سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم؛

قم در سالروز ولادت جواد الائمه(ع) غرق در نور و سرور است

شهر مقدس قم در سالروز ميلاد خجسته امام محمد تقي، جواد الائمه(ع) غرق در نور و سرور است و خيل گسترده زائران در كنار بارگاه ملكوتي حضرت فاطمه معصومه(س) به جشن و سرور پرداختند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، همزمان با فرا رسيدن روز دهم ماه رجب، سالروز ولادت با سعادت نهمين اختر آسمان امامت و ولايت، امام محمد تقي(ع)، شهر مقدس قم يكپارچه غرق در نور و شادماني شد.
شهر مقدس قم در شب ميلاد امام محمد تقي(ع) حال و هواي ويژه اي به خود گرفته بود و مراسم جشن و سرور در حرم مطهر كريمه اهل بيت(ع)، مسجد مقدس جمكران، مساجد و تكايا و ديگر اماكن متبركه با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) برگزار شد.
حرم مطهر حضرت معصومه(س) از ساعات ابتدايي شب گذشته و صبح امروز پذيراي هزاران تن از زائران و مجاوران است كه به منظور عرض تبريك ميلاد خجسته امام محمد تقي(ع) به محضر مبارك كريمه اهل بيت(ع) وارد اين مكان مقدس شده اند.
مسجد مقدس جمكران نيز در اين شب ميزبان هزاران نفر از نمازگزاران و زائران شهر قم بود كه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء اين جشن ولادت را به ساحت مقدس امام زمان(عج) تبريك عرض كردند.
همچنين به همين مناسبت شب گذشته و امروز مراسم مختلف جشن ميلاد با حضور هزاران دلداده اهل بيت(ع) در دفاتر و بيوت مراجع تقليد و دفتر مقام معظم رهبري در قم برپا شد.
بسياري از شهروندان قمي به همراه زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) با در دست داشتن نقل و شيريني و تقسيم آن، ولادت با سعادت امام محمد تقي را به يكديگر تبريك و تهنيت گفته و براي جامعه اسلامي آرزوي خير و بركت مي كنند.
ابوجعفر، محمد بن علي الجواد التقي نهمين امام شيعيان كنيه اش ابوجعفر ثاني است كه در دهم رجب سال 195 هجري قمري در خانه علي بن موسي الرضا پيشواي هشتم شيعيان در مدينه، ديده به جهان گشود.
ايشان در حدود هشت سالگي به درجه امامت رسيد و با دو خليفه عباسي از جمله مامون و معتصم معاصر بوده است، پيشواي نهم شيعيان در مجموع دوران 17 ساله امامت خود را به تبليغ دين اسلام و آموزه هاي ديني از طريق نصب وكلا و نمايندگان، مناظرات و پاسخگويي به شبهات و تربيت شاگردان پرداخت.
مامون خليفه عباسي كه از نفوذ باطني امامان معصوم(ع) در بين مردم هراس داشت سعي كرد ابن الرضا(ع) را تحت مراقبت خاص خويش قرار دهد كه يكي از حيله هاي وي براي اين كار ازدواج دخترش با امام بود. از اين رو دختر خويش ام الفضل را به ازدواج حضرت امام جواد(ع) درآورد تا مراقبي دائمي و از درون خانه، بر امام گمارده باشد.
در سيره زندگاني پيشواي نهم عبادت هاي پيوسته امام و نيايش هاي شبانه آن حضرت مشهور بود. اظهار نيازمندي به درگاه ايزد متعال خصوصيت ويژه همه امامان و از جمله امام جواد(ع) بود، دعاهاي فراواني از امام جواد از جمله دعاي ايشان در طلب توبه، طلب خير، طلب روزي كه در كتب ادعيه نقل شده است.
امام نهم آنچه را كه در گفتار به مردم بيان مي كرد در رفتار و سيره عملي خويش در معرض بروز قرار مي داد به طوري كه ايشان در مقابل مصائب و گرفتاري هاي روزگار به شدت شكيبا و بردبار بود.
پيشواي نهم شيعيان سرانجام در سال ٢٢٠ هجري به دستور معتصم عباسي در حالي كه بيش از 25 سال نداشتند به شهادت رسيد و بارگاه ملكوتي ايشان در شهر كاظمين و در كنار جدش امام موسي كاظم(ع) است.

انتهای پیام/ج

برچسب ها: قم ، سالروز ، ولادت ، جوادالائمه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.