سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تزریق بودجه به موسسه رازی اجرای شعار "اقتصاد مقاومتی" است

با افزایش بودجه این موسسه توان تولیدی کشور در زمینه ساخت واکسن افزایش می‌یابد که این همان اجرای عملی شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛حمید کهرام رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در نشست خبری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی صبح امروز در سالن کنفرانس این موسسه با اشاره به اقتصاد مقاومتی و تولید واکسن اظهار داشت: طبق پیام مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل موسسه رازی بزرگترین سازمان کشور در زمینه پیشگیری از بیماریها و تولید واکسن در بخش انسان و دام بوده و 7 نوع واکسن انسان، در این موسسه با سطح کیفیت بالایی تولید می‌شود. 

وی بیان کرد: این موسسه سابقه ای در حدود 30 سال دارد و تولیدات آن در سطح بسیار بالایی است و موسسه واکسن سازی رازی در منطقه منحصر بفرد بوده و حرف اول را در منطقه می‌زنند. موزه موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان اینکه هم‌اکنون در تولید واکسن هیچگونه وابستگی به خارج از کشور نداریم،‌افزود: واکسن فلج اطفال در کشور ما تولید می‌شود و زمانی که بیماری در سطح جامعه شیوع یابد آن زمان است که اهمیت و نقش پر رنگ این موسسه بر همگان ثابت می‌شود زیرا که این موسسه در پیشگیری از بیماری‌ها نقش اساسی دارد. 

تولید 7 نوع واکسن انسان در کشور 
کهرام ابراز داشت: در سال 93 به دلایلی در تولید بعضی از واکسن های انسان کمبودهایی داشتیم که خوشبختانه این نقص در سال 94 بر طرف شده و تمام نیاز کشور در زمینه واکسن تامین شد. 

همچنین تولیدات این موسسه به حدی بود که تمام مخازن در وزارت بهداشت پر شد و ما در سال 95 همین رویه را ادامه می‌دهیم. 

وی ادامه داد: در بخش دامی 90 درصد نیازهای کشور به وسیله موسسه رازی تولید می‌شود و زمانی که کوچکترین مشکلی همانند تب برفکی در کشور به وجود بیاید نقش پر رنگ موسسه رازی در اینجا جلوه‌گر می‌شود. 

کهرام با بیان اینکه واکسن بروسلوز از تولیدات داخل کشور است تصریح کرد: در اثر این بیماری انسان دچار عارضه تب مالت می‌شود و به دلیل اهمیت فراوان این مسئله همچنین به منظور پیشگیری از فاجعه انسانی موسسه رازی این واکسن را در سطح بالایی تولید می‌کند. 

وی تاکید کرد: حمایت از تولید داخل در زمینه واکسن و سرم سازی تعریف عملی اقتصاد مقاومتی است زیرا که این موسسه در پیشگیری از بیماری نقشی اساسی و مهمی دارد. 

مدیر موسسه واکسن سازی رازی اظهار کرد: در سال 94 بیماری طاعون،ttr نوشخار کننده دام‌های کوچک بوده که به خاطر بی‌برنامگی در واکسیناسیون دامهای فراوانی در کشور از بین رفت. 

کهرام عنوان کرد: در زمانهای قدیم گامهای زیادی به خاطر بیماری طاعون از بین رفتند که این واکسن در داخل این موسسه تولید می‌شود و من امیدوارم که بتوانیم با تزریق بودجه 20 میلیون از این واکسن برای استفاده در سراسر کشور تولید کنیم. 

کهرام ذکر کرد: در سال 94 سازمان دامپزشکی در حدود 30 میلیارد تومان به موسسه رازی بدهکار است که در صورت پرداخت نشدن این بدهی و مد نظر قرار ندادن بودجه مناسب به وسیله دولت کار تولیدات واکسن این موسسه به مشکل برخورده و عملا شعار سال 94 اجرایی نمی‌شود. 

وی ادامه داد: تامین امنیت سلامت کشور بر عهده موسسه واکسن‌سازی رازی بوده و این موسسه علم به وسیله دانشمندانش نهادینه شده و تولیدات این موسسه منحصر به فرد و تاثیر گذار است. 

اقتصاد مقاومتی کمک به تولیدات داخلی 
کهرام ابراز کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای دور نگری و پیشگیری از بیماری ها است و ما در زمانی که برنامه‌ریزی درستی در زمینه تولید واکسن نداشته باشیم در هنگام حمله بیماری‌ها مجبور می‌شویم که واکسن از خارج از کشور وارد کنیم و باعث هدر رفتن ارز کشور می‌شود که این مغایر با شعار اقتصاد مقاومتی است. 

کهرام ذکر کرد: موسسه رازی قادر است واکسن‌های مختلفی را تولید کند که به دلیل کمبود بودجه تولیدات این واکسن خوابیده است.

وی تاکید کرد: در سال 2018 واکسن OPD بنابر دستور سازمان WHO به صورت IPD می‌شود که برای تائید این تکنولوژی موسسه رازی نیازمند 100 میلیارد تومان بودجه است. 

کمبود بودجه سبب واردات واکسن از کشورهای خارجی می شود
کهرم ادامه داد: ما هم اکنون جزو 10 کشور تولید کننده واکسن دردنیا هستیم که قادر به تولید واکسن فلج اطفال و خوراکی است. که اگر بودجه لازم به این موسسه تزریق نشود ما مجبور می‌شویم که واکسنی همچون پنتاوالان از کشور هندوستان وارد کنیم. 

کهرم اظهار کرد:در حدود 40 درصد واکسن‌های طیور در موسسه رازی تولید و 60 درصد دیگر آن از خارج از کشور وارد می‌شود که متاسفانه باید بگویم که از این 60 درصد واکسن های وارداتی ما توان این را داریم که 30 درصد از آنها را خودمان تولید کنیم که به دلیل نداشتن بودجه کافی ما این واکسن‌ها را از خارج وارد می‌کنیم. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما قادر هستیم 70 درصد از واکسن‌های طیور را تولید که متاسفانه بازار این اجازه را به ما نمی‌دهد و رقابت شدیدی با واکسن‌های خارجی داریم . 

در ادامه این مراسم مهروانی قائم مقام و معاون تولید این موسسه رازی گفت: از سال 2013 تا الان 4 ویروس جدید در طیور کشور یافت شده است که علت اصلی آن قاچاق دام از کشورهای مجاور به کشور ما است که ما امیدواریم با کنترل مرزها هرچه سریعتر برطرف شود. 
انتهای پیام/  
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.