وزیر علوم گفت: نگاه این وزارتخانه به جامعه دانشگاهی و دانشجویی کشور به مثابه فرصت و سرمایه است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان محمد فرهادی وزیر علوم در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید که ظهر امروز در مرکز همایشهای کتابخانه ملی( سالن قلم) برگزار شد، گفت: فرهنگ و سیاست گذاری فرهنگی یکی از مهمترین اولویتهای دولت تدبیر و امید است و خدارا شاکریم که این دولت با تلاش و تدبیر موفق شده تا با دمیدن فضای امید و نشاط فضای کلی عرصه فرهنگ را دگرگون کند.

وی افزود: راهبرد اساسی ما برای تحقق اهداف فرهنگی در دولت یازدهم و به ویژه در وزارت علوم که مخاطبان آن نخبگان علمی و نسل جوان هستند، ارتقای مشارکت و تقویت گفت وگوی همدلانه و سازنده با شعار امید،آگاهی و نشاط است.

وزیر علوم با بیان اینکه نگاه این وزارتخانه به جامعه دانشگاهی و دانشجویی کشور به مثابه فرصت و سرمایه است، گفت: باور داریم که قاطبه نسل جوان دانشگاهی ما معتقد به آرمانهای والای نظام و مصالح عالیه کشور هستند.

 فرهادی با بیان اینکه در سال  1394 بيش از 110 هزار برنامه اجرا شده، تاکید کرد: راه درست مقابله با تهدیدهای فرهنگی خارجی نه تنگ کردن و محدود کردن عرصه بر جوانان کشور بلکه برعکس گشودن فضا، تسهیل گری، تقویت اعتماد به نفس، اعتماد کردن به جامعه دانشگاهی و ارتقای مشارکت اجتماعی و شاهد اين مدعا برگزای سالانه بيش  از 100 هزار برنامه فرهنگی در دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم است.

وی اتکا و اعتماد به مردم را جزیی از رویکرد انقلابی دانست و عنوان كرد: جامعه دانشگاهی به گواه مطالعات و پیمایش های موجود یکی از سالم ترین و توانمندترین اقشار جامعه هستند، اگرچه متاسفانه در برخی دوره ها به سبب سیاستهای نادرست اتخاذ شده، جامعه نتوانسته بطور شایسته از پتانسیل موجود در نهاد علم در کشور بهره مند شود، لذا این دولت تلاش کرد تا با دمیدن فضای امید در دانشگاه و تامین آرامش جهت کارهای علمی و فرهنگی، نواقص پیش آمده را برطرف کند و تاکنون توفیق های زیادی به دست آمده و فضای دانشگاه به شکل محسوسی تحول یافته است.

برگزاری بیش از 735 کرسی آزاد اندیشی در دانشگاههای کشور

وزير علوم با اشاره به محور فعالیتهای این وزارتخانه برای دستیابی به اهداف دولت یازدهم اظهار داشت: یکی از مهمترین این فعالیتها توسعه کرسیهای آزاداندیشی است كه در اين زمينه، وزارت علوم با اصلاح آيین نامه، تغییر رویکردها، کارهای تبلیغی و ترویجی و همچنین حمایت های مادی و معنوی از کارهای ابتکاری مانند جریان مناظرات دانشجویی، فضای گفت وگو را در دانشگاهها تقویت کرده و توانسته است فرصتهای مناسبی در محیطهای دانشگاهی برای صاحبنظران فراهم آورد.

وی اعلام کرد: شاهد رشد 20 درصدی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در سال 94 نسبت به سال 93 بودیم و تنها در این دو سال 735 کرسی آزاداندیشی در دانشگاههای مختلف کشور برگزار شده است. 

وزیر علوم درباره نشریات دانشجویی افزود: نشریات دانشجویی نیز در دولت يازدهم  به عنوان بستری برای گفت وگوی نوشتاری مورد حمایت و پشتیبانی ویژه قرار گرفته و هم اکنون قابل مقایسه با سه سال پیش نیستند و وزارت علوم در اين زمينه از طریق فعالسازی جشنواره  نشریات دانشجویی هم در سطح مناطق و هم در سطح ملی توانسته، تحولی جدی را در عرصه مطبوعات دانشجویی ایجاد کند.

وی یادآور شد: هم اکنون بیش از چهار و 300 نشریه در دانشگاه های سراسر کشور وجود دارد که خود سرمایه فرهنگی ارزشمندی محسوب می شود.

 رشد 90 درصدی دستاوردهای کانون فرهنگی و هنری با حمایت وزارت علوم

فرهادی با اشاره به کانونهای فرهنگی و هنری بعنوان عرصه مورد توجه وزارت علوم گفت: این توجه در طول سه سال با برگزاری جشنواره رویش و حمایتها و تسهیل گریهای صورت گرفته موجب شکوفاسازی کانونها شد، به گونه ای که رشد بیش از 90 درصدی در آثار و دستاوردهای کانون ها در سال 94 نسبت به سال 92 رخ داد.

وی اظهار داشت: تقویت روحیه خلاقیت و مسئولیت پذیری دانشجویان، ارتقای مهارت های زندگی و کاهش ناهنجاری های اجتماعی هدف بنیادی ای بوده که از طریق  كانون های فرهنگي  دنبال شده و هم اکنون با رشد 47 درصدی که در تعداد کانون ها طی سالهای 92 تا 94 شکل گرفته است.

به گفته فرهادی، شاهد فعالیت بیش از سه هزار 100 کانون فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی در دانشگاه های کشور هستیم که سرمایه ای اجتماعی برای دانشگاهها هستند. 

فعالیت بیش از 2 هزار و 850انجمن علمی دانشجویی جدید التاسیس در دانشگاهها

وزير علوم با اعلام اينكه در انجمن های علمی دانشجویی نیز به سبب سیاست های اتخاذ شده تحول جدی رخ داده، گفت:  هم اکنون رقابت سازنده ای بین دانشجویانی که کارها و تولیدات علمی دارند شکل گرفته و در حال حاضر هشت هزار و555 انجمن علمی در دانشگاه‌ها به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه به ازای هر رشته تحصیلی یک انجمن علمی در دانشگاه‌ها داریم، افزود: از جهت تعداد انجمن ها، بین سالهای 92 تا 94 شاهد رشد متوسط 37 درصدی بودیم و 2هزار و850 انجمن علمی دانشجویی جدید در دانشگاه های کشور در این مدت تاسیس شده است.

 حمایت وزارت علوم از شکل گیری اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی

وزیر علوم درباره جشنواره حرکت که ویژه  کانونها برگزار می شود، افزود: این جشنواره ملی به خوبی نشان از تحول در زمينه انجمن هاي علمی است، همچنین از جشنواره هشتم رويش که در مشهد برگزار شد شاهد شرکت انجمن های دانشجویی بین المللی هستیم و گروه های خارجی از کشورهای اسلامی، منطقه و اروپا در این جشنواره شرکت کردند.

وی بیان کرد: اقدام مهم دیگر وزارت علوم حمایت از شکل گیری اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی بود به گونه ای که رشد 340 درصدی در سال 94 نسبت به سال 93 رخ  داده است.

وزير علوم گفت: در حوزه فعالیتهای سیاسی و تشکل ها نیز دولت موفق شده به سمت فضای وعده داده شده توسط رئیس جمهور حرکت  كند، به نحوی که رشد قابل ملاحظه ای نه تنها به جهت کمی بلکه از جهت پوشش سلائق مختلف صورت گرفته است و سلائق مختلف درون نظام می توانند در چارچوب قوانین در دانشگاه مشارکت داشته باشند.

فرهادی تاكيد كرد: رویکرد تسهیل گرایانه اتخاذ شده توسط وزارت علوم سبب شد تا تصویر امروز دانشگاه به جهت مشارکت و امید و نشاط غیرقابل مقایسه با سه سال قبل باشد و در سال تحصیلی پیش رو نیز این روند ادامه داشته و شاهد جهش خوبی در این زمینه باشیم.

به گفته وی،احترام به آزادی بیان و اندیشه، قانون مداری، حفظ کرامت و حقوق دانشگاهیان و پایبندی به فرهنگ نقد و نقدپذیری، حمایت از تشکلهای انقلابی اصولی سرمشق وزارت علوم در این حوزه بوده اند.

وزير علوم تاكيد كرد: در حوزه فعالیتهای دینی و انقلابی به رغم برخی تبلیغات غیرمنصفانه رشد و شکوفایی بی سابقه ای را شاهد بوده ایم و وزارت علوم توانسته به ترویج و تعمیق فضای دینی و اخلاقی دانشگاهها کمک  كند. 

فرهادی یکی از اقدامات ابتکاری این وزارتخانه را اجرای طرح نهضت رضوی دانست و اظهار داشت: این اقدام موجی از فعالیت های هنری، فرهنگی علمی و زیارتی را در دانشگاه ها برانگیخته و فعالیت ها و جشنواره های متعدد علمی و هنری که در ذیل طرح نهضت رضوی ایجاد شد حرکت بزرگی را در دانشگاه ایجاد کرده است. 

وی افزود: در ذیل  طرح  اصلی جشنواره رضوی، 45 جشنواره ملی علمی- فرهنگی و هنری رضوی در دانشگاه های سراسر کشور برگزار شده و برای اولین بار کانون های رضوی در سراسر کشور شکل گرفته اند، همچنین دو طرح طریق رضوی(پیاده روی تا حرم در ایام خاص مذهبی) و تشرف رضوی(اعزام ده ها هزار دانشجوی دانشگاه های سراسر کشور به زیارت رضوی) نیز در این دوره اجرا شده است.

وزیر علوم بیان کرد: در حوزه راهیان نور نه تنها حمایت  وزارت علوم به میزان قابل ملاحظه ای نسبت به قبل افزایش یافته، بلکه سیاست های فرهنگی اتخاذ شده توسط این وزارتخانه سبب ساماندهی ساختار مدیریت اردوها و جذب مخاطبان با سلائق متنوع به اردوهای راهیان نور شده است.

 برگزاری 60 نشست علمی در حوزه اقتصادمقاومتی

وزير علوم با اشاره به نامگذاری سال جاری با نام "اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل" گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی بيش از 60 نشست علمی در دانشگاههای مختلف برگزار شده كه  يكی ازخروجی های آن چاپ دو جلد كتاب در اين زمينه است. 

وی گفت: برنامه های و طرحهای متعددی نیز در زمینه قرآن و عترت انجام گرفته که یک نمونه آن جشنواره سراسری قرآن و عترت است که در همین هفته با مشارکت بالای جامعه دانشجویی کشور در زاهدان برگزار می  شود. بنابراین شاهد رشد کمی و کیفی در حوزه فعالیتهای دینی در دانشگاهها هستیم. 

 فعالیت بیش از 254 کانون مذهبی از سوی دانشجویان

به گفته فرهادی، هم اکنون 254 کانون مذهبی توسط دانشجویان در دانشگاههای کشور فعال است یا شاهد رشد 14 درصدی در آثار دریافت شده در جشنواره  پایان نامه های قرآنی در سال 94 نسبت به سال 92 بودیم. جشنواره قرآن و عترت نیز در سال 94 با رشد 27 درصدی تعداد شرکت‌کنندگان، نسبت به سال 93 همراه بود، همچنین در جشنواره غدیر در سال 94 در قیاس با سال 92 ، شاهد رشد 54 درصدی در آثار دریافت شده هستیم.

وزير علوم اظهار داشت: از دیگر سیاست های اتخاذ شده توسط وزارت علوم در دولت يازدهم ، توجه جدی به مسئولیت اجتماعی دانشگاه و یکی از اقدامات مورد توجه در این زمینه تشکیل اتاق های فکر استانی بود. این اقدام به شکل‌گیری شبکه نخبگان در استان ها در قالب اتاق های فکر استانی به مرکزیت دانشگاه مادر هر استان، با حضور بیش از دو هزار نفر از فرهیختگان اعم از نخبگان دانشگاهی، بخش خصوصی، فعالان مدنی و بخش دولتی، منجر شد. 

وی یادآور شد: برون‌داد این اتاق های فکر  گزارش های مسئله شناسی  برای استان های کشور است که در بالاترین سطوح اجرایی کشور مورد توجه قرار گرفته و سبب پیوند بخش های دولتی، خصوصی و مدنی با دانشگاه شده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار