سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرقت در علم/ دانشجویانی که بدون مزد و مواجب برای استاد می نویسند

در جامعه کنونی دانشگاهیان ترتیب قرارگیری نام ها در یک مقاله همانند گذشته نیست و نام خالق مقاله باید ابتدا قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در جامعه دانشگاهی جایگاه استاد بسیار با ارزش است و دانشجویان با احترام خاصی با اساتید خود رفتار می‌کنند اما به ندرت در بعضی مواقع برخی استادان نمره را وسیله‌ای برای سوء استفاده از دانشجویان خود قرار می‌دهند، در واقع استادی که خود باید منش و روش درست را به شاگردانش بیاموزد، حال با استفاده از آنها سعی بر افزایش تعداد مقالات و ترجمه‌های خود دارد. 

گاهی تمام کار یک پروژه تحقیقاتی را دانشجو انجام می دهد اما در پایان نام های موجود در مقاله منتشره از آن فعالیت، اسمش ذکر می شود و جایگاه ابتدایی به استاد راهنما و مشاور اختصاص می یابد.


بسیاری از دانشجویان حرمت استادان خود را نگه داشته اند و اجازه می دهند نام آنها ابتدا بیاید اما اگر این دانشجویان بخواهند هیات علمی شوند در بررسی فعالیت ها و مقالات جایگاه اسم آنها اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند پس از کنار این موضوع نمی توان به سادگی گذشت.

حال در خصوص این موضوع که یکی از نگرانی های دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به شمار می رود با مسئولان دانشگاهی و وزارت علوم به گفت و گو پرداختیم.

سوء استفاده از دانشجویان ممنوع!
تورج محمدی معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص کارهایی که دانشجویان به جای استادان انجام می دهند، گفت: این موضوع به بخشی از استادان بر می گردد و شامل همه نمی شود، به نظر دانشگاهیان این کار ناپسند است.

وی ادامه داد: در دانشگاه با همکاری معاونت آموزشی در صدد رفع و توقف پروژه هایی هستیم که دانشجویان آن را در قالب کار کلاسی یا بخشی از نمره انجام می دهند و استادان در آنها نقشی ندارند اما در نهایت کار به نام استاد تمام می‌شود چرا که ارزیابی ها باید در بازه ترم تحصیلی یا از طریق امتحان باشد.

هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد
معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به نارضایتی برخی دانشجویان از رفتار برخی استادان بیان کرد: ارزیابی دانشجو باید در قالب پایان نامه، پروژه‌های تحقیقاتی و کارهای کلاسی صورت گیرد و انتظار نداریم از یک کار کلاسی، تحقیق اصیل و معتبر بیرون بیاید و منجر به انتشاری  مقاله‌ای شود.

محسن کلانتر معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران در همین خصوص عنوان کرد: این موضوع کاری غیر عادی تلقی شده چون کار مشترک بین استاد و دانشجو است و از محصولاتی که از این پروژه حاصل می شود، باید هر دو طرف نفع ببرند.

وی اظهار داشت: از نظر ما دانشجویان بازگوی تحقیقاتی اساتید هستند و از آن طرف استادان هم جهت پیشبرد، پروژه ها را به دانشجو نشان می‌دهند.

کلانتر افزود: در دانشگاه علم و صنعت ایران باید تعریف پروژه از طرف استاد صورت گیرد یعنی استاد هدف مند و بر مبنای تحقیق، دانشجو را جذب کند. 

کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد
محمدی معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص مقالات و قرارگیری نام استاد در اول فهرست نویسندگان مقاله اظهار داشت: در مورد کارهای معتبر پژوهشی این حق دانشجو است که نامش ابتدای مقاله  قرار گیرد، حتی وزارت علوم هم بر این موضوع تاکید دارد که اساتید نخست اسم دانشجویان را در پروژه های دانشجویی بیاورند.

وی افزود: دانشجو نقش اصلی را در خلق تحقیق یا مقاله حاصل از آن داشته است و ابتدا بهتر است نام دانشجو و سپس نام استاد ثبت شود. البته قرارگیری نام استاد در ابتدای نام ها به این معنی است که مدیریت را استاد انجام داده ولی چون کار اصلی نتیجه تحقیقات یک دانشجو است بهتر است نام دانشجو نخست آید.

مکاتبات را اساتید انجام دهد
معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت گفت: دانشگاه از استادان درخواست می کند که حتما عهده دار مکاتبات باشند و مسئولیت این امر خطیر را بر عهده دانشجویان نگذارند.


کمیته انظباطی به داد دانشجویان می‌رسد
معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت در خصوص مشکلات مقاله‌های دانشجویی عنوان کرد: بخشی از مشکلات پیش آمده مربوط به این است که استاد اسم دانشجو را در مقاله نیاورده یا مسائلی خلاف عرف علمی و اخلاقی انجام شده، به همین دلیل در این زمینه وزارت علوم آیین نامه‌ای در سال 93 به دانشگاه ها ابلاغ کرده که بر اساس آن کمیته بررسی تخلفات تشکیل شد.

محمدی ادامه داد: اگرچه دانشگاه علم و صنعت رسالت کمیته انضباطی را فرهنگ سازی می‌داند اما از این کمیته خواسته شده متخلفین را شناسایی و آنها را به مراجع قانونی مربوطه معرفی کند.

وی تاکید کرد: برای رفع این مشکل پیش بینی‌های لازم صورت گرفته تا میزان نگرانی و تخلفات به حداقل برسد.

محمدی اذعان داشت: این موضوع فقط مربوط به کشور ما نیست و در همه جای دنیا این موضوع دیده شده و بسته به موضوع راهکارهایی برای آن اندیشیده می‌شود پس ما نیز باید خودمان را با آنها منطبق کنیم تا بتوانیم در فضایی سالم فعالیت علمی انجام دهیم.

وقتی اساتید به دانشجویان بها می دهند
معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: بررسی آمارهای دانشگاه علم و صنعت نشان می دهد که بالای 90 درصد از استادان خودشان به دانشجویان پیشنهاد می‌کنند که نام آنها ابتدای مقاله قرار گیرد چون آمدن اسم استاد در جایگاه نفر اول یک تحقیق یا پروژه، تاثیری در ارتقای وی ندارد. 

وی ادامه داد: در گذشته نخستین نام در مقاله از امتیازات بیشتری بهره مند می شد در حالیکه اکنون این موضوع معنای خاصی ندارد و جای استاد و دانشجو می تواند در فهرست نامهای مقاله جابجا شود.

کلانتر بیان کرد: معمولاً دانشجویان حرمت استاد خود را نگه داشته و اسم خوشان را در پایان می نویسند. 

با متخلفان برخورد می شود
کلانتر معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت در خصوص برخورد با متخلفان اظهار داشت: اگر کار تحقیقاتی و مقاله حاصل از آن معتبر و اصیل نباشد، قطعاً کمیته انظباطی با افراد خاطی برخورد می‌کند.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در همین راستا عنوان کرد: با هر گونه تخلفی که با آیین نامه های وزارت علوم هماهنگی نداشته باشد، حتما برابر قانون برخورد می‌ شود اما آنچه که مسلم است برای پیشگیری و سلامت علمی در دانشگاه‌ها اقداماتی (از جمله تدوین لایحه مقابله با سرقت علمی) انجام شده است. لایحه مقابله با سرقت علمی بعد از تصویب دولت به مجلس برای بررسی و تصویب ارسال شده است.

اگر چه در جامعه کنونی دانشگاهیان به ندرت اساتیدی یافت می شوند که برای ارتقای علمی و جایگاه خود از دانشجویان سوء استفاده کنند، اما امید داریم که تدابیری چون تشکیل کمیته انظباطی و برخورد با متخلفان گامی تاثیرگذار در این زمینه باشد تا در یک پروژه یا مقاله دانشجو و استاد هر کدام به اندازه تلاش و فعالیت خود نفع ببرند.

گزارش از بهار الهی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.