سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

راه آهن ارومیه – مراغه نیازمند بودجه از صندوق توسعه ملی /وعده های مسئولین 15 ساله و انتظار مردم 23 ساله شد

راه آهن ارومیه - مراغه به طول 185 کیلومتر در پنج قطعه در سال 80آغاز شده است که متاسفانه با گذشت بیش از 15 سال وعده های مسولان محقق نشده است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، عملیات اجرایی راه آهن ارومیه – مراغه از سال ۸۰ به طول ۱۸۵ کیلومتردر پنج قطعه آغاز شده و روند اجرای آن هنوز به پایان نرسیده و وعدهای مسولین 15 ساله و انتظار مردم آذربایجان غربی 23 ساله شده و مردم این استان و ارومیه همچنان منتظر شنیدن سوت قطار هستند.

با گذشت بیش از 15 سال روند اجرای راه آهن ارومیه -مراغه تنها به ایستگاه میاندوآب و مهابادرسیده است و اما اتمام این پروژه مهم و ملی چشم انتظار تخصیص اعتبارات از صندوق توسعه ملی است.

استان آذربایجان غربی با داشتن 891 کیلومتر مرز مشترک و همسایه بودن با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق نیازمند راه آهن، آزادراه، بزرگراه است ، که بتواند روابط بین المللی و بازرگانی و جذب توریسم را افزایش دهد ولی متاسفانه این ظرفیت بالقوه با مشکلاتی نظیر کمبود بودجه و اعتبارات دست و پنجه نرم می کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت این طرح ملی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت:با توجه به اینکه بنده عضو کمیسیون عمران دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستم به طور جد و ویژه پیگیر وضعیت این پروژه هستم.

سید هادی بهادری ادامه داد:رییس جمهوری و دولت برای اتمام پروژه راه آهن ارومیه – مراغه عزم جدی دارد و به درخواست دولت، بودجه ادامه احداث خط راه آهن مراغه به ارومیه از صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود که این مهم نیازمند موافقت مقام معظم رهبری است که طرح در کاگروه های بیت رهبری در حال پیگیری است که در صورت تصویب راه آهن مراغه – ارومیه با شتاب بیشتری روند تکمیلی را طی می کند.

وی افزود: در صورت تخصیص اعتبار، می توان به انتظار 23 ساله مردم آذربایجان غربی پایان داد و راه آهن را به ارومیه وصل کرد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: مقرر شده طرح راه آهن ۵ استان کشور در دولت یازدهم به صورت ویژه تکمیل شود و اگر بودجه 2 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای اتمام این ۵ پروژه راه آهن اختصاص یابد شاهد اتمام راه آهن ارومیه – مراغه خواهیم بود.

بهادری خاطر نشان کرد: وزیر راه و شهر سازی برای بازدید و حل مسائل و مشکلات راه آهن ارومیه بزودی به این استان سفر خواهد کرد.

پروژه راه آهن ارومیه - مراغه 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

در ادامه این گزارش ، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در حاشیه بازدید از روند ساخت و تکمیل پروژه خط راه آهن سراسری ارومیه –مراغه با اشاره به اینکه پروژه راه آهن ارومیه –مراغه 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: در حال حاضر نیزعملیات احداث قطعات باقی مانده آن در حال انجام است و کارگاههای ساخت در مسیرریل و ایستگاه ها فعال هستند.

وی تاکید کرد: با تخصیص اعتبار پروژه ملی راه آهن مراغه – ارومیه تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری می رسد.

تقی کهوریان با بیان اینکه برای اتمام و بهره برداری از این پروژه 250 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است گفت: در بازدید از مسیر خط راه آهن و ایستگاههای میاندوآب، مهاباد، نقده و ارومیه حجم عملیات باقی مانده و نواقصات موجود درایستگاههای میاندوآب و مهاباد بررسی شده که با تخصیص اعتبار،تکمیل و به بهره برداری می رسد.

معاون امورعمرانی استاندار با اشاره به اینکه اتمام پروژه های بالای 80 درصد در دستور کار دولت قرار گرفته است افزود: با توجه به حجم پیشرفت ۸۵ درصدی پروژه راه آهن ارومیه –مراغه امیدواریم با اختصاص اعتبار مورد نیازتا سال آینده شاهد بهره برداری از این شبکه حمل ونقل ریلی در آذربایجان غربی باشیم.

تقی کهوریان در پایان به وضعیت ایستگاه مهاباد اشاره کرد و گفت:ایستگاه مهاباد در مراحل نهایی ریل‌گذاری به سر می برد و بزودی به بهره برداری خواهد رسید و ایستگاه ارومیه نیز کارهای زیرسازی مسیر خط راه آهن تکمیل شده و فقط عملیات ریل گذاری مانده است که با تامین اعتباردر آینده نزدیک آرزوی مردم این استان محقق می شود.

گزارش از ندا موسی زاده

برچسب ها: راه آهن ، توسعه ، وعده ، ارومیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.