سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد آجری جهان

گنبد سلطانیه به عنوان بزرگترین گنبد آجری جهان 11سال پیش در بیست و نهمین اجلاس كمیسیون عمومی میراث جهانی به اتفاق آرای كشور های حاضر به ثبت جهانی رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛11سال پیش  در 24تیرماه  سال 84 در بیست و نهمین اجلاس كمیسیون عمومی میراث جهانی با حضور سفيران ۱۷۶ كشور جهان و ۷۰۰ كارشناس بين المللى گنبد آجرى سلطانيه زنجان بدون هيچ راى مخالفى به عنوان هفتمين اثر جهانى ايران به ثبت رسيد.

روزنامه شرق در این باره نوشته است : در اجلاس هشت روزه دوربان همه آثار معرفى شده كشور هاى متقاضى براى ثبت جهانى به دقت بررسى شدند و گنبد سلطانيه به عنوان چهارمين اثر بعد از انقلاب اسلامى ايران با حمايت ۱۷۶ كشور عضو كنوانسيون ميراث به ثبت جهانى رسيد.

يكى از بزرگترين و مهم ترين بناهاى دوره اسلامى ايلخانى، ايران گنبد سلطانيه است كه در ۳۰ كيلومترى زنجان در ميان بافت قديم شهر سلطانيه واقع است.

سرتاسر داخل اين گنبد پوشيده از كتيبه هاى مختلفى است كه بارنگ روى گچ ترسيم شده است.

در سال هاى مختلف بعد از سال ۱۳۵۰ قسمت هايى از گچ روى ديوار توسط كارشناسان ايتاليايى از جاى خود برداشته شد و در جعبه هاى بزرگ قرار داده شد و پس از برداشتن گچ، تزئينات اصلى آجرى گنبد نمايان شد.

البته قبل از آن نيز قسمت هايى از گچ آسيب ديده بوده و مشخص بود كه زير گچ تزئينات آجرى زيبايى وجود دارد. گنبد سلطانيه در دوره برپايى مرتفع ترين بناى جهان بوده و هم اكنون نيز يكى از عظيم ترين بنا هاى تاريخى جهان به شمار مى رود.

اين بنا قسمتى از مجموعه عظيمى است كه به ابواب البر مشهور بوده و شامل دارالشفا، بيت قانون و بيت الحكمه مى شود. قطر گنبد خانه ۴/۲۴ متر است و در اين فضا ۸ چرز سنگين با عرض ۳۲/۶ تا ۲۵/۷ متر با سطح مقطع ۵۰ مترمربع قرار گرفته و مهم ترين وجه مشخصه آن تحول معمارى از دوران سلجوقى به دوران ايلخانى را نمايش مى دهد.




شهر و گنبد سلطانیه در 178 سال پیش




نمایی از آرامگاه چلبی اوغلو در  سلطانیه  -  178 سال پیش



انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.