سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شفافیت عکس های ام آر آی با اشعه‌های یونیزه شده

محقق و طراح ام آر آی گفت: با انجام تصویربرداری به وسیله اشعه‌های یونیزه شده شفافیت عکس‌ها چند برابر می‌شود.

حسین هلی  محقق و طراح در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به طرح روش تصویربرداری با تشدید فرکانس اظهار داشت: تصویربرداری MRI یکی از روش‌های پیشرفته تصویربرداری با استفاده از این روش می‌توان تصویر بافت‌های درونی بدن را دید و از آن طریق مشکلات و بیماری‌های اعضای بدن را تشخیص داد.

وی ادامه : ‌در روش‌های تصویربرداری با اشعه ایکس مانند رادیوگرافی ساده یا سی‌تی‌اسکن، بدن تحت تابش مقدار معینی از اشعه‌ی یونیزه کننده قرار می‌گیرد که اگر از حد مشخصی بیشتر باشد، می‌تواند موجب اشکالاتی در کارکرد سلول‌ها شود.
 
این محقق با بیان این مطلب که گاهی به دلیل نامناسب بودن کیفیت تصاویر ام آر آی نمی‌توان بافت‌های توموری را از بافت‌های سالم تشخیص دادیادآور شد: تصاویر ام آر آی باوجوداینکه از رزولوشن بالایی برخوردارند، اما کنتراست لازم جهت تمایز بین بافت سالم و تومور را ندارند. ازاین‌رو، استفاده از عامل کنتراست زا در این روش تصویربرداری موجب بهبود کیفیت و در نتیجه تشخیص بهتر بافت سالم از تومور می‌شود.

هلی عنوان کرد: این نانوذرات می‌تواند کیفیت تصاویر ام آر آی را بهبود بخشد و از این طریق پزشکان را در شناسایی به‌موقع بافت‌های سرطانی کمک کند.

این محقق در رابطه با عملکرد نانوذرات سوپر پارامغناطیس ابراز داشت: استفاده از ذره‌ی بسیار کوچک سوپر پارامغناطیس موجب می‌شود که بتوان با تزریق، این ذرات را وارد بدن کرد. سوپر پارامغناطیس بودن این ذرات باعث شده که در غیاب میدان مغناطیسی، نانوذرات خاصیت مغناطیسی‌شان را از دست بدهند و به یکدیگر نچسبند.

وی گفت: نانوذرات به‌وسیله‌ی ماده‌ی دکسترین پوشش داده شده که در ادامه غلظت‌های مختلف نانوذره در فانتوم آکاروز قرار داده وبوسیله  دستگاه ام آر آی تصویربرداری صورت گرفته و تصاویر ایجاد شده از حیث کنتراست مورد ارزیابی قرار می گیرند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.