سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک شاعر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هنر باید متعهد به جامعه باشد

صرفا زیبایی شناختی در ادبیات و هنر قابل قبول نیست و هنرمند باید به جامعه متعهد باشد.

تورج بخشایشی شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص شعر متعهد به اجتماع گفت: دو نظریه در هنر داریم، هنر متعهد به هنر و هنر متعهد به جامعه. عقیده شخصی من این است که هنر و به طور خاص ادبیات باید متعهد به جامعه باشد و بحث زیبایی شناختی به تنهایی قابل احترام نیست. بسیاری از دوستان برعکس این موضوع را اعتقاد دارند. 

وی در ارتباط با مخاطبان این دو نوع هنر اظهار داشت: ادبیات یا هنری که از مشکلات جامعه صحبت می‌کند و با جامعه پیوند درونی دارد، بیشتر مورد توجه مخاطبان عام و سطح عمومی جامعه است. تجربه نشان داده کسانی که تعهدی به اتفاقات و دردهای جامعه ندارند مخاطبان کمتری نسبت به متعهد ها دارند و دوست داران آنها اغلب هنرمندانی هستند که با نظریه هنر متعهد به هنر موافق هستند. 

بخشایشی در همین ارتباط افزود: البته باید بگویم هر هنری مخاطب‌های خاص خودش را دارد و در طیف‌های مختلف اجتماع، سلایق مختلف وجود دارد و دلیلی ندارد کسانی که مخاطب عام دارند مخاطبان خاص خود را نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: به طور کل هنر وقتی مسائل ملموس اجتماع را دربرمی گیرد، دربرگیرنده بیشتری دارد و جامعه معمولا بیشتر درک کنند. همانطور که تابلوی رئال علاقمندان عمومی دارد ولی تابلویی مثل تابلوی پیکاسو مخاطب مخصوص به خود را دارد.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.