سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

ایرانیان با 39 گویش سخن می‌گویند

استاد فرهنگ و زبان های باستانی دانشگاه تهران گفت: ایرنایان با 39 گویش و 10 زبان در کشور صحبت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه‌ استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید سعید رضا منتظری ظهر روز چهارشنبه در نشست علمی همایش زبان محلی «ویر و وار» در دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه به تعداد مناطق مختلف ایران نیز لهجه وجود دارد گفت: عربی، ترکی، لری و کردی، گورانی، تاتی تعدادی از این  10 زبان است.

وی، ضرورت حفظ گویش های محلی در مناطق مختلف کشور را تاکید کرد و گفت: ارائه پایان نامه دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی یکی از راهکارهای حفظ و حراست از گویش‌های محلی است.

به‌گفته‌وی، مهاجرت روستائیان به شهرها عامل از بین رفتن گویش‌ها در مناطق مختلف کشور است.

استاد فرهنگ و زبان های باستانی دانشگاه تهران، با تاکید بر تفاوت گویش و زبان افزود: دو شخص اگر بر اساس این ابزار ارتباطی متوجه منظور یکدیگر نشوند بنابراین آنان از دو زبان مختلف استفاده می‌کنند اما اگر این تفاوت منحصر به تغییرات دستوری، واژگانی و لغوی باشد تنها به معنای کاربرد دو گویش است.

منتظری، بهره‌گیری از حضور گویش‌وران مناطق و نواحی، در حفاظت عملی از گویش‌ها را تاکید کرد و گفت: به طور عمده گویش‌هاییکه با مناطق مختلف توانایی برقراری ارتباط را نداشته باشد از بین می‌رود و واژگان غریبه زودتر روی آن تأثیر منفی می‌گذارد.

وی، دسته‌بندی‌های موجود در گویش منطقه مرکزی ایران‌زمین  را خاطرنشان کرد و گفت: گویش‌های منطقه مرکزی ایران زیرمجموعه‌هایی مانند گویش‌های نطنزی یا کاشانی دارد و خود زیرمجموعه زبان نو غربی محسوب می‌شود.

به‌گفته‌وی، گویش های منطقه کاشان از نراق گرفته تا آران و بیدگل، جوشقان، نطنز، بادرود و شهرهای و روستای اطراف این مناطق زیر مجموعه گویش های منطقه مرکزی ایران است.

این پژوهشگر گویش‌های محلی افزود: گویش منطقه مرکزی ایران زیر مجموعه گویش های زبان های ایرانی نوع غربی قلمداد می شود.

شایان ذکر است: همایش دو روزه زبان محلی «ویر و وار» با برگزاری نشست علمی در روز اول در دانشگاه کاشان برگزارشد و روز دوم نیز در قالب شب شعر همره با تجلیل از برگزیدگان و پژوهشگران زبان محلی منطقه کاشان فردا پنجشنبه ششم خرداد در شهر جوشقان قالی  
برگزار‌می‌شود.

«ویر و وار» در زبان محلی مناطق یاد شده به معنی از حفظ کردن و به خاطر نگاه داشتن است.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: اصفهان ، ایرانیان ، 39 گویش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.