سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سالاری با اشاره به گذشت 10 سال از ابلاغ طرح جامع شهر تهران:

90 درصد اهداف طرح «جامع شهر تهران» تاکنون محقق نشده است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: 90 درصد اهداف پهنه‏ بندی‏ ها در طرح تفصیلی محقق نشده است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس خبر دریافتی محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ارتباط با تحقق اهداف طرح جامع شهر تهران گفت: در حال حاضر قریب به 10 سال از ابلاغ طرح جامع و 5سال نیز از ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران می گذرد و همانگونه  که در مفاد این طرحها و برنامه ریزی های شهری موضوع آسیب شناسی و پایش در نظر گرفته شده است ضرورت داشت این  2طرح با حضور مجموع کسانی که در فرآیند تدوین و برنامه ریزی شهری دخالت دارند مورد آسیب شناسی قرار گیرد تا در نتیجه  این سلسله جلسات  به یک گفتمان واحد به منظور بازنگری و تغییر رویکرد در برنامه ریزی های شهری برسیم.

وی در ادامه به یکی از مهم ترین ماموریت های کمیسیون شهرسازی و معماری که صیانت و حفاظت از طرح های جامع و تفصیلی و نظارت بر روند اجرای آن است اشاره کرد و گفت : فرایند برنامه ریزی های شهری در دنیا طی دهه های گذشته تغییر رویکردی اساسی داشته است و این تجارب تغییر رویکرد در سطح دنیا نشان می‏ دهد ما نیز در این زمینه نیازمند آسیب شناسی و بازبینی در محتوا و نحوه تدوین طرحها و برنامه ریزی های شهری متناسب با شرایط شهرهایمان هستیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: طرح جامع شهر تهران دارای  17راهبرد است که با ارزیابی اقدامات صورت گرفته و آسیب شناسی آن می توان پی برد تا چه میزان اهداف این طرح محقق شده و راهبردهای محقق شده تا  چه اندازه در ارتقاء کیفیت زندگی اثر گذار بوده است.

سالاری ادامه داد: اگر بخواهیم طرح جامع و طرح تفصیلی را که صرفا موضوع پهنه‏بندی‏ها در کاربریها را مشخص کرده است  بررسی کنیم می توان گفت اکثر اهداف آنها محقق نشده و حتی مطالعات آن  نیز صورت نگرفته است. حتی می‏توان گفت طرح جامع شهر تهران به اهداف خود در راستای تحقق راهبردها پیش بینی شده در آن نرسیده است.

وی در ادامه به طرحهای موضعی و موضوعی پیش بینی شده در مفاد طرح جامع و طرح تفصیلی اشاره کرد و گفت: طرح جامع شهر تهران صرفا به دلیل عدم تحقق این طرحها به اهداف خود نرسیده است. اساسا مفاد طرح جامع نشان می‏دهد که شهرداری و حتی شورای شهر  بیشتر بر حوزه‏های سخت افزاری تمرکز داشته‏اند تا حوزه‏های نرم افزاری.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در دنیا چندین دهه است که از برنامه‌ریزی های شهری از نوع تهیه طرح جامع شهری بوده عبور کرده ‏اند و به سمت برنامه ‏ریزی غلتان حرکت کرده‏ اند، مطرح کرد: آیا ما نباید چنین کنیم؟ یا اگر طرح راهبردی و ساختاری شهر تهران می بایست ملاک عمل باشد که در حال حاضر هم هست، چرا علی رغم وجود تدوین راهبردها برای توسعه شهر و تلاش‏های شهرداری و شورای شهر نتوانسته ‏ایم به اهداف تعیین شده برسیم.

سالاری در پایان در رابطه با نتایج حاصل از جلسه هم اندیشی، گفت: درخواست احیاء نهاد برنامه ریزی و توسعه شهری تهران، تشکیل کمیته و کارگروه‏های آسیب شناسی طرح تفصیلی، اولویت قرار گرفتن تهیه طرحهای موضوعی و موضعی شهر تهران، استفاده از سرمایه‏ های فکری جامعه مهندسان مشاور و سایر جوامع علمی در تهیه طرحهای توسعه شهری و پایش و بازنگری طرح تفصیلی، بررسی طرحها در تالارهای شهری، توجه به حقوق عمومی، کاهش فاصله بین مدیریت ملی و محلی و مردم در تهیه و تدوین طرحهای توسعه شهری و ... از جمله مهمترین نتایج این جلسه به شمار می آیند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.