سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری،

زمین های با دو هدف

شاليکاران دهستان هرازپی جنوبی آمل اقدام به پرورش همزمان ماهی و اردک درزمین شاليزاری خود کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، شجاع کشاورز پر تلاش روستای اوجی آباد و مجری طرح پرورش همزمان اردک و بچه ماهی در در زمين شاليزاری ، هدف خود از انجام اين کار را توليد محصول سالم عنوان کرد و گفت : قصد ندارد از هيچگونه کود و سم شيميايی در زمين شاليزاری خود استفاده کنند.

اين کشاورز افزود: با ايجاد يک استخر به مساحت 100 متر مربع کار رها سازی و جمع آوری ماهی را مديريت می کند و تا زمانی که حضور و حرکت اردک در زمين موجب خسارت به بوته های برنج نشود، دوره پرورش را در زمين شاليزاری خود ادامه می دهد.

محمد خوبزاد، کشاورز پيشرو روستای دعوکلا دابو نیز گفت: چندسال پياپی اقدام به پرورش همزمان ماهی و اردک در زمين شاليزاری خود می کرد.

وی افزود: کشاورزدیگری هم امسال از روستای اوجی آباد از حوزه مرکز جهاد کشاورزی رودبار آمل نيز اقدام به رها سازی بيش از 200 قطعه اردک و بيش از 1000 بچه ماهی در زمين شاليزاری خود کرد .

مدير جهاد کشاورزی شهرستان آمل با بیان اینکه رها سازی همزمان اردک و بچه ماهی در روز شنبه هشتم خرداد ماه درروستای اوجی آباد انجام گرفت گفت : انجام اين کار سبب مصرف کمتر کود شيميايی در زمين شاليزاری شده است و جوجه اردک با شکار پروانه ساقه خوار و ساير آفات مهم مزارع برنج سهم زیادی در کاهش مصرف سموم شيميايی ايجاد خواهد کرد.

حسین اسلامی افزود: حرکت اردک در زمين شاليزاری، سبب خروج گازهای مضر از زمين شده و با ايجاد تحريک ريشه در گياه برنج سبب ريشه زايی بيشتر و از سوی ديگر رشد بهتر و بيشتر گياه برنج و افزايش محصول خواهد شد.

وی گفت : تجربه توليد برنج ارگانيک در کشورهايی که از سال 1970 اقدام به اين کار کرده اند، نشان داده است که توليد اين محصول در گذر زمان به بيشتر از 6 تن شلتوک در هکتار رسيده است.

وی افزود: با ترويج اين روش بوسيله کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی و کارشناسان موسسه تحقيقات برنج آمل و طرح موضوع در کلاس های مدرسه در مزرعه و سايت الگويی ترويجی برنج که همزمان در همين روز در سر مزرعه آقای شجاع و با شرکت جمعی از کشاورزان برگزار شد، کشاورزان تشويق به اجرای اين طرح شدند .

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.