سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

وزارت علوم در این هفته با اخبار مختلفی از جمله ماجرای تیراندازی به خوابگاه دانشگاه صنعتی شریف، اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری دانشگاه آزاد و رای مثبت مجلس به قانون سنجش و پذیرش دانشجو روبرو بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت علوم در این هفته با اخبار مختلفی روبه رو بوده که از جمله آنها می توان به واقعیت ماجرای تیراندازی به خوابگاه دانشگاه صنعتی شریف، اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری دانشگاه آزاد، رای مثبت مجلس به قانون سنجش و پذیرش دانشجو، ابلاغ شیوه نامه انضباطی به دانشگاهها،  جزئیات اخذ تعهد کتبی دانشگاهها از مصاحبه شوندگان دکتری، وام میلیونی ازدواج دانشگاه آزاد و تعیین تکلیف نرخ غذای دانشجویی اشاره کرد.

ماجرای تیراندازی به خوابگاه دانشگاه شریف
علی اکبر مومنی ملک شاه دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف گفت: دو روز گذشته فردی ناشناس با تفنگ بادی به یکی از خوابگاه‌های پسرانه این دانشگاه شلیک کرده بود که با پیگیری پلیس این فرد شناسایی شده و گویا پیرمردی با مشکلات روانی بوده است. این فرد چند ماه گذشته و روز بعد از برگزاری انتخابات مجلس نیز اقدام به تیراندازی به سمت این خوابگاه کرده بود که در آن زمان هم شناسایی و توسط پلیس دستگیر شد. 

رای مثبت مجلس به طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو
محمد روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: صبح یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه، بند الف ماده یک و بند ت ماده سه، طرح اصلاح قانون و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در مجلس شورای اسلامی رای مثبت آورد.

ثبت نام 185 هزار داوطلب در آزمون دوره‌های کاردانی فنی و حرفه‌ای
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: با توجه به تمدید مهلت ثبت نام شرکت در آزمون کاردانی فنی و حرفه ای نظام جدید دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی کشور، تا ساعت 8 صبح پنجشنبه 30 اردیبهشت 95 تعداد 185 هزار داوطلب برای شرکت در این آزمون ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: داوطلبان تا پایان روز دوشنبه 3 خرداد ماه فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org و مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام و همچنین اطلاعیه‌های منتشره، نسبت به تکمیل تقاضانامه اینترنتی خود اقدام کنند.

نتایج اولیه آزمون دکتری دانشگاه آزاد اعلام شد
بهروز دانشیان ریيس مركز سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد از اعلام نتايج آزمون دكتری تخصصی اين دانشگاه در ساعت ١٤ روز ٢٩ ارديبهشت خبر داد و گفت: داوطلبان می توانند با مراجعه به سامانه مركز سنجش به نشانی مذكور از نتيجه آزمون خود مطلع شوند.

درخواست وزیر علوم از شورای عالی انقلاب فرهنگی/ پسوند غیرانتفاعی حذف شود
علی آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی از ارسال مجدد نامه وزیر علوم به شورای عالی انقلاب فرهنگی در دفاع از حذف واژه «غیرانتفاعی» از عنوان موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی خبر داد و گفت: از آنجا که این نامه قبلا هم ارسال شده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده بود اما به دلیل برخی اعتراض های دانشگاه آزاد اسلامی با مشکل روبه رو شد.

شیوه نامه انضباطی به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد
عبدالحسین ریاضی مدیر کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم بیان کرد: شیوه نامه انضباطی در دانشگاه‌ها از سوی شورای انقلاب فرهنگی برعهده وزارت علوم گذاشته شده است. ضمن توجه دقیق شورای عالی انقلاب فرهنگی به تمامی موارد تخلف در دانشگاه‌ها؛ در طول سال‌های متمادی این شیوه نامه بازنگری و بطور کامل به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. در این شیوه نامه فهرستی از تنبیهات متناسب با تخلف برای دانشجویان متخلف در نظر گرفته شده که از تذکر تا اخراج دانشجو از دانشگاه را شامل می شود.

جزییاتی از اخذ تعهد کتبی برخی دانشگاه‌ها از مصاحبه شوندگان دکتری
حسین توکلی مشاور عالی سازمام سنجش درباره اخذ تعهد کتبی برخی دانشگاهها از مصاحبه شوندگان دکتری یادآور شد: اخذ تعهد کتبی برای زمانی است که دانشگاه جهت مصاحبه از دانشجو می پرسد که آیا قصد دارد تنها در این دانشگاه قبول و اعلام شود یا اینکه قصد شرکت در آزمون‌های دیگر دانشگاه‌ها را دارد.

وی افزود: درصورتی که دانشگاه مایل به جذب دانشجو باشد و دانشجو هم به تحصیل در همان دانشگاه تمایل داشته باشد فرم تعهد کتبی از سوی دانشگاه دریافت می شود. بنابراین دریافت تعهد کتبی از مصاحبه شوندگان کاملا بر اساس علاقه و رضایت دانشجو به تحصیل در دانشگاه پذیرفته شده است و اگر هم فرد از آن دانشگاه راضی نباشد می تواند بدون تعهد، در آزمون دانشگاه‌های دیگری که پذیرفته شده شرکت کند.

ثبت نام بیش از 18 هزار نفر در سامانه وام ازدواج دانشگاه آزاد
فرید ذاکر مدیرکل صندوق رفاه و تحصیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طبق آماری که از سامانه ثبت نام ازدواج دانشجویی استخراج کرده‌ایم، 18 هزار و 632 نفربرای دریافت وام ازدواج 10 میلیونی ثبت نام کرده اند. بر اساس مصوبه ستاد ازدواج در صورتی که زوج و زوجه هر دو دانشجوی دانشگاه آزاد باشند، هر کدام به طور جداگانه می توانند از این تحصیلات استفاده کنند.

232 خوابگاه غیردولتی مجوز فعالیت دریافت کردند
ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم گفت: در استان ها شورای نظارت و ارزیابی بر خوابگاه های غیر دولتی با حضور نماینده صندوق رفاه شکل گرفته است و تنها به صاحبان خوابگاه غیردولتی که مجوز لازم را از وزارت علوم دریافت کرده اند، مجوز داده می شود. حدود 325 خوابگاه غیردولتی در کشور وجود دارد که با تشکیل شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه های غیردولتی استان ها تا امروز 232 خوابگاه مجوز گرفته اند.

خوابگاه‌های غیردولتی بدون مجوز تعطیل می‌شوند
علیرضا شوکتی رییس هیات مدیره شرکت تعاونی خوابگاه داران غیردولتی کشور گفت: امسال بیش از 50 خوابگاه غیردولتی در سراسر کشور به دلیل عدم صدور مجوز از سوی شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه های غیردولتی تعطیل شد. در حالی که شورای نظارت و ارزیابی به دلیل عدم صلاحیت مجوز فعالیت این خوابگاه های غیردولتی را صادر نکرده بود اما برخی از این خوابگاه ها تعطیل شده، بیش از 10 سال در این عرصه فعال بوده اند.

آخرین مهلت ثبت نام در سامانه نقل ‌و انتقالات دانشجویی
ابوالحسن ریاضی معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه مهلت ثبت درخواست دانشجویان متقاضی از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده و 31 اردیبهشت ماه 95 به پایان می رسد، گفت: آمار دانشجویانی که تقاضای خود را در سامانه ثبت کرده‌اند، پس از بررسی اعلام می شود.

عدم تمدید مهلت مصاحبه دکتری دانشگاه علم و صنعت
محمد علی برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت در خصوص تعهد گرفتن از دانشجویان دکتری گفت: در دانشگاه علم و صنعت تعهد کتبی معنایی ندارد مگر در موارد خاص که از جانب مراکز قانونی لازم به تعهد باشد که آن هم در مورد تمام دانشجویان صدق نمی کند. مصاحبه دکتری در زمان بندی که در سایت دانشگاه گذاشته شده صورت می گیرد که این زمان تمدید نمی شود. 

جزئیات آزمون ارشد ناپیوسته دانشگاه آزاد اعلام شد
بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد گفت: داوطلبان می‌توانند از ساعت ۱۱ روز دوشنبه ۳ خرداد ماه با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی www. azmoon. org و وارد کردن اطلاعات مربوط به ثبت نام خود، برگه ورود به جلسه آزمون را دریافت کنند.  آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته 95 با رقابت 478 هزار و 349 داوطلب در بازه زمانی 6 تا 8 خرداد برگزار می شود.

موافقت با افزایش بودجه تغذیه دانشجویان
ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان بیان کرد: دانشگاه ها به یک هزار و 200 میلیارد تومان بودجه در بخش تغذیه نیاز دارند، در حالی که سال 94 کل اعتبار دانشگاه‌ها در این بخش 440 میلیارد تومان بود. همچنین درباره افزایش میزان بودجه تغذیه دانشجویان در سال جاری باید گفته شود که با افزایش 100 میلیارد تومانی در این بخش موافقت شده اما هنوز با میزان نیاز دانشگاه ها فاصله داریم. البته کاری که در صندوق رفاه دنبال می شود جذب سرمایه بخش خصوصی است تا در نهایت به دانشجویان خدمات بهتری عرضه شود.

تعیین تکلیف نرخ غذای دانشجویان در اوایل خردادماه
ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم با بیان اینکه وضعیت غذای دانشجویی آسیب شناسی می شود، از تعیین تکلیف نرخ جدید غذای دانشجویان در اوایل خردادماه خبر داد.

نحوه پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه خوارزمی
جعفر کیوانی معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی گفت: پذیرش دانشجوی دکتری بر اساس شیوه نامه ای که سازمان سنجش برای دانشگاه ها ارسال کرده صورت گرفته بدین ترتیب کسانی که در آزمون سنجش شرکت کردند و حدنصاب در دانشگاه خوارزمی را کسب کرده اند می توانند در سامانه دانشگاه ثبت نام کنند. بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در رشته هاي مختلف حدود 3 هزار نفر در سامانه دانشگاه ثبت نام کردند.

کیوانی افزود: دانشگاه خوارزمی طبق آیین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری و شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مصوبات داخلی از میان دانش آموختگان و دانشجویان نیمسال آخر مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی مطابق شرایط اعلام شده،دانشجو می‌پذیرد.

کاهش ارزیابی مدارک تحصیلی خارجی در 3 سال اخیر
محمد مهدوی مدیر کل دانش آموختگان خارج از کشور درباره ارزشیابی مدارک تحصیلی دوره های مشترک دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور گفت: در صورت تامین برخی شرایط، مدارک تحصیلی خارج از کشور (ناشی از برگزاری دوره هایی که با همکاری یک دانشگاه خارجی و یک دانشگاه داخلی تشکیل می شود) قابل ارزشیابی است.

وی با اشاره به اینکه در سال 92، حدود سه هزار و 818 ، سال 93 ، سه هزار و 427 و سال 94، دو هزار و 881 پرونده مربوط به ارزشیابی مدارک خارجی در اداره کل دانش آموختگان تشکیل شده است، افزود: تعداد افرادی که برای ارزیابی مدارک خود در اداره کل دانش آموختگان تشکیل پرونده می دهند در سال های مختلف هم از لحاظ تعداد و هم از نظر کشور محل تحصیل متفاوت است.

اخذ مجوز پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه پیام نور
کریم نجفی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیام نور بیان کرد: دانشگاه پیام نور به دلیل داشتن 16 مرکز بین المللی در سراسر دنیا در حال اخذ مجوز های لازم از وزارت علوم در جهت پذیرش دانشجوی خارجی در واحدهای کشور است. دانشجویان خارجی که برای تحصیل به ایران می آیند سفیران جمهوری اسلامی در سطح دنیا محسوب می شوند که با جذب این افراد در دانشگاه پیام نور فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی به خوبی به آنها منتقل می شود.

آغاز ثبت نام متقاضیان بورسیه جذب هیات علمی 
مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان با اشاره به آغاز فراخوان متقاضیان (دانشجویان دکتری) بورسیه جذب هیأت علمی دانشگاه‌های کشور در 27 اردیبهشت ماه، گفت: فراخوان این بورس، مربوط به بورس داخل است و دانشگاه‌ها نیازهای خود به مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم را اعلام می کنند. بعد از اعلام نیاز توسط دانشگاه‌ها، اداره کل بورس سازمان امور دانشجویان و مرکز نظارت آموزش عالی براساس سیاست حداقلی، نیازهای اعلام شده را بررسی و بعد از طی فرآیندی مشخص، آنها را منطبق با قوانین، مقررات و نیازهای موجود، اصلاح کرده و نیازهای اصلی را مشخص می کند.

رساله دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد ساماندهی می‌شود
ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تدوین فرآیند رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری این دانشگاه در حال ساماندهی است و نتایج آن بزودی به همه واحدها ابلاغ می‌شود. در دستورالعمل مذکور، کمیته‌های راهبری برای رساله دانشجویان مقطع دکتری راه اندازی شده تا روند فعالیت دانشجویان برای رساله‌ها بررسی شود.

ضرورت آموزش کتاب‌های الکترونیکی به اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور
ابوالفضل فراهانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور گفت: توسعه آموزش های پیشرفته مبتنی بر فناوری اطلاعات ضرورت دارد و اعضای هیئت علمی این دانشگاه باید در جهت تولیدات بهتر کتاب های الکترونیکی و بالا رفتن کیفیت آموزش آن اقدام کنند. دانشگاه پیام نور در جهت ترفیع و ارتقا شاخص های  اعضای هیئت علمی کارگاه های کمک آموزشی و تدریس الکترونیکی را ایجاد کرده است.

50 درصد تولیدات داخلی همسو با فعالیت شرکت‌های دانش بنیان می‌شود
ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اکنون این دانشگاه دارای ٨۵ مرکز رشد و همچنین ٧١٢ واحد فناور است که طبق پیش بینی‌های انجام شده، این تعداد تا سال ٩۶ به ١۵٠ مرکز رشد و ٨٠٠ واحد فناور می‌رسد.  براساس برنامه ششم توسعه قرار است تا پایان سال ١۴٠۴ حدود ۵٠ درصد از تولیدات داخلی کشور براساس فعالیت شرکت‌های دانش بنیان انجام شود.

حذف رشته های غیرکیفی در دانشگاه آزاد
علی عسگری معاون پارلمانی دانشگاه آزاد گفت: بررسی و ارزیابی رشته های غیرکیفی در حال حاضر توسط خود دانشگاه و طی 4 ماه آینده انجام می شود.

وی با بیان این که حذف رشته های غیرکیفی مشکلی در روند تحصیل دانشجویان ایجاد نمی کند، ادامه داد: پس از تکمیل مراحل ارزیابی رشته های مذکور، نتایج نهایی تا پایان شهریور ماه سال جاری (براساس مهلت اعلام شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی)  ارائه شده و در دستور کار دانشگاه آزاد قرار می گیرد.

86 خوابگاه تهران و البرز در رتبه ضعیف قرار دارند 
مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: در نظر داریم با رتبه بندی خوابگاه‌ها بر اساس 7 شاخص اصلی، کاهش اجاره بهای خوابگاههای رده چهارم و پنجم و کمی افزایش قیمت در اجاره بهای خوابگاههای رده اول و دوم را داشته باشیم. خوابگاههای درجه پایین فقط مخصوص شهرستان‌ها نیست و باید گفت که در بین 202 خوابگاه دانشگاهی استان تهران و البرز حدود 86 دستگاه آن رتبه های چهار و پنج را دارند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.