سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روزانه فوتبال

اشک‌های کیا در طوفان زرد گم شد/ مرگ دسته‌جمعی هم جام را از تورینو نگرفت

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در 15 اردیبهشت (4می) رخ داده است، اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  در تقویم امروز به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است، می پردازیم.

*خداحافظی کیا از فوتبال در شب شکست پرسپولیس

15  اردیبهشت 1392 ،تیم های پرسپولیس و سپاهان در فینال جام حذفی در حضور 100 هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند و زردپوشان سپاهانی موفق شدند در ضربات پنالتی پرسپولیس را شکست دهند وقهرمان شوند. این مسابقه ، آخرین حضور مهدی مهدوی کیا در زمین فوتبال بود و پس از این شکست، کیا با چشمانی اشکبار از فوتبال خداحافظی کرد.

این مسابقه در طول 90 دقیقه با تساوی یک بر یک به پایان رسید. در وقت های اضافه محمد نوری برای پرسپولیس گل دوم را به ثمر رساند اما با اشتباه نیلسون، باعث شد گل تساوی زردهای نصف‌جهان رقم بخورد تا بازی با نتیجه دو بر دو به پایان برسد.

یحیی گل محمدی ، در این بازی مهدوی کیا را دقیقه 116 به بازی فرستاد تا او در آخرین مسابقه اش فقط چهار دقیقه فرصت بازی داشته باشد.

در ضربات پنالتی نیز هادی نوزوی و حقیقی پنالتی  های پرسپولیس را از دست دادند و ماهینی و نقی زاده گل زدند تا پرسپولیس چهار بر دو مغلوب شود.

 

*سقوط هواپیمای تورینو و کشته شدن همه اعضای تیم

4 می 1949 ، یک هواپیما که حامل 18 نفر از اعضای تیم تورینوی ایتالیا بود سقوط کرد و تمام 31 مسافر آن درگذشتند.

در این روز ، تیم تورینو که برای بازی دوستانه برابر بنفیکا به پرتغال سفر کرده بود ، درحال بازگشت از لیسبون به سمت ایتالیا بود که هواپیمای آنها پس از برخورد با یک تپه سقوط کرد. آب و هوای تورین در آن روز بارانی همراه با مه غلیظ بود که دید را محدود کرده بود. به همین دلیل هواپیما در نزدیکی فرودگاه تورین به یک تپه به نام سوپرگا در حومه تورین برخورد کرد و تمام 31 مسافر آن مردند. این 31 نفر شامل، 18  بازیکن تیم تورینو ، مربی های این تیم ، سه روزنامه نگار و خدمه هواپیما بودند.

تنها بازیکن تیم تورینو که پس از این اتفاق زنده ماند ، سارو توما بود که به دلیل مصدومیت همراه با تیم به لیسبون نرفته بود و بازی با بنفیکا را از دست داده بود.

در آن زمان تورینو با اختلاف چهار امتیاز در صدر جدول قرار داشت و در چهار مسابقه باقی ماده از لیگ ، مجبور شد از تیم جوانانش استفاده کند. تیم جوانان آنها چهار مسابقه باقی مانده اش را برد و تیم تورینو به پنجمین قهرمانی متوالی خود در سری آ رسید.


از آن زمان به بعد ، تورینو فقط یک بار دیگر در سال 1976 اسکودتو را فتح کرد.

*اولین مسابقه رکورددار بازی در لیگ و تیم ملی انگلیس

4 می 1966 پیتر شیلتون دروازه بان افسانه ای انگلیس ، اولین مسابقه اش را در لیگ انجام و در جریان پیروزی سه بر صفر لستر سیتی برابر اوتون درون دروازه لستر ایستاد. شیلتون با هزار و پنج مسابقه رکورددار بازی در لیگ انگلیس است.

شیلتون از سال 1963 و در سن 13 سالگی به آکادمی فوتبال لسترسیتی رفت و در سال 1966 به اصرار گوردون بنکس دروازه بان اول آن زمان لستر به تیم اصلی پیوست. او در 16 سالگی در بازی با اورتون به جای بنکس در ترکیب لستر قرار گرفت و توانست در اولین مسابقه اش کلین شیت کند و تیمش سه بر صفر پیروز شد.

گوردون بنکس در تابستان همان سال همراه با تیم ملی انگلیس قهرمان جام جهانی شد . او در فصل بعد لستر را ترک کرد و به استوک سیتی پیوست و به این ترتیب ، شیلتون دروازه بان اول لستر شد.

شیلتون 286 مسابقه برای لستر به میدان رفت و او هم راه بنکس را در پیش گرفت و بعد از لستر در سال 1974 به استوک سیتی رفت. او پس از استوک در چندین تیم دیگر بازی کرد و در سال 1997 و در سن 47 سالگی بازنشسته شد.

شیلتون علاوه بر اینکه رکورددار بازی در لیگ انگلیس است ، با 125 مسابقه رکورددار بازی در تیم ملی انگلیس نیز است.

*تولد هافبک چلسی

4 می 1987 ، سسک فابرگاس ، هافبک اسپانیایی چلسی در کاتالونیا متولد شد. 19 سال بعد او با بازی در جام جهانی 2006 ، جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی اسپانیا شد که در جام جهانی بازی کرده است.

فابرگاس از 10 سالگی به آکادمی باشگاه بارسونا پیوست. او در سال 2003 به لندن رفت تا برای آرسنال بازی کند. او در فصل اول هیچ مسابقه ای را در لیگ برای آرسنال انجام نداد اما در جام حذفی در 23 اکتبر برابر روترهام به میدان رفت و به جوانترین بازیکن تاریخ آرسنال تبدیل شد که در تیم اصلی به میدان رفته است. یک ماه بعد در بازی جریان پیروزی پنج بر یک آرسنال برابر وولوز یک گل به ثمر رساند و به جوانترین گلزن آرسنال نیز تبدیل شد.

او در سال 2006 به تیم ملی اسپانیا دعوت شد و اولین مسابقه اش یک دیدار دوستانه برابر اوکراین بود که به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شد و به جوانترین بازیکن تیم ملی اسپانیا در 70 سال گذشته تبدیل شد. او در ژوئن 2006 با بازی در جام جهانی در 19 سالگی به جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی اسپانیا در جام های جهانی تبدیل شد.


فابرگاس پس از آرسنال در سال 2011 به بارسلونا پیوست و سه سال بعد به چلسی پیوست.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.