سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کپی کتاب‌های مجوز دار ریشه بازار نشر را می‌خشکاند

دامنه صدمات کپی کتاب‌های مجوز دار بدنه نشر است تا جایی که چرخه اقتصادی نشر در بلند مدت به رکود وحشتناکی خواهد رسید.

هومان حسن پور مدیر انتشارات آریابان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص معضل کپی کتاب‌های مجوز دار گفت: سارقان فرهنگی کتاب‌های پر فروش  را نشانه گرفته‌اند و با این نشانه گیری تیر خلاص را به ناشران قانونی خواهند زد.

وی در رابطه با روند شکل گیری این سرقت فرهنگی تصریح کرد : در روند چاپ یک کتاب انتشارات به شکل قانونی متن را برای مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می فرستد. بعد از دریافت مجوز، ویراستاری، صفحه بندی و حروف چینی می‌شود. این روند که هزینه‌های فراوان هم دارد جریان طبیعی کار است، اما در همین مرحله است که این افراد سودجو وارد ماجرا می‌شوند و کتاب هایی که مورد نظر خواننده قرار گرفته اند را شناسایی می کنند و به شکل انبوه کپی و وارد بازار نشر می‌کنند.

این ناشر خاطر نشان کرد: با پیشرفت دستگاه های چاپ دیجیتال و ارزان این افراد از این وسایل سوء استفاده می کنند تا جایی که در بعضی موارد فرق کتاب کپی و اصل را نمی توان تشخیص داد.

حسن پور اظهار داشت: دامنه صدماتی که این معضل به بدنه نشر می زند تا جایی است که تا چند سال آینده دیگر با تولید محتوای جدید و ورود قلم های جدید روبرو نخواهیم شد و چرخه اقتصادی نشر در بلند مدت به رکود وحشتناکی خواهد رسید.

مدیر انتشارات آریابان راه حل از بین بردن این معضل را حرکت به سمت دستگیری آنی این افراد دانست و افزود: ناشری که روند قانونی را طی می کند و تمام پروسه نشر را می گذراند به شکل قانونی مالک یک کتاب است. حال اگر کسی بیاید و این ملک فرهنگی را بدزدد به هر شکل سرقت کرده است و باید مثل دزدی های دیگر با آن رفتار شود. مشکل اصلی این ماجرا در حال حاضر اثبات این سرقت برای مراجع قانونی است که برای رسیدن به  این مهم احتیاج به دید و راه حلی کلان داریم.




انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.