سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت الله سیدان: هدف عاشورا در محافل عزاداری تبیین شود

عاشورا یک اسلام مجسمی است که همه مسائل مختلف اسلامی در آن مطرح است. ابعاد مختلف عاشورای حضرت سیدالشهدا (ع) هم درسهای اعتقادی داده و هم درسهای اخلاقی.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله سیدان درباره فرارسیدن ایام محرم الحرام و عزاداری سید و سالار شهیدان اظهار داشت: ماه محرم وصفر، ماه عزا و مصیبت است. در ارتباط با عاشورای ابی عبدالله الحسین علیه السلام باید عرض کنیم که هر چه خوب‌تر شایسته است محافل و مجالس به عنوان عزاداری و تبیین هدف عاشورای حسینی بیشتر و بهتر از گذشته تشکیل شود.

وی تصریح کرد: عاشورا یک اسلام مجسمی است که همه مسائل مختلف اسلامی به گونه ای در آن مطرح است. ابعاد مختلف عاشورای حضرت سیدالشهدا علیه السلام هم درسهای اعتقادی داده و هم درسهای اخلاقی.

این استاد حوزه علمیه افزود: ایثاری که آقا حضرت سیدالشهدا علیه السلام در جریان عاشورا، خودشان و یاران و عزیزانشان انجام دادند و آنچه از این بزرگواران بروز کرد سرمشقی است در همه ابعاد مسائل اسلامی. و لذاست محافل و مجالسی که تشکیل می شود اضافه بر اصل اقامه عزا و ذکر مصائبشان که به جای خود محفوظ است و مدارک بسیار قوی و معتبر و فراوان در ارزش عرض ادب به صورت عزاداری برای آقا ابی عبدالله الحسین(علیه السلام) و یاران و خاندانشان وجود دارد به اضافه اصل عزاداری شایسته است که هدف عاشورا هم در محافل و مجالس مطرح بشود.

وی افزود: بیانات اعتقادی که از امام حسین(علیه السلام) رسیده بسیار ارزنده و مهم است. منتهی جریان عاشورا به گونه ای است که بیشتر زمینه مطرح شدن از نظر خود مسائل را می طلبد. گاهی می شود که توجه کامل به ابعاد دیگر مربوط به این جریان مورد غفلت قرار می گیرد و بسیار شایسته است که بزرگواران، آقایان مداح و مرثیه خوان در انجام وظیفه مصیبت خوانی و مدح این بزرگواران هرچه بهتر از منابع صحیح و مدارک معتبر استفاده کنند.

آیت الله سیدان تاکید کرد: از چیزهایی که گرچه به عنوان زبان حال گفته می شود اگر خدای نکرده به گونه ای است که مقدار وهنی در آن هست خودداری شود و هرچه بهتر عظمت ایثار آقا و یارانشان در نظر گرفته شود و البته مصائب هم به همان صورتی که در منابع معتبر رسیده به جای خودش محفوظ است که قرائت شود و دلها با حزن و غم و اندوه هر چه بیشتر متوجه جریان عاشورا و عزاداری های مختلف به گونه های مختلف گردد.

وی افزود: با این دو قید هر آنچه انجام شود مسئله ای نیست: یکی اینکه ضرر معتنی به به خودشان نداشته باشد و دیگر اینکه نزد عموم و عقلا وهن نباشد. با این دو قید هر نوع عزاداری انجام بشود و ضوابط شرعی هم از نظر آنچه که نهی شده است در کارها مخلوط عزاداریها نگردد کاملا ارزش خودش را دارد و دلها را متوجه می کند به مکتب وحی. قلوب را متوجه می کند به خاندان رسالت علیهم السلام و هرجه بیشتر دلها متوجه اهل البیت(علیهم السلام) بشود و نفرت از دشمنانشان به وجود بیاید بدیهی است که در مسیر سعادت،‌ جامعه بهتر حرکت می کند که یکی از اصول حرکت جامعه به مسیر کمال اصل محبت نسبت به خوبان و نفرت از بدان است که بعنوان ولایت و برائت تعبیر می شود.

وی افزود: اگر فرد یا جامعه ای حالتش این باشد که به خوبان علاقمند باشد و از بدها نفرت داشته باشد،‌ لازمه ی علاقه به خوبان حرکت در جهت کارشان،‌ در جهت دستوراتشان و آنچه آنها دوست دارند است و لازمه نفرت از بدان،‌ بیزاری از کارهای خلافشان و بی توجهی به برنامه های نادرستشان بلکه تضاد با نادرستی های آنهاست.

 این استاد حوزه علمیه مشهد اظهار داشت: مسئله ولایت و برائت دو اصلی است که بهترین محرک جامعه است در جهت خوبی ها و ترک بدیها و جریان عاشورا عامل مهمی است برای این دو اصل. یعنی معنای این علاقمندی که افراد به عاشورای امام حسین(علیه السلام) نشان می دهند این است که علاقمندی به حق را نشان می دهند. عرض ادب به صورتهای مختلف به حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) معنایش عرض ادب به ساحت عدالت و انسانیت و صداقت و ضد ظلم بودن و حرکت در این جهات است.

وی در خاتمه تاکید کرد: شایسته است که در عاشورای حسینی هم مادحین محترم هم گوینده های ارزنده و هم جامعه و عموم طبقات در ارتباط با این مسائل در سطحی که میسور است برنامه های لازم را انجام دهند.

منبع شفقنا

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.