صورت تاري ديد، دوبيني، افتادگي پلك، عدم توانايي حركتي، سختي در بلع، اختلال تكلم و يبوست ظاهر مي‎شود.

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروی دانشگاه، اسهال را شايع‌ترين نشانه در بسياري از مسموميت‌هاي غذايي بيان كرد و افزود: از مصرف كنسروهايي كه در قوطي آنها آثار نشت، برآمدگي، فرورفتگي و زنگ‎زدگي مشاهده مي‎شود، خودداري كنيد.

وي، مسموميت با گياهان را يكي از شايع‎ترين علل بروز مسموميت‎هاي اتفاقي در كودكان در جهان عنوان كرد و گفت: در منزل خود از نگهداری گیاهان تزئینی که دارای میوه‎ها و ظاهر جذاب برای کودکان است خودداری كنيد؛ زیرا کنجکاوی ذاتی کودکان زیر پنج سال و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش‎های مختلف یک گیاه سمی منجر به بلعیده شدن آن توسط کودک می‎شود.

دكتر حنيفه افزود: در صورت بلعيدن قسمت‌‏هاي مختلف يك گياه مانند ميوه، دانه و برگ آن توسط كودكان حتماً با مركز اطلاع‌‏رساني داروها و سموم با شماره 1490و 190 تماس بگيريد.

انتهای پیام/ د
برچسب ها: بوتولیسم ، مسمومیت ، کشنده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.