سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گروههایی که عظمشان کوهی را جابجا می کند/ دست تشکلهای دانشجویی را باید گرفت

موضوع شکل گیری تشکلهای دانشجویی چند وقتی است که رونق یافته و بحث نیاز آنها به حمایت مسئولان بیش از پیش خودنمایی می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هرکجا که چند هم سن و سال دور یکدیگر جمع شوند محال است لحظاتی خاطرانگیز رقم نخورد از اردوهای دانش آموزی و دانشجویی گرفته تا کلاسهای درسی البته جدایی از بحث شیرین امتحانات، اما نکته مهم این با هم بودن ها استفاده از فرصت ها برای رسیدن به اهداف بلند و کوتاه است.

اتحاد و هبستگی همیشه توانسته کوهی راجابجا و دشمنی را نابود سازد از این رو دانشجویان فرصت را مغتنم شمارده و با تشکیل گروهایی در محیط دانشگاه قصد تحقق اهداف عالی خود و کشور را دارند، گروههایی که با عشق پا می گیرند و با اندکی حمایت می توانند بسیار موثر واقع شوند.


موضوع گروه یا تشکلهای دانشجویی چند سالی است که رونق یافته و نظرات مثبت و منفی بیشتری را به خود جلب کرده، تاجایی که دیگر همگان با اهداف و وظایف آنها آشنا شدند.

 اما در کنار تمام حامیان و پشتیبانان تشکلهای دانشجویی، منتقدان و مخالفانی هم جود دارند که نقاط قوت تشکلها تاحدی آنها را عقب نگه داشته و اجازه غلبه را نمی دهند.

سخن گفتن به دور از حاشیه و جنجال 
ضیا هاشمی معاون فرهنگی وزیرعلوم درباره شکل‌گیری فعالیت تشکل‌های دانشجویی گفت: ما مشوق تاسیس، فعالیت و توسعه تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی هستیم و معتقدیم بستر مشارکت بیشتر دانشجویان و استادان باید فراهم شود.

درواقع باید فرصتی فراهم شود که تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان در یک فضای منطقی و به دور از حاشیه و جنجال حرف‌های خود را مطرح کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه از تشکلهای دانشجویی حمایت می شود، گفت: همواره نمایندگان تشکل‌های دانشجویی گزارش‌هایی از نظر مالی، فرآیند هماهنگی، نحوه و مکان برگزاری برنامه‌های خود ارائه می کنند و وزارت علوم هم با پیگیری مشکلات، برای برقراری تعامل خوب با اتحادیه و تشکلهای دانشجویی تلاش می کند.

به گفته هاشمی طبق یک سنت سالانه ضمن دیدار با تشکلهای دانشجویی نظرات، مطالبات و انتقادات آنها شنیده و بعنوان برگزار کنندگان کرسی های آزاد اندیشی حمایت می شوند.

وزارت علوم بفکر کرسی های آزاداندیشی 
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به رشد 15 درصدی تشکلهای دانشجویی بیان کرد: تقویت روحیه آزاد اندیشی، ترویج فرهنگ گفتگو و تعمیق عقلانیت از جمله موضوعاتی است که روی آنها کار شده و باید برای ایجاد زمینه افزایش مشارکت تشکل ها و مجامع مختلف اقدامات بیش از پیش شود بصورتی که در طول این دولت میزان حمایت مالی از تشکل های انقلابی بیش از ۲ و نیم برابر شده است.

درواقع با وجود این شرایط نه تنها از فعالیت تشکل استادان و دانشجویان حمایت می شود بلکه هر مجموعه ای که قصد برپایی کرسی آزاد اندیشی داشته باشد از جانب دانشگاهها بدون محدودیت مورد حمایت قرار می گیرد. 

تشکلها در جمع یارانه بگیرها
حجت الاسلام حسن نمازی مدیرکل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هم تشکل‌های دانشجویی و هم تشکل‌های استادان در تمام واحدها تحت حمایت قرار می گیرند، گفت: تشکل‌ها با ارائه برنامه های مصوب خود، می توانند از ما یارانه دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه تشکل ها باید از تشریفاتی بودن و سفارشی کار کردن پرهیز کنند، تصریح کرد: اولویت اول ما شکل گیری تشکل‌های واقعی است البته نباید نگاه سلیقه ای خود را تحمیل کرده و امکانات و یارانه ها را بر اساس تولیدات و فعالیت‌های واقعی ارائه کنیم.

نمازی انتقاد و پیشنهاد مسئولان دانشگاهی را وظیفه تشکل‌ها و حفظ یکپارچگی ایران را خط قرمز آنها دانست و ادامه داد: اگر این انتقاد صورت نگیرد هویت تشکل‌ها زیرسوال می رود. البته جلوی فعالیت تشکلهایی که ضد انقلاب بودنشان با دقت و استاندارد به اثبات برسد، گرفته می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز گفت: وظیفه حمایت مادی و معنوی از دانشجویان را داریم البته تا زمانی که قانون و اخلاق رعایت شود.

بایدها و نبایدها از نگاه مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبری در دیداری که با نمایندگان تشکلهای دانشجویی داشتند بر برخی از بایدها و نبایدهای فعالیت آنها تاکید کردند.

آرمان گرایی (فراموش نکردن و کنارنگذاشتن آنها به ملاحظه افراد)، مطالبه گری (ضرورت مطالبه حقیقی عدالت به جای متهم کردن دیگران)، لزوم پرسشگری از مسئولان و حضور آنها در جمع تشکل ها، عدالت خواهی بدون مصداق سازی ( این امر مورد حمایت شخص رهبری است)، بينش سياسی، نگاه به دشمن بعنوان جبهه ای پیوسته علیه انقلاب و تحلیل حقایق ورای جناج بندی ها ا جمله تاکیدات رهبری بود.

همچنین ایشان وظیفه تشکلهای دانشجویی را بسیار سنگین و خطیر دانستند چرا که علاوه بر تحصیل باید با شناخت محیط سیاسی، روی آن اثر گذاشته و خودشان را از لحاظ روحی و فکری آماده کنند.

قله هایی که یکی پس از دیگری فتح می شوند 
بنابراین توجه به فعالیت تشکلهای دانشجویی و حمایت از آنها مسئله ای است که مسئولان به سادگی از کنار آن رد نشدند و همواره با طرح شرایطی خود را همگام با آنها معرفی می کنند. 

درحقیقت برای هرکاری باید پای بند به اصول بود تا بتوان از حمایتها بهره برد، تشکلهای انقلابی دانشجویی هم در صورت حرکت روی ریل قوانین و خارج نشدن از مسیر ضوابط مشمول حمایتهای مالی معنوی خواهند شد.

هرچند که مقام معظم رهبری وظیفه تشکلها را بسیار سنگین دانستند اما آنها با کمی صبرو اتحاد می توانند قله های تحقق اهداف را یکی پس از دیگری فتح و اینگونه لحظاتی طلایی برای خود خلق کنند. 

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/


گزارش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.