سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاربرد حروف انگلیسی برای نگارش، زبان فارسی را تهدید نمی‌کند

استفاده از خط لاتین برای نگارش کلمات فارسی، هیچ تاثیر منفی در زبان فارسی نمی گذارد.

مهدی رضایی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به دلیل روی آوردن به حروف انگلیسی برای نوشتن فارسی (فینگلیش)  گفت: تنبلی افراد، یکی از دلایلی است که در فضای مجازی و پیامک های  خود ازحروف لاتین استفاده می کنند. دلیل دیگر این امر را می‌توان زبان فارسی نداشتن برخی گوشی‌ها دانست. با این حال، استفاده از خط لاتین برای نگارش کلمات فارسی هیچ تاثیر منفی در زبان فارسی نمی‌گذارد. اگر زبان فارسی می‌خواست با مشکلی روبرو شود، در دوره مغول که آن همه کشت و کشتار اتفاق افتاد، این زبان رو به نابودی می‌رفت.

وی افزود: امروزه گاهی کلمات نامانوس لاتین در زبان فارسی استفاده می‌شود. این دسته از کلمات در نهایت امر پس از مدتی به کارنمی رود. یکی دیگر از دلایل نوشتن به زبان فارسی این است که این زبان علامتی ندارد. به همین دلیل هنگامی که اسم جدیدی را می بینم، می خواهم که تلفظ آن را با خط لاتین برایم بفرستند. زبان فارسی در این زمینه مشکل دارد و این زبان، زبان سختی است. 

این نویسنده با اشاره به ارتباط بی سوادی فرد با استفاده از حروف لاتین برای نگارش زبان فارسی اظهار داشت: درصد کمی از افراد به دلیل بی سوادی از خط لاتین برای نگارش کلمات فارسی استفاده می کنند. قشر تحصیلکرده یا کسانی که تحصیلات مهندسی، فنی و پزشکی دارند از خط لاتین برای نگارش کلمات فارسی استفاده می کنند. بسیاری از هنرجویان زبان های مختلف به فارسی سخن نمی گویند و تنها کسانی که اهل ادبیات هستند، سعی می کنند به خط فارسی بنویسند. زبان فارسی با انگلیسی نوشتن برخی کلمات دچار مشکل نمی شود.

رضایی ادامه داد: گاهی در خواندن کلمات زبان فارسی که به خط لاتین نوشته شده اند، با مشکل خواندن کلمه مواجه می شویم و در خواندن کلمه اشتباه می‌کنیم. به عنوان مثال هنگامی که حرف a را در کلمه ای به کار می بریم، نمی دانیم، این حرف را «-َ» یا « آ » تلفظ کنیم. البته برای زبان فارسی کارهای زیادی پیش رو است که باید انجام داد تا نگرانی درباره زبان فارسی کاهش یابد. نگرانی بزرگتر از استفاده از خط لاتین برای نگارش کلمات زبان فارسی، وجود کلمات عربی در این زبان است. این دسته از کلمات معادل های زیبایی در زبان فارسی دارند که از آن استفاده نمی کنیم. درصورتی که روی استفاده از کلمات قدیمی زبان فارسی  و جایگزینی آن با کلمات زبان عربی یا زبان هر کشور دیگری کار کنیم، به نفع زبان فارسی خواهد بود و کنکاش زیاد درباره استفاده از خط فارسی یا انگلیسی ما را به نتیجه ای نمی رساند.



انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.