سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد؛

تامین 96 درصد نیاز مراکز درمانی از نظر خون در داخل استان

96 درصد نیاز مراکز درمانی از نظر خون در داخل استان تامین می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گفت: در چهارماه نخست امسال هم هفت هزار و 791 نفر برای اهدای خون به این سازمان مراجعه کرده اند که از مجموع این تعداد حدود 6 هزار و 500 نفر موفق به اهدای خون شدند که از این تعداد 464 نفر زن بودند.

احسان روشن روان با بیان اینکه در چهار ماهه امسال ۹۲ درصد نیاز مراکز درمانی استان با فرآورده‌های خونی تأمین‌شده است،اظهار داشت: خراسان شمالی در سال گذشته جزو پنج استان برتر در بخش اهدا کنندگان خون بود.

وی افزایش اهداکنندگان مستمر خون به سبب اینکه دارای ضریب سلامت بالایی در این زمینه هستند را یکی از اولویت‌های سازمان انتقال خون برشمرد و عنوان کرد: شاخص اهدای مستمر خون در سال گذشته، ۵۳ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه استان و کشور به لحاظ ضریب جذب اهداکنندگان خون در جایگاه مناسبی قرار دارد، اظهار داشت: از هر هزار نفر، ۲۷ نفر خون خود را اهدا می‌کنند که این رقم در بین کشورهای منطقه ۱۲ تا ۱۵ نفر است.

مدیرکل انتقال خون استان گفت:ارسال خون به مراکز استان‌هایی ازجمله مشهد، تهران، زاهدان، گرگان و... که بخشی از بار بیماران استان بر عهده آن‌هاست، هم صورت می‌گیرد و اداره کل انتقال خون بخشی از نیاز خونی این مراکز را نیز در برخی مواقع تأمین کرده است.

روشن‌روان بابیان اینکه از هر واحد خونی که از اهداکننده دریافت می‌شود، سه فرآورده حاصل می‌شود، افزود: در سال ۹۴، ۱۸ هزار و ۷۴۸ عدد فرآورده شامل پلاسمای منجمد شده، گلبول قرمز فشرده و پلاکت به مراکز استان‌های هم‌جوار ارسال شد.

این مسئول با اشاره به اینکه در بخش تجهیزات فنی، با نیازهایی ازجمله سردخانه سیار، خودروی حمل پلاسما و... مواجه هستیم، خواستار کمک و مساعدت خیرین در این حوزه شد و گفت: خراسان شمالی از معدود استان‌هایی است که خیران در حوزه انتقال خون ورودی نداشته‌اند.

مدیرکل انتقال خون استان همچنین با اشاره به کنگره ۳ هزار شهید خراسان شمالی که ۱۹ مهرماه سال جاری برگزار می‌شود، اظهار داشت: در راستای ادای دین به شهدایی که جان خود را برای سربلندی ایران اسلامی فدا کردند، برنامه‌ای در نظر گرفته‌شده است تا از عید سعید فطر تا عید غدیر، ۳ هزار نفر به مراکز خون‌گیری مراجعه و خون خود را اهدا کنند.

انتهای پیام/آ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.