سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایران زمین/55

باعبور از پل قاجاریه به شهریار سفر کنید + تصاویر

شهریار شهری تاریخی متعلق به دوران قاجاریه و صفویه است که هنوز بویی از آن دوران به مشام می خورد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاید از بعضی از اسم شهرها ساده گذر کنید و بعنوان یک مکان تاریخی به آن فکر نکنید، علت آن هم می‌تواند عدم اطلاعات در خصوص آن شهر باشد.

حتی ممکن است به این موضوع فکر کنیم که برای رفتن به سفر و دیدن اشیا و یا مکان‌های تاریخی باید مسافت زیادی را طی کنیم اما غافل می مانیم که در همین نزدیکی ها و در مسافت کم خبری از تاریخ و ردپای قاجار تا صفویه باشد!

شهرستان شهریار جزء آن شهرهایی است که می توان در مدت زمان کم به آنجا رفت و از مکان های تاریخی و زیارتی آن بازدید کرد.

*از دوران قاجاریه مردم برای رفت و آمد به این شهر از پلی بنام بادامک استفاده می کردند که بعدها با مرمت آن این پل بازسازی شد و زیر پل اصلی قرار گرفت. این بنا تا زمان صفویه هم به شکل خودش بوده اما به مراتب با ایجاد فرسودگی به دست مرمت سازان داده شد تا نسل های امروزی هم از آن استفاده کنند.

*امامزاده بی بی سکینه دختر گرامی امام موسی کاظم (ع) و خواهر بزرگوار امام رضا (ع) است که در 40 کیلوتری غرب شهریار در کنار جاده ترانزیتی ملارد- اشتهارد و در دهستانی به نام بی بی سکینه واقع است. این امامزاده با توجه به کرامات فراوانش و صفا و معنویتی که در آن موج میزند از گذشته های دور مورد توجه مردم بوده و از آن در کتب قدیمی نام برده شده است. همکنون هرساله پذیرای بیش از یک میلیون نفر زائر از سراسر کشور است.

ساختمان اصلی بقعه با نمای خارجی سنگ، فضای داخلی به طور کامل آینه کاری بوده و بسیار اعجاب بر انگیز است. ضریح آن نقره ای و طلا کوب بوده و گنبد کاشی و دو گلدسته دارد.

*حتما می دانید که صنایع دستی یکی از قدیمی ترین فعالیت های بشر و یکی از قابل توجه ترین جاذبه های فرهنگی هر کشور است . پس جالب این را هم بدانید که در این شهرستان به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب برای مهاجرت هنرمندان و حدود 1200هنرمند به شکل سنتی درخانه و علاوه برآن بیش از 110 کارگاه تولید صنایع دستی فعالیت دارند که در مجموع برای 2500نفر در زمینه صنایع دستی اشتغالزایی ایجاد شده است . بعضی از تولیدات صنایع دستی این شهرستان ها در حال حاضر به خارج از کشور صادر می شود اگر گذرتان به شهریار افتاد سری به بازارچه دايمی صنایع دستی در جوار امامزاده بی بی سکینه (س) بزنید. تراش شیشه و نقاشیر روی شیشه، سفال، سرامیک و احجام چوبی اهمیت فراوانی در این شهرستان دارند.

قلعه دهشاد در روستایی به همین نام، در ده کیلومتری شرق شهریار و در محدوده شهر باغستان واقع است. این قلعه با قدمت بیش از 200 ساله خود یکی از قلعه های متعدد شهرستان شهریار است که از اغلب آنان چیز زیادی باقی نمانده است و به علت کم توجهی مسئولان مربوط بخش اعظم قلعه ها (همچون قلعه فرامرز، قلعه چهل دختر در حصار ساتی و...)  تخریب شده است. دیوار ورادور قلعه دهشاد تقریبا سالم مانده و قلعه هنوز مسکونی است.

پس اگر دلتان یک جای تاریخی و زیارتی می خواهد آن هم با  مسافت کم، بهتر است به شهریار بروید و از نزدیک تماشا کنید.


گزارش از نیلوفر جوانشیر





انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.