سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرگان؛

میراث لرزان حکایت حال بد پل های تاریخی در گلستان است+ تصاویر

این روزها با طولانی شدن طرح مرمت پل تاریخی آق قلا، این اثر باستانی حال خوشی ندارد و مشکلات زیادی را برای مردم پیر و جوان این شهر ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ پل ها همیشه محل اتصال دو نقطه اند و اگر دارای قدمت هم باشند به جز اتصال دو محل، دو نقطه از تاریخ را به هم متصل می کنند مثل پل تاریخی آق قلا که شمال این شهر را به جنوب آن وصل می کند و گذرگاه مردم این شهر بوده اما پس از تخریب دهانه جنوبی آن جای خود را به پل لرزانی داد.

 
ترس عبور از روی این پل را از زبان پسر جوانی شنیدیم که می گفت: هر بار که از روی این پل عبور می کنم، می ترسم یکی از تخته های زیرپایم خالی شود و از روی آن بیفتم.


مرد جوانی هم که به خاطر بارداری همسرش ناچار بود هنگام عبور همسرش از روی پل محل کارش را رها کند گفت: هر بار که قرار است از روی این پل عبور کند کارم را تعطیل می کنم تا همراهش باشم و مطمئن شوم که نمی ترسد یا اتفاق بدی برایش نمی افتد.


خطر عبور از روی این پل که حفاظی هم ندارد، در روزهای بارانی شهر آق قلا بیشتر هم می شود. یکی از شهروندان آق قلایی در این باره می گوید: در روزهای بارانی سطح تخته های روی داربست پل بسیار  لغزنده می شود و چون حفاظی ندارد برای مردم و به ویژه سالمندان و کودکان بسیار خطرناک می شود.


برای آگاهی از علت این تاخیر چندساله به سراغ مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان رفتیم.
مهندس ابراهیم کریمی در پاسخ این سوال گفت: با توجه به شرایط اقتصادی که در سال گذشته داشتیم، در بحث جذب اعتبارات دچار مشکل هستیم اما سعی می کنیم تمام توان خود را به کار بگیریم تا اعتبار بیشتری جذب کنیم و هرچه سریعتر پل را ترمیم کنیم و بیش از این شرمنده مردم آق قلا نباشیم.
 
 


اما در کنار به تاخیر افتادن طرح مرمت پل، شرایط بهداشتی اطراف پل هم چندان تعریفی نداشت. زباله هایی که در اطراف و روی پل به چشم می خورد چهره ناخوشایندی به این بنای باستانی داده بود.

پیرمردی که سالها ساکن این شهر و شاهد زیبایی این اثر تاریخی بود می گفت: تا قبل از تخریب این پل، توریستهای زیادی برای دیدن پل آق قلا به شهرمان می آمدند و از آن عکس می گرفتند، اما این پل حالا دیگر منظره خوشایندی برای عکاسی ندارد، هم پل خراب شده و هم زباله در گوشه و کنار آن کم نیست.


وقتی به سراغ شهرداری آق قلا رفتیم، شهردار این شهر آقای قرنجیک به ما گفت: طرح مرمت پل آنقدر طولانی شده که ما هم دیگربرای نظافت آن به آن به چشم یک پروژه نگاه نمی کنیم و تنها نظافت فضای اطراف آن را به صورت معمول انجام می دهیم.


 
و سوالی که در بازگشت از شهر آق قلا در ذهنمان بی پاسخ ماند این بود که آیا با تعلل در ترمیم این اثر تاریخی، این میراث هشتصدساله به دست آیندگان هم می رسد؟

پل  آق قلا بر رود گرگان رود، در شهرستان آق قلا حدود 18 کيلومتري شمال گرگان واقع شده و از آثار دوره صفويه است.

این پل به طول حدود 70 متر و عرض گذرگاه حدود 30/4 متر و حداکثر ارتفاع حدود 14 متر از سطح آب يکی از نمونه‌های منحصر به فرد در اين منطقه است .

پل مزبور دارای چهار دهانه با طاق جناغی و پايه‌هايی مستحکم است. پايه‌های پل در جهت خاوری (مخالف جريان آب) برای شکستن فشار آب به صورت مثلثی (موج شکن) شکل گرفته و در جهت باختری (موافق جريان آب) به صورت نيم دايره است.

 بخش نيم دايره پايه‌ها در نمای باختری، علاوه بر اين‌که به عنوان پشتيبان بدنه پل است، با تمهيدات در نظر گرفته شده و آجر کاری زيبا، به صورت عامل تزيينی درآمده است.

پل آق قلا به شمار 919 به ثبت تاريخی رسيده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.