سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول: درباره فقدان امنیت تجاری در ایران هیاهوی کاذب وجود دارد

معاون اول مدیرکل صندوق بین المللی پول اذعان کرد برخی درمورد امنیت تجاری در ایران خبرسازی کرده‌اند و این نهاد به توانایی ایران برای اعتماد سازی خوشبین است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ویکلی استاندارد؛ مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول در مراسمی در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی به رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اشاره کرد و درمورد بی‌میلی شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران اظهار داشت: شایعات زیادی درمورد ناامن بودن فعالیت‌های اقتصادی در ایران وجود دارد؛ اما این کشور گام‌های مثبتی در جهت اعتمادسازی برداشته است.

"دیوید لیپتون،" معاون اول مدیرکل صندوق بین المللی پول، در این مراسم اظهار داشت: آنها (ایرانی‌ها) سعی دارند اعتماد را در جایی که رفع تحریم‌ها فرصتی ایجاد کرده بازگردانند. آنها قصد بازکردن حساب در بانک‌های خارجی را دارند و برای این کار تلاش می‌کنند. 

شرکت های تجاری نگران سرمایه گذاری در ایران هستند زیرا هنوز برخی تحریم ها وجود دارد. خبرسازی‌های غرب درمورد پولشویی ایران و حمایت این کشور از تروریسم نیز نقش موثری بر دامن زدن به شایعات علیه ایران داشته است. 

"جان کری،" وزیر امورخارجه آمریکا، پس از شکایت‌های ایران مبنی بر این که از مزایای کامل کاهش تحریم‌ها برخوردار نشده، می کوشد مروج سرمایه گذاری در این کشور باشد. 

لیپتون که در ماه مه (31 روز منتهی به 11 خرداد) در جریان دیداری از ایران با مقامات این کشور ملاقات کرده، از تلاش های دولت برای پاسخ دادن به انتقاد نیروی ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف) یک دیده بان مالی بین دولتی که ایران را به اصطلاح در فهرست سیاه خود قرار داده بود، تمجید کرد. 

لیپتون گفت: بانک مرکزی ایران خود را وقف تلاش ضد پولشویی، مقابله با تروریسم مالی و رژیم نظارتی کرده است.
به گفته وی، بخش نظارتی بانک مرکزی به شرکت‌های خارجی که می‌کوشند با ایران تجارت کنند، اطمینان خاطر خواهد داد؛ هرچند که وی تکذیب نکرد این کشور ممکن است به درگیر شدن در فعالیت های غیر قانونی ادامه دهد. 

لیپتون ادامه داد: شرکت های تجاری اروپا به طور خاص در مورد معامله با ایران کنجکاو هستند. اروپا علاقه مند به این انسجام جدید مالی است و شرکت‌های تجاری اروپا علاقه مند به مشارکت هستند. فعلا کمی هیاهو در مورد ایران وجود دارد. من فکر می کنم که آنها آماده رفع هیاهو و آرام کردن اوضاع هستند.

مقامات آمریکایی نیز مایل به برقراری روابط تجاری با ایران هستند بطوریکه شرکت هواپیماسازی بوئینگ قراردادی چند میلیارد دلاری با ایران امضا کرده است. این قرارداد در حالی امضا شده است که بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا نسبت به عواقب آن ابراز نگرانی کرده‌اند. "برد شرمن،" سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کالیفرنیا، با ارسال نامه‌ای از "جان کری،" وزیر امور خارجه، "جیکوب لو،" وزیر خزانه‌داری و "پنی پریتزکر،" وزیر بازرگانی آمریکا، درخواست کرد مجوز قرارداد بوئینگ و ایران ایر را لغو کنند.

شرمن در این نامه مدعی شد: علاوه بر حمایت ایران از "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، این کشور به شکل مستقیم از تروریسم نیز حمایت مالی می‌کند. تا زمانیکه ایران دست از حمایت اسد و گروه‌های تروریستی برنداشته است، آمریکا نباید هیچ مجوزی را برای انجام مبادلات تجاری با این کشور به رسمیت بشناسد. جای شکی نیست که ایران ایر از این هواپیماهای مسافربری در جهت نظامی بهره خواهد برد.

"مارک دوبویتز،" مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی، مدعی شد: فعالان تجاری نباید درمورد ایران که از حامیان بزرگ تروریسم است مرتکب اشتباه شوند. حتی کابینه دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، نیز این کشور را بزرگترین حامی تروریسم در جهان شناخته است.

در ادامه این شاعه‌سازی‌ها، "توبی دِرشویتز،" معاون رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی در بخش روابط و استراتژی‌های دولت، مدعی شد: بانک‌های خارجی باید هوشیار باشند که خیلی سریع و بیش از اندازه به کشوری که سابقه طولانی جرایم مالی دارد، نزدیک نشوند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.