سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

این خودروهای ارزان‌قیمت‌؛ مدت‌هاست فراموش شده‌اند

جای 4 خودروی اقتصادی در خط تولید داخلی خالی است

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها خطوط تولید خودروسازان داخلی کشورمان مملو از خودروهایی است که نسبت به استانداردهای جهانی و محصولات صنعت خودروسازی روز دنیا در بهترین حالت دو نسل عقب‌تر هستند و این ضعف بزرگ حتی در بخش خودروهای اقتصادی بیشتر هم به چشم می‌آید. هرچند هزینه‌ها و محدودیت‌های بالا بدون شک اثر بسیار زیادی بر خط‌مشی صنعتگران داخلی دارد، اما مطمئنا در کنار گزینه‌های موجود در بازار، جای خالی موارد دیگری که تولید آنها در داخل کشور به افزایش تنوع بازار منجر می‌شود، کاملا محسوس است. در ادامه به معرفی و بررسی چند خودروی اقتصادی و کم‌هزینه می‌پردازیم که استعداد مونتاژ و عرضه در بازار کشور را دارند.


تاتا نانو

تاتا نانو، ارزان قیمت ترین خودروی مدرن در بازار جهانی است که از سال 1387/ 2008 روی خط تولید «تاتا موتورز» هندوستان قرار گرفت. نانو در نخستین رو نمایی خود برای نسخه ساده قیمتی معادل 1500 دلار (حدود پنج میلیون و 400هزار تومان) داشت که رقمی کاملا عجیب محسوب می‌شود. اما باید دانست این خودروی سه متری، گزینه کاملا شهری است که ابعادی حتی کوچک‌تر از ام‌وی‌ام 110 دارد! اما این در حالی است که محصول ارزان‌قیمت تاتا موتورز در گران‌قیمت‌ترین نسخه از نمونه جدیدش حدود 3000 دلار (حدود ده میلیون و 800هزار تومان) قیمت دارد و حتی چند سال پیش بحث تولید این خودرو در بازار کشور ما پیش آمده بود.

تاتا نانوی دیفرانسیل عقب از پیشرانه دو سیلندر بنزینی به همراه سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری بوش بهره می‌برد و حجمی معادل 6/0 لیتر دارد که قادر به ثبت نهایت سرعت 105 کیلومتر بر ساعت است. به هر حال هرچند نانو به‌هیچ‌وجه گزینه مناسبی برای استفاده روزمره نیست، اما در صورت عرضه با قیمت کمتر از ده میلیون تومان به بازار کشور می‌تواند گزینه شهری ایده‌آلی محسوب شود.

فیات پالیو

تجربه نشان داده است هاچ‌بک‌های سایز کوچک و متوسط با برچسب‌های قیمتی مناسب از جایگاه ویژه‌ای در بازار کشور برخوردارند. از این رو فیات پالیو با برچسب قیمتی کمتر از ده هزار دلار (کمتر از 36 میلیون تومان) را می‌توان یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای عرضه به بازار ایران و رقابت با خودروهایی همچون پژو 206، ام وی ام 315 و... دانست. این محصول که از سال 1375/ 1996 با هدف عرضه به بازارهای نه چندان گسترده و غنی روی خط تولید فیات قرار دارد، هیچ گاه در ایتالیا تولید نشد و حتی نسل جدید این خودرو که در سال 1390/ 2011 با چهره‌ای مدرن معرفی شد، روی خطوط تولید فیات برزیل و آرژانتین قرار دارد و به کشورهای همتراز عرضه می‌شود.

فیات پالیو، یک هاچ بک سایز کوچک با طولی معادل 87/3 متر است که تقریبا ابعادی شبیه به پژو 206 دارد. این خودرو همچنین با سه پیشرانه 0/1، 4/1 و 6/1 لیتری چهار سیلندر و با دو نوع جعبه دنده پنج سرعته دستی و پنج سرعته نیمه اتوماتیک به بازار جهانی عرضه می‌شود که دو نسخه 4/1 و 6/1 این خودرو رقبای خوبی برای پژو 206 تیپ 2 و تیپ 5 موجود در بازار کشور خواهند بود. فیات پالیو در بخش ایمنی قادر به کسب فقط یک ستاره ایمنی از موسسه Latin NCap شده که البته ایمنی این خودرو در نسخه مجهز به ایربگ تا سه ستاره افزایش یافته است. در حال حاضر پالیو با قیمت 9242 دلار (حدود 33 میلیون تومان) در کشورهای آرژانتین، برزیل، چین، هند، آفریقای جنوبی و ترکیه به فروش می‌رسد.



هیوندای آی10 (i10)

محصولات برند هیوندای در بازار ایران این روزها وجهه‌ای کاملا لوکس به خود گرفته اند و در شرایط حال حاضر، این برند هیچ خودروی صفر کیلومتری با قیمت کمتر از صد میلیون تومان در ایران ندارد. آی10 کوچک‌ترین محصول این برند خودروسازی کره جنوبی است که از سال 1386/ 2007 تاکنون در بازار جهانی حضور دارد و چند بار صحبت‌هایی از عرضه این خودرو به بازار کشور ما در میان بود که تابه حال اقدام رسمی خاصی در این زمینه دیده نشده است.

همچنین نسل دوم این خودرو در سال 1393/ 2014 با چهره بسیار بهتر از نسل اول روانه خط تولید هیوندای در ترکیه، هند و موزامبیک شده که در این صورت، انتخاب آی10 نسل اول 9 هزار دلاری برای عرضه به صورت مونتاژ شده در کشور ما، می‌تواند ایده‌ای خوب برای همکاری خودروسازان وطنی با همتایان کره‌ای‌شان باشد. البته جالب است بدانید نسل جدید هیوندای آی10 که در نسخه‌های کاملش حدود 13 هزار یورو (نزدیک به 52میلیون تومان) قیمت دارد، در برخی کشورهای اروپایی با شرایط اقساطی بدون پیش پرداخت با کمتر از 150یورو (کمتر از 600هزار تومان) در ماه به فروش می‌رسد! چیزی که در بحث مارکتینگ در کشور ما مساله‌ای کاملا رویایی و تا حدودی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد.

هیوندای آی10 در هر دو نسخه نسل اول و دوم خود از پیشرانه‌های 0/1، 1/1 و 2/1 لیتری سه یا چهار سیلندر بهره می‌برد و با بهره‌گیری از طولی نزدیک به 5/3 متر، ابعادی در حد و اندازه کیا پیکانتو دارد.

نسل دوم رنو/ داچیا لوگان

رنو لوگان برای نخستین بار سال 86 با نسل نخست خود به بازار ایران راه یافت و هنوز هم این خودرو روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد. اما جالب است بدانید این خودرو در واقع محصولی از داچیای رومانی است که چند سال پیش توسط رنوی فرانسه خریداری شد و در نتیجه لوگان تحت هر دو برند در بازار جهانی حضور دارد. اما مساله اینجاست، خودرویی که ما در بازار ایران تحت عنوان تندر90 می‌شناسیم در واقع نخستین نسل از لوگان است که اولین بار سال 1383/ 2004 روانه بازار جهانی شد و در سال 1391/ 2012 از خط تولید داچیای رومانی خارج شد و کشورهایی همچون ایران، آفریقای جنوبی و روسیه هنوز هم این خودرو را روی خط‌های تولید خود دارند.

نسل دوم داچیا لوگان از سال 1391/ 2012 تا‌کنون در بازار جهانی حضور دارد و البته این خودرو مدتی است با عنوان «رنو سیمبل» به بازار ایران عرضه می‌شود. اما مساله اصلی اینجاست که رنو/ داچیا لوگان حتی در نسخه نسل دوم خود نیز در بازار جهانی کمتر از ده هزار دلار (کمتر از 36 میلیون تومان) قیمت‌گذاری می‌شود؛ این در حالی است که رنو سیمبل عرضه شده به کشور ما اکنون در هر دو نسخه خود بیش از 70 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود و این موضوع به هیچ وجه مطلوب نیست. البته جالب است بدانید مدتی پیش صحبت‌هایی از تولید رنو سیمبل توسط سایپا و احتمالا گروه پارس خودرو به میان افتاد که امید است در صورت تحقق چنین موضوعی، بهترین قیمت‌گذاری انجام شود.

منبع: جام‌جم آنلاین

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.