مجموعه کارکنان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان به مناسبت گرامیداشت هفته انتقال خون این مایع حیاتی را به بیماران اهداکردند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبر نگاران جوان از اصفهان،تعدادی از مدیران، معاونان و کارمندان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان به مناسبت گرامیداشت هفته اهدای خون(7 تا 12 مرداد) در اقدامی نمادین، خون خود را اهدا کردند.
این اقدام مجموعه کارکنان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان به مناسبت گرامیداشت روز اهدای خون و با هدف ترویج روحیه ایثارگری، نوعدوستی و فرهنگ‌سازی اهدای خون اهدای زندگی صورت گرفت.
طبق گفته کارشناسان، هر فرد بالغ (بین 17 تا 65 سال) با وزن متوسط پنجاه کیلوگرم، حدود پنج و نیم تا شش لیتر خون دارد و با اهدای 250 سی سی تا 450 سی سی از خون خود، نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی اندازد،بلکه ضمن کمک به سلامتی خود،نجات بخش زندگی دیگری نیز خواهد شد.
گلبول های قرمز ( برای کم خونی ها یا خونریزی ها) ،پلاکت ها ( برای بیماری های خونریزی دهنده، هنگامی که شمارش پلاکتی کاهش یافته است) وپلاسما ( که برای تأمین پروتئین های خون به کار می رود) به طور عمده اجزاء خون است.
حداقل سن 17 سال و حداکثر سن 65 سال، حداقل وزن 50 کیلوگرم، فواصل اهداء خون هر 8 هفته یک بار است؛ مشروط بر این که تعداد دفعات اهداء در طول یک سال از 4 بار تجاوز ننماید، عدم کم خونی که با انجام آزمایش مشخص می شود.
خون‌دهندگان در صورت وجود سابقه موارد زیر از جمله مصرف برخی داروها، آلرژی های مهم مانند آسم، تب یونجه، فشارخون بالا، دیابت،  بیماری های قلبی، ریوی، کلیوی و کبدی،  سابقه تزریق خون و فرآورده های آن، خالکوبی و حجامت، سابقه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، سابقه صرع یا تشنج، سابقه تماس جنسی مشکوک، سابقه جراحی در 6 ماه اخیر و دوران حاملگی و شیردهی این موارد را حتماً با پزشک انتقال خون باید مطرح کنند.
سازمان انتقال خون ایران در مردادماه سال 1353 شمسی با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به‌خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی تأسیس شد.
مشارکت در مراقبت از بیماران، تأمین خون سالم و کافی، بسیج اهدا کنندگان داوطلب، همکاری با بیمارستان ها در حل مشکلات انتقال خون، گسترش شبکه پایگاههای انتقال خون با موازین تعیین شده بین المللی برای بیماران و نیازمندان و همچنین ترویج طب انتقال خون اهداف تاسیس سازمان انتقال خون با  خدمات جمع‎آوری و توزیع خون و فرآورده‌های آن از طریق مراکز اهدا خون در سراسر کشور است.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.